וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרבן הגיוס שוחרר אחרי חצי שנה בכלא: "מאבק מוצדק"

נתן בלנק בן ה-20 מחיפה שנכנס 10 פעמים לכלא 6 התקבל באהדה על ידי בני משפחה וחברים: "היה שווה לי לעבור את כל זה בשביל להגיע ליום הזה. לא ייתכן שצבא ועם ידכאו עם אחר"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

אחרי 178 ימים בכלא הצבאי שיחרר היום (שלישי) צה"ל את סרבן הגיוס נתן בלנק מכלא 6 הסמוך לעתלית. בלנק בן ה-20מחיפה התקבל על ידי חבריו ותומכים רבים שהמתינו לו מחוץ לכלא הצבאי וקיבלו אותו באהדה גדולה. "המאבק שלי היה מוצדק", אמר בלנק עם שחרורו, "נכנסתי ויצאתי מהכלא עשר פעמים והיה שווה לי לעבור את כל זה בשביל להגיע ליום הזה. לא ייתכן שצבא ועם ידכאו עם אחר במשך 46 שנה. מבחינה מצפונית, ברור היה לי שלא יכולתי לשרת בצה"ל". מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי בלנק שוחרר בגין אי התאמה לשירות.

בלנק נשפט ונכלא עשר פעמים לתקופות מעצר שונות בגין סירובו לשרת בצה"ל על רקע מדיניות צה"ל כלפי הפלסטינים. במהלך תקופתו בכלא זכה בלנק לתמיכה מצד ארגוני שמאל ישראליים ובינלאומיים, שמחו על סירוב רשויות הצבא לשחררו משירות צבאי. הוא הגיע לראשונה לפני כחצי שנה ללשכת הגיוס והודיע על סירובו להתגייס. מאז נכנס ויצא לסירוגין מכלא 6 והמשיך בסירובו העיקש להצטרף לשורות הצבא.

פעילי יש גבול ממתינים לנתן בלנק בכלא 6. יוני 2013. שלומי גבאי
פעילי יש גבול ממתינים לבלנק מחוץ לבית הכלא, היום/שלומי גבאי

בשבוע שעבר הובא בלנק לדיון בפני ועדת אי התאמה לשירות. לאחר הדיון המליצה הוועדה בפני מפקד בסיס הקליטה והמיון לשחרר את החייל מסיבת אי התאמה לשירות. בלנק נשפט תשע פעמים על אותה עבירה וריצה את עונשו, על אף הביקורת המשפטית כי המהלך מנוגד לחוק הבינלאומי והישראלי. גורם צבאי מאכ"א אמר כי "למרות התנגדותו נעשו ניסיונות לשלב אותו במסגרת הצבאית ולנסות לפתוח איתו ערוץ הידברות, אך הוא דבק בהחלטתו לא לשרת בצה"ל".

מדובר צה"ל נמסר: "טוראי נתן בלנק הובא ביום רביעי שעבר לדיון בפני ועדת אי התאמה לשירות. לאחר הדיון המליצה הוועדה בפני מפקד מיטב לשחרר את החייל מסיבת אי התאמה לשירות, זאת בין השאר על רקע חוסר הסתגלות למערכת והתרשמותה הבלתי אמצעית של הוועדה מן החייל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
סרבן המצפון נתן בלנק השתחרר מכלא 6, 4 ביוני 2013. שלומי גבאי
בלנק מתקבל בפרחים בצאתו על ידי אביו דוד/שלומי גבאי

במכתב שכתב לפני שנכלא לראשונה ציין בלנק כי הסירוב הוא חובה מוסרית. "התחלתי לחשוב על סירוב להתגייס לצה”ל בזמן מבצע 'עופרת יצוקה' ב-2008", כתב. "גל המיליטריזם הכוחני ששטף אז את המדינה, גילויי השנאה ההדדיים, ודיבורי הסרק על מיגור הטרור ויצירת כוח הרתעה, היו הטריגר הראשוני לסירוב. כיום, לאחר ארבע שנים מלאות טרור, ללא תהליך מדיני, וללא שקט בעזה ושדרות, ברור לחלוטין שממשלת נתניהו, כמו ממשלת אולמרט לפניה, אינה מעוניינת במציאת פתרון למצב, אלא בשימורו".

הוא הוסיף כי "מבחינתם, אין שום פגם בכך שפעם בשלוש-ארבע שנים נצא למבצע 'עופרת יצוקה 2' ואחר כך נדבר על כוח הרתעה, נהרוג כמה מחבלים, נאבד כמה אזרחים משני הצדדים, ונכין את הקרקע לדור חדש מלא שנאה משני הצדדים. בתור נבחרי ציבור, אין לחברי הממשלה שום חובה לפרט את חזונם העתידי לגבי עתיד המדינה, וזכותם להמשיך עם מעגל הדמים הזה, ללא יעד סופי. אבל לנו, כאזרחים, כבני אדם, יש חובה מוסרית לסרב למשחק הציני הזה".

באפריל: סרבן מצפון נשלח למחבוש בפעם ה-9 - "חובה מוסרית"

לפניות לכתבים: יהושע - joshjosh@walla.com
אמיר - amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully