וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוות הדעת המשפטית תתקע את "חוק עמאר"?

10.6.2013 / 13:39

אף שהכנסת אישרה את החוק המאפשר קדנציה נוספת לרב הראשי, היועץ המשפטי לכנסת הבהיר כי יש בעייתיות חוקית בכך. בג"ץ העניק לממשלה שבוע נוסף לפתור את הסוגיה

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, הגיש הבוקר (שני) חוות דעת הסותרת את תשובת המדינה לבג"ץ בנושא "חוק עמאר" שאמור להאריך את כהונתו של הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר.

בשבוע שעבר אישרה הכנסת בקריאה טרומית את החוק, שיצר חיץ בקואליציה בין הבית היהודי והתנועה. בתנועה הטילו וטו על החוק שכן לטענתם מדובר בחוק פרסונלי, וכן בשל הווטו של הנגדי של הבית היהודי על "חוק שטרן" אשר מבקש להרחיב את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים.

אולם, כאמור, המחלוקת היא לא רק פנים ממשלתית, אלא גם חוקית. במכתב שהעביר היום עו"ד ינון בנוגע לניסיון לקדם את "חוק עמאר" אמר כי ישנה בעייתיות חוקית בהארכת כהונתו של רב מכהן - זאת, בין היתר כיוון שהרבנים הראשיים חברים בוועדה הממנה את מחליפיהם. "סמכויות אלה יסודן בהנחה לפיה הרבנים המכהנים מנועים מלהתמודד לכהונה נוספת, ועל כן הם אינם יכולים להשתמש בסמכויות האמורות כדי לקדם את מועמדותם שלהם". לדברי ינון, "מובן כי החלטה בדבר מתן אפשרות לרב ראשי מכהן להתמודד בשנית מחייבת תיקון גם בעניין סמכויותיו בקשר להליך הבחירות, ובכלל זה בקשר להרכב האסיפה הבוחרת".

בג"ץ: ארכה של שבוע לסיים את החקיקה

"לנוכח האמור", סיכם ינון את חוות דעתו, "אני רואה קושי, בוודאי במישור המשפטי - בהחלת ההסדרים המתחייבים מהצעת הוק הנדונה על הבחירות הקרובות (לרבנות הראשית, ע"נ)". חוות דעתו של ינון נחשבת לביקורתית וחריפה, אולם לא ברור בשלב זה אם בכוחה למנוע את קידומו של החוק.

זמן קצר אחרי פרסום חוות הדעת החליט בג"ץ לתת לממשלה שבוע נוסף במטרה לנסות ולסיים את הליכי החקיקה הקשורים לבחירת הרבנים הראשיים וזאת למרות עתירה הקוראת לקיים את חוק הרבנות ולקיים את הבחירות במועדם. באם לא תעמוד בזמנים, תחויב הממשלה להסביר מדוע היא לא מקדמת את הליך הבחירות על פי החוק הקיים כיום.

בתוך כך, אישרה הבוקר ועדת הכנסת להעביר את הדיון בהצעת החוק מוועדת החוקה, בראשה עומד דודו רותם מישראל ביתנו, לוועדת הפנים בראשה עומדת מירי רגב מהליכוד. גורמים בקואליציה המעורים בפרטים מסרו לוואלה! חדשות כי הצעד החריג, שנעשה לאחר שבקדנציה הקודמת החוק נדון בועדת החוקה, נעשה בשל החשש שרותם, המתנגד להמשך כהונתו של רב עמאר "יתקע" את החוק וימנע את קידומו. כשהגיעה העת להצביע על החוק יצא רותם מחדר ההצעה, ולא השתתף בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully