וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורש לפיאד: ראש ממשלה חדש לרשות - ראמי חמדאללה

2.6.2013 / 21:15

חודשיים אחרי התפטרותו של סלאם פיאד, החליט יושב ראש הרשות למנות לתפקיד את פרופ' חמדאללה, נשיא אוניברסיטת א-נג'אח. "אקדיש את מירב המאמץ לנושא הקמת המדינה", אמר

חודשיים אחרי התפטרותו של סלאם פיאד - יש ראש ממשלה חדש לרשות הפלסטינית: יו"ר הרשות אבו מאזן מינה הערב (ראשון) לתפקיד ראש הממשלה את פרופסור ראמי חמדאללה, נשיא אוניברסיטת א-נג'אח שבשכם. הוא נחשב לאישיות עצמאית בעלת מוניטין בינלאומי, בדומה לפיאד.

חמדאללה, ששמו כבר עלה אחרי ההתפטרות של פיאד - אשר היה ראש הממשלה במשך שש שנים, הודה במהלך טקס המינוי על האמון שהביע בו אבו מאזן, והבטיח כי יקדיש את מירב המאמצים לקידום המשימה הלאומית בדרך להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. כמו כן הדגיש חמדאללה כי הוא תומך בתכניתו המדינית של אבו מאזן. עוד דווח כי צפויים מינוים של כמה שרים במסגרת ממשלתו החדשה של חמדאללה.

חמדאללה נולד באוגוסט 1958 והוא בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת לנקסטר שבבריטניה. מאז שנת 1998 כיהן כנשיא אוניברסיטת א-נג'אח ועבד בה מאז 1982. הוא הרצה במחלקה ללימודי אנגלית, ובעברו גם היה נשיא הבורסה הפלסטינית והמזכיר הכללי של ועדת הבחירות.

ההחלטה של אבו מאזן למנות ראש ממשלה חדש במקומו של פיאד, נבעה בעיקר מהמחלוקות שהיו לו עם האחרון סביב סמכויות ראש הממשלה וכן בשל החשש של בכירים בלשכת הראיס כי פיאד צובר עוצמה רבה מדי ומנהל מדיניות עצמאית. לא ברור עד מתי יכהן חמדאללה בתפקיד זה מאחר שבין היתר סוכם בין הפתח וחמאס כי בעוד כחודשיים וחצי תוקם ממשלת אחדות.

חמאס ידע שהמינוי צפוי לקרות

עם זאת, נוכח הספקות הגדולים סביב האפשרות לפיוס בין שתי התנועות, מתפרש המינוי של חמדאללה כצעד של אי אמון באפשרות של הגעה לפיוס וכצעד חד צדדי מצדו של אבו מאזן. מקורביו של יושב הראש הבהירו כי מדובר במינוי שחמאס צפה, בגלל ההתפטרות של פיאד. עוד הבהירו שזו ממשלה זמנית שתכהן עד להקמת ממשלת האחדות הלאומית בראשות אבו מאזן.

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. AP
לא המתין לאישורו של יושב הראש. פיאד/AP

בחודש אפריל החליט אבו מאזן לקבל את התפטרותו של ראש הממשלה הקודם, פיאד, ששימש בתפקיד לסירוגין במהלך כשש שנים. פיאד, ד"ר לכלכלה בן 61, עבד בעבר בבנק העולמי, וב-2006 נבחר לפרלמנט הפלסטיני מטעם תנועת "הדרך השלישית" יחד עם חנאן עשראווי. ב-2007 מונה לראש ממשלת החירום הפלסטינית. במרץ 2009 התפטר פיאד מתפקידו במסגרת המאמצים להקמת ממשלת אחדות, אך לאחר מכן חזר בו מבקשתו.

המחלוקת האחרונה בין השניים פרצה כמה שבועות קודם לכן, כיוון שפיאד קיבל את התפטרותו של שר האוצר, ד"ר נביל קסיס, שנחשב למקורבו של אבו מאזן, ולא המתין לאישורו של יושב הראש. צמרת פתח לחצה לפטר את פיאד, חרף בקשה של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שלא לעשות כן. למעשה התברר כי דווקא בקשה זו האיצה את החלטתו של אבו מאזן לפטר את ראש הממשלה בגלל האהדה שלה הוא זוכה בוושינגטון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully