וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תודה לאנג'לינה, כעת צריך לדאוג לזכות הנשים לדעת

מיכל ינאי

8.6.2013 / 15:48

לאחר שהכוכבת ההוליוודית העלתה את סרטן השד למרכז סדר היום, מבקשת מיכל ינאי ללכת צעד קדימה ולחייב בחוק את קופות החולים ליידע נשים בעלות שד צפוף שממוגרפיה אינה מספיקה

חבל שרק כשמישהי כמו אנג'לינה ג'ולי מכריזה על כריתת שדיה, כדי להוריד באופן דרמטי את סיכוייה לחלות בסרטן השד, העולם נזכר במחלה הארורה הזו ומעלה אותה שוב לסדר היום. המהלך האמיץ הזה של אנג'לינה הזכיר לכולנו, הנשים, שוב, את העובדה שהמחלה האיומה פוגעת גם בנשים צעירות, והיא פוגעת בלי הבדלי יחוס. וכשהיא פוגעת, היא בדרך כלל פוגעת ללא רחם. זאת המציאות: מדי שנה מאובחנות כ-4,000 נשים כחולות בסרטן השד, כ-600 מהן מתחת לגיל 45.

בתור אחת שאוהבת את החיים, אני רק מזכירה לכולן כמה כדאי ללכת להיבדק. אל תחכו למחר. אין תרופה טובה יותר למחלת הארורה הזו, פרט לגילוי מוקדם. זו האמת המרה. אבל כאן צצה בעיה, שמעטות מודעות אליה: רוב נשים מתחת לגיל 50 הן בעלות מבנה שד הנקרא "צפוף". זו תופעה נורמלית לחלוטין, שפרושה בעצם ריבוי רקמות חיבור, בלוטות וצינוריות חלב ופחות רקמות שומן, והיא אופיינית בעיקר לנשים צעירות.

איך הדבר מקשה על גילוי מוקדם? מסתבר שבדיקות ממוגרפיה, שהן הטכנולוגיה העיקרית לאבחון מוקדם, מתקשות לזהות גידולים בשד צפוף. למעשה, יותר משליש ממקרי הסרטן בקרב נשים עם שד צפוף לא מתגלים בממוגרפיה. למרבה הצער, לא מעט נשים גילו שהן חולות בסרטן בשלב מתקדם של המחלה, לאחר שבדיקת הממוגרפיה לא זיהתה ממצא חשוד, ואותן נשים חיו את חייהן בתחושה שהן בריאות, מבלי לדעת שבגופן מתקתקת פצצת זמן.

בארה"ב כבר יש חוקים

מתברר שיש טכנולוגיות נוספות, שמצליחות לאבחן גידולים במקום שבו הממוגרפיה כושלת כמו אולטרסאונד שד ידני, אולטראסאונד שד אוטומטי או הדמיית MRI. אלו אמצעים חיוניים ומצילי חיים עבור נשים רבות, אלא שמתברר - כך עולה מפרסומים בתקשורת בחודשים האחרונים, שבחנו את מדיניותם של גורמי הרפואה בארץ - כי בישראל ישנן אלפי נשים בעלות מבנה שד צפוף, שכלל לא מודעות לעובדה שבדיקת הממוגרפיה איננה יעילה עבורן. לפחות בחלק מקופת החולים, מתברר, לא עושים דבר כדי להפנות את תשומת לבן של אותן נשים לעניין, ומוליכים אותן שולל. התפרסמו אף מקריהן המצערים של נשים שעברו בדיקות ממוגרפיה תקופתיות וחיו שנים בתחושה בטוחה שהן "נקיות" - רק כדי לגלות את הסרטן בשלב שהיה כבר מאוחר מדי.

בשבוע שעבר חתם מושל מדינת מרילנד שבארצות הברית על חוק חדש, המחייב מכוני ממוגרפיה לדווח לנבדקות במקרה שבו הן התגלו כבעלות שד צפוף, כדי שיוכלו לגבש יחד עם הרופא שלהן שיטת בדיקה אחרת. החקיקה הזו מצטרפת לחוקים דומים שחוקקו בחודשים האחרונים במדינות קונטיקט, ניו יורק, וירג'יניה, טקסס וקליפורניה.

חוק שכזה, אם יחוקק בארץ, יבטיח שעוד אלפי נשים יעברו אבחון בטכנולוגיות נוספות. זה עיקרון בסיסי העומד בקנה אחד עם חוק זכויות החולה - ואחת הזכויות הללו, היא הזכות לדעת.

הכותבת היא מיכל ינאי, שחקנית ומנחת טלוויזיה הפעילה למען המודעות לסרטן השד בקרב נשים צעירות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully