וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעות חוק בבלגיה: כל חייל צה"ל עלול לעמוד לדין

7.8.2002 / 0:01

2 הצעות חוק חדשות חושפות את ראש הממשלה ואת חיילי צה"ל לתביעות משפטיות; עוקפות את פסיקת בית הדין הבלגי שקבע כי שרון לא יישפט במדינה; גורם מדיני: יחסי ישראל-בלגיה על סף משבר

שתי הצעות חוק חדשות שהוגשו לפרלמנט הבלגי, עלולות לאפשר את העמדתם לדין של ראש הממשלה, אריאל שרון, מפקדי צה"ל וכמעט כל חיילי צה"ל. ממשלת בלגיה תומכת בהצעות החדשות, שיידונו עם חידוש הדיונים בפרלמנט הבלגי, בחודש אוקטובר. מקור במדיני בכיר מסר לחדשות ערוץ 2, כי הצעות החוק החדשות הביאו את יחסי ישראל-בלגיה על סף משבר, וכי השגריר הבלגי בישראל זומן לנזיפה.

לפני כמה שבועות קבע בית משפט בבלגיה כי אין לו סמכות לדון בתביעה שהוגשה נגד שרון על חלקו בטבח במחנות סברה ושתילה ב-1982. בית המשפט נימק את החלטתו בכך שלפי החוק הבלגי אי אפשר לקיים הליכים פליליים נגד אדם שאינו נמצא בבלגיה, והדבר גובר על החוק ה"אוניברסלי", המאפשר להעמיד לדין במדינה אזרחי מדינות אחרות החשודים בהפרת זכויות אדם, גם אם אינם נמצאים בבלגיה.

הצעת החוק הראשונה שהוגשה לפרלמנט הבלגי מכוונת לפסיקה המשפטית בעניין שרון, ואם תאושר בפרלמנט היא אמורה לחול רטרואקטיבית. משמעות הדבר היא, כי הליכי התביעה נגד שרון יוכלו להתחדש. הצעת החוק השניה קובעת כי בלגיה תוסמך לדון בכל המקרים שבהם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לא יוכל לדון.

אם החוקים החדשים יאושרו, חייל שתוגש נגדו תביעה בבלגיה, יוכל להישפט שלא בפניו, ולעמוד בפני צו הסגרה בינלאומי שימנע את יציאתו למדינות רבות בעולם. בניגוד לראש הממשלה הנהנה מחסינות, עלולים לעמוד בפני תביעה גם מנהיגים לשעבר שאינם נהנים מחסינות זו, כמו ראשי הממשלה לשעבר אהוד ברק ובנימין נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully