וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקד הבכיר עזב את הכל וחזר לצוללת: "זו אהבה"

1.6.2013 / 18:04

אל"מ (במיל') י', שפיקד בעבר על שייטת הצוללות של חיל הים, השתחרר לפני 4 שנים. בגיל 50 הוא נקרא אל הדגל: "אפשר להוציא את הבן אדם מהצוללת, אבל לא את הצוללת מהבן אדם"

קצין הגשר יודיע שהוא בתוך הצוללת והמחבט העליון סגור. מפקד הצוללת יעביר הוראה לצ'יף לצלול והצ'יף יודיע: "צוללים". בעוד מספר חודשים יישב על כיסא המפקד באחת הצוללות של צה"ל אלוף-משנה (במיל') י'. הוא קצין מילואים מהמוערכים ביותר בחיל הים שנקרא אל הדגל והשיב בחיוב. אל"מ (במיל') י' יחליף בתפקידו למספר חודשים מפקד צוללת בשירות סדיר שיעבור לגרמניה עם צוות צוללנים לקראת קליטת צוללת חדשה.

אח"י תקומה, צוללת מדגם דולפין. נמל חיפה, יוני 2012. AP
"זה הם, זרמי הים ואלוהים". צוללת דופלין של חיל הים/AP

הסכמתו למשימה מעוררת תמיהה. בכל זאת, מי היה רוצה להסתובב בכלי מתכתי שאורכו 30 מטרים במשך שלושה שבועות? "אתה חייב שזה יזרום לך בעורקים", הסביר קצין בכיר בחיל הים לפני תחילת השיחה עם אל"מ (במיל') י'. "זה בנשמה שלך לאהוב את הצוללת. מדובר בקבוצה קטנה ואיכותית של אנשים שיודעים עליה ממש מעט והיא - ורק היא - יודעת לפקד על צוללות. המשימות של הצוללת הן עלומות וחוצות כל דמיון. הצוללת מגיעה למקומות שבהם היא חונה מתחת לאף של האויב מבלי שאף אחד יידע על עצם קיומה. במשימות של צוות הצוללת, זה הם - ואין מי שיעזור. זה הם, זרמי הים ואלוהים".

מקורס החובלים לפיקוד על השייטת

אל"מ (במיל') י' החל את שירותו הצבאי בקורס "חובלים - מכונה". עם תחילת הקורס, עוברים המתגייסים הצעירים מעקב צמוד של קציני החיל מבלי שיידעו על כך ואז הם נבחרים בקפידה ומסומנים לפיקוד על צוללת. אל"מ (במיל') י', כמובן, צלח את הקורס. בתום הקורס, הוא התנדב לשיט בצוללות והחל את המסע הארוך לפיקוד על הצוללת. בדרך, הוא מילא שורה של תפקידים, בהם פיקוד על ספינות הטילים "משגב" ו"מבטח" שייעודן הוא בין היתר לוחמה מול צוללות. זאת מהסיבה שבחיל הים דורשים, כחלק ממסלול ההכשרה, שהלוחמים "ידעו את האויב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

בשנת 1992 קיבל אל"מ (במיל') י' את הפיקוד על הצוללת "גל". בשנת 1996 הוא החל הכשרה לצוללות "דולפין" בגרמניה וקיבל את הפיקוד על צוללת מדגם "דולפין", "לוויתן". לאחר מכן, מילא תפקיד במשרד הביטחון. בהמשך, קיבל את הפיקוד על "שייטת 7" – היא שייטת הצוללות של חיל הים המאיימת על כל המשטרים במזרח התיכון אשר על פי פרסומים זרים מסוגלות לשאת נשק גרעיני ולפעול בכל רגע נתון.

בתקופה בה שימש מפקד השייטת אירעו שלושה אירועים משמעותיים. הראשון שבהם הוא תהליך ההתעצמות שעברה שייטת הצוללות עם קליטת הצוללות החדשות והמשימה לקלוט נוער חדש בכמות גדולה יותר מזו שהורגל אליה חיל הים. האירוע השני הוא מלחמת לבנון השנייה, במהלכה פרצו הצוללות דרך בהיסטוריה הימית של צה"ל. לבסוף, הוא תפקד גם כמפקד צוללת תוך כדי מילוי תפקידו כמפקד השייטת לאחר שאחד הקצינים קודם לתפקיד אחר. כשסיים את תפקידו כמפקד השייטת, מילא תפקיד מטה בחיל. ב-2009 השתחרר מצה"ל ומאז הוא עובד כיועץ בתחום הניסויים של חברות ביטחוניות.

לכמה ימי מילואים זומנת מדי שנה מאז שהשתחררת?

"כמה רשום או כמה עשיתי? יש הבדל. באחת השנים, 40 ימים. בשנים אחרות, 25 ימים ויש גם 30 ימים. השנה, כמו שאתה מבין, אני מתוכנן לעשות יותר".

מה רע לך, שאתה מחפש לצלול שבועות מתחת למים אחרי שנים באזרחות?

"זו אהבה. אי אפשר להיות מפקד צוללת ללא אהבה".

מדוע קראו לך לפקד על צוללת?

"הכשרת מפקד צוללת זה אירוע בחיל הים. הוא נמשך 12-15 שנים. לדוגמא, בוגר קורס חובלים שהוא בן 21 ומתוכנן להיות מפקד צוללת, איפשהו בגיל 32-33 הוא יקבל את הפיקוד על הצוללת. כעת, 'שייטת 7' מתרחבת וצפויה לקבל צוללות נוספות, מה שהצריך להעביר את מפקד אחת הצוללות לגרמניה כדי שינהל את הקליטה של הצוללת עם צוות סדיר ויריץ שם את כל הבדיקות הרלוונטיות. לכן, הביאו אותי לתקופה מוגבלת לשמש מפקד צוללת".

צוללת דולפים במפגן מול חופי תל אביב. AP
"אין הנחות למילואימניקים". צוללת דולפין/AP

מפקדי הצוללות נבחרים בקפידה. הם הדובדבן שבקצפת. כאלה שבחיל הים מצדיעים להם בלב ממרחקים בגלל המעמסה הגדולה שמונחת להם על הכתפיים, אך בעיקר בגלל תנאי הפיקוד והמשימות במעמקים. בסופו של דבר, הם יגיעו ליעד שאף אחד לא יודע שהם נמצאים בו ומשוטטים בו כאילו היה הנמל שלהם. אומרים שאין הרבה כמותכם. כמה מפקדי דולפין יש בצה"ל, בסדיר ובמילואים?

"אפשר לספור אותנו על שתי כפות ידיים. זה משאב יקר מאוד לצה"ל. אני מדבר על אלה שמוכשרים לעבודה מבצעית".

העובדה שאתה מילואימניק מקנה לך הנחות בתוך הצוללת?

"כמפקד צוללת, אני בא ל'פול טיים ג'וב'. אני צריך לפקד על חיילים, לראיין לפני יציאה לקורסים או לקבל את החיילים שמגיעים מבית הספר. חובל זה לא כמו טייס – הוא יודע רק לעבוד בצוות. טייס מניע את האף-16 ויוצא לדרך. אנחנו נדרשים לעבודת צוות מלאה. אין הנחות. זה שאני מילואימניק, את הצוות זה לא מעניין".

השתחררת בשנת 2009. הייתה שנה מאז שלא ראית צוללת?

"לא הייתה. במילואים, אני מאמן ובוחן מפקדים בסימולטור ומכשיר מפקדי צוללות. אני מוזמן לדיון על אמצעי לחימה בצוללת. בימי קרב, אני מזומן לתפקיד מסוים. בתפקידי המילואים שלי אני מקושר לצוללות".

צוללת דולפין. AP
להתנתק מהמשפחה לפחות למשך של שלושה שבועות. דולפין/AP

למה אתה ולא קצין אחר?

"אנחנו כרגע מדברים עליי אבל יש עוד שיכולים לעשות את זה . למה אני ולא אחר? תמיד יש שאלה. יותר זול לקחת מילואים. איש מילואים זמין עושה את החיים יותר פשוטים למפקד השייטת. כאקס-מפקד צוללת וכאקס-מפקד שייטת צוללות, אני נותן את כל הניסיון שלי בהרבה סבלנות. אני נקי מאילוצים שיש למפקד צוללת ביום יום".

אפשר לשאול בן כמה אתה?

"אני בן 50..."

יש הבדל משמעותי בין לפקד על צוללת כשאתה בן 35 לבין לפקד על צוללת בגיל 50, כשאתה כבר משוחרר ארבע שנים, עם תא משפחתי משמעותי ואורח חיים שונה. אתה נדרש עכשיו להתנתק מהמשפחה לפחות למשך של שלושה שבועות, ללא קשר - ועוד מתחת למים. ראית אי פעם מפקד חטיבה במילואים שאומר למשפחה שלום ולא ישמע מהם לפרק זמן כה משמעותי?

"היה לי תא משפחתי גם כשהייתי סגן-אלוף בגיל 35. מה שכן, אני צריך לוודא שאני לא מגיע למצב שהמרחק ביני לבין החיילים הצעירים עשוי לפגוע ברמת התקשורת שלי איתם, בהווי החברתי. שהם לא יקראו לי 'סבא'. אם הצוות של הצוללת יוצא למד"ס, אני לא אצא איתם? ברור שכן. הצוות יוצא לשחק כדורסל, מה נראה לך? משחק ועוד איך. משחקים כדורגל? אתה חושב שאני לא אכסח אותם? אתה טועה".

איך אתה יודע שלא קוראים לך סבא?

"יכול להיות. מה אכפת לי? זה נמדד בסוף במבצעיות".

קבלת התפקיד משמעותה ויתור מבחינתך על חופשת הקיץ עם המשפחה?

"מפקד השייטת שאל אותי אם אני יכול לקחת על עצמי את המשימה. דיברתי עם אשתי כי לכל אחד יש את המפקד שלו. התשובה הייתה ברורה. אני לא מאלה שמשאירים פתק והולכים".

עד כמה התרגשת כשקיבלת את ההודעה?

"קיבלתי הרבה הודעות לעשות מילואים. חלקן קשור ל'שייטת 7'. חלקן קשור לאמצעי לחימה של חיל הים. הייתי מפקד אנייה בחיל הים במילואים. זה חלק מהעסק הזה ואני אוהב את זה".

במלחמת לבנון השנייה נחשף כי שייטת הצוללות בפיקודך פעלה מסביב לשעון כדי לאסוף מודיעין על פעילות חיזבאללה, לייצר מטרות, להכווין אש ופעילות מיוחדת נוספת. אתה יכול לפרט?

"אני יכול לומר לך שלא יכול להיות שמדינת ישראל רכשה כזה ציוד יקר וכשהיא צריכה אותו הוא לא יהיה. היחידה הייתה מאוד פעילה בתקופה הזו. תשאל את סגן הרמטכ"ל (ראש אגף המבצעים במטכ"ל דאז), אלוף גדי איזנקוט. תשאל אותו מה הייתה התרומה של הצוללות. אנחנו בגבולות גזרה?", הוא פונה לקצין אבטחת המידע של החיל כדי לדעת האם חרג בדבריו.

כשאתה נכנס היום לצוללות, אתה רואה את השיפורים עליהם דיברת בעבר?

"אתן לך דוגמה. בעבר הרחוק על תמונות שצולמו מקו המים היה צלב באמצע. או ששייטת 13 צילמה אותן או שמישהו אחר עשה זאת. פעם היינו מצלמים סטילס לא דיגיטלי, אלא אנלוגי לחלוטין. לא הייתה יכולת לפתח את התמונה בצוללת (הייתה כזו, אך מנוונת א.ב) ולא הייתה יכולת להביט על תמונה, להגדיל אותה ולומר 'פה אני רואה משהו'. המערכות הדיגיטליות של היום מאפשרות להגדיל את התמונה.

"למשל, אם רואים מכונית, אפשר להגדיל את המכונית הזו ולראות את מספר הזיהוי שלה. אז, אנחנו יכולים לשאול את עצמנו אם זה מה שמספן מודיעין חיפשו או לא חיפשו. כל זה נעשה בתוך התא המודיעיני של הצוללת. קצין המודיעין הכי טוב הוא מפקד הצוללת. הוא מכיר את המשימה. הוא מכיר את דרך האיסוף. המגמה היא כל הזמן לשפר את הצוללות, שהן משאב יקר וחשוב מאוד לצה"ל. הצוללת תצלול במקום שבו היא צריכה לצלול והיא לא תחרוג - לא קרוב ולא רחוק, כך שתמונת המטרות תהיה ברורה. על שיפורים לדוגמה שהם לא טכנולוגיים, שהם יותר דוקטרינה, אנחנו לא יכולים לדבר".

"העילית שבעילית של החברה הישראלית"

מפקד חיל הים היוצא, אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום, הגדיר בפניי לאחרונה את ייחודה של הצוללת. הוא אמר את זה בפשטות: "זה לא כלי מלחמה של חיל הים. גם לא של צה"ל ושר הביטחון. זה הוא כלי של ראש הממשלה. צה"ל מדווח בקביעות לראש הממשלה שמנחה ומאשר את הפעולות של הכלי המדהים הזה בשונה מהרבה כלים ויחידות אחרות. איך זה בא לידי ביטוי בתפקוד של מפקד צוללת?

"אני, כמפקד הצוללת, מדווח למפקד שייטת הצוללות. מבחינתי, כל העולם הכתפיים שלו. כשאני מתבונן למעלה, אני רואה רק אותו. עד גיל 25 הבוס שלי היה אמא. מגיל 25 הבוס שלי זו אשתי. האם יש שינויים בדרך שבה אני נושם וחי? לא. עברתי בוס בתקופת המילואים".

אני שואל שוב. העובדה שתוצרי איסוף המודיעין שלך מגיעים עד לראש הממשלה לא משנה איזון בסיסי?

"המפקד שאני חייב לו ברמת הדיווח, ברמת עין בעין, הוא מפקד שייטת הצוללות. כי הוא נשאר בחוף ואני בים. כשראש הממשלה, גורם במערכת הביטחון, או מפקד חיל הים שואלים שאלה, יש אדם אחד במדינה שמסוגל לענות להם והוא מפקד 'שייטת 7'".

האם העובדה שהאיומים על ישראל רק הולכים ומתחדדים עם המהומות בסוריה, לבנון ופרויקט הגרעין האיראני מסייעת לך לקבל החלטות ללכת על התפקיד הזה במילואים?

"קודם כל, גם אם היו קוראים לי ללא כל קשר לאיומים עלינו, הייתי מגיע. אתה יכול להוציא את הבן אדם מהצוללת, אתה לא יכול להוציא את הצוללת מהבן אדם. אני הפסקתי להיות מפקד צוללת בשנת 2001. סיימתי את הפיקוד כסא"ל. כמפקד 'שייטת 7', היה חסר לי מפקד צוללת לאחר שסא"ל ע' שהיה אצלי מפקד צוללת עבר תפקיד והייתי חייב לשחרר אותו במועד מסוים. החלפתי אותו למשך שלושה חודשים כמפקד צוללת. זה חתיכת אירוע".

ספר לי על רגע אחד מהפיקוד על הצוללת שמנקז לתוכו את המשמעות של התפקיד שלך.

"אחת החוויות שאני לא אשכח היא סדרת ניסויים בצוללת 'לווייתן' וההפלגה ארצה מהמספנות בגרמניה. החוויה בעיקר נובעת מצוות פנטסטי שהיה לי בשנת 1999. רובו המוחלט של הצוות נשאר בשירות קבע ארוך. החוויה נובעת מהצוות, אבל האתגר היה לשוט עם הצוללת לטווח מאוד ארוך מגרמניה לישראל בים מאוד מאוד סוער, כשגלים בגובה בניין בן שלוש קומות מכסים אותך כל הזמן. בארבעת הימים הראשונים אתה לא יכול לצלול. אתה מעל המים. אין עומק. בסך הכל הפלגנו כמעט חודש".

צוללת גרמנית מסוג U-31. AP
צוללת גרמנית מסוג U-31/AP

אתה חוזר שרוט מהפלגה שכזו?

"אתה מתגייס ליחידה עם שריטה. מה אתה חושב? אתה צריך למצוא מישהו שהוא חיה חברתית. מישהו שיודע לאטום את עצמו, לעשות 'רי-סטארט' במוח כי בסביבה כל כך צפופה הוא צריך לעשות כמה דברים בו זמנית למרות הרעש. חייב להיות לו כושר טוב כי 'חייב להיות בריא' זו פיזיולוגיה של עולם אחר. מצד שני, אתה דורש ממנו להיות בריא בלי לזוז מילימטר, כי אתה יוצא להפלגה של חודש וכל מה שאתה תראה זה את אותם שלושים המטרים המרובעים. אז אתה מבין שאנחנו מדברים על הפכים".

נכון שאין מקום לטעויות בצוללת ויש אירועים של תקלות בצוללת. שריפה קטנה, תקלה טכנית. יש רגעים שבהם מפקד צוללת מזיע?

"כשאין מיזוג אוויר", הוא צוחק. "כל הזמן פחדתי למות מחום במי"ק (מרכז ידיעות קרב א.ב). אם אתה עושה ספורט ויש רגעים כאלה בצוללת, אתה מזיע", הוא ממשיך לצחוק. "יש הרבה רגעי מתח. כשיש לך כל מיני אירועים שאני לא יכול להרחיב עליהם ואתה אומר לעצמך 'זה אירוע לא פשוט'. קיבלת הכשרת לזה. זה כמו בחיים על הכביש. אם תעשה שטויות, אתה עלול לשלם מחיר. תלך לטיול ברמת הגולן, תעשה שטויות, תתקרב לצוק אתה תיפול לא?!".

מה עם אוכל? התרגלת לאכול טוב באזרחות. תצליח להסתגל למטבח של הצוללת?

"מה אתה רוצה? שיביאו לי אוכל לקשישים? אין מסעדה בעולם שיכולה לתת שניצלים כמו בצוללת. אין כמו המטבח של הצוללת".

בסרט "כוננות מידית" עם ג'ין הקמן הוא משחק בתפקיד מפקד צוללת. הוא מציג שם דילמות לא פשוטות. בסוף אתה מפקד לבד. ברגעים מסוימים, כשאתה מתבונן למעלה, אתה לא רואה אף אחד כי אתה עמוק בים ומי שיש מסביבך הם הפקודים שלך, מרביתם צעירים ממך בהרבה. מה יקרה אם תידרש לתקוף באמצעי לחימה במשמרת שלך?

"במלחמה, אף אחד לא מרוויח. אבל אני מעדיף להרוג מאשר שיהרגו אותי. אם צריך אז צריך. אני לא נכנס לזה".

תרגיל של צבא אירן במיצרי הורמוז, המפרץ הפרסי, ינואר 2012. רויטרס
צוללת איראנית במצרי הורמוז/רויטרס

מה חשוב שהציבור יידע על הצוללות?

"הייתי רוצה שידעו שהעלית שבעלית של החברה הישראלית נמצאת שם וחשוב שימשיכו להגיע לשם. אנחנו לא יכולים לספר להם לאן הולכים. אבל ברגע שהם יגיעו לשם, הם לא ירצו לעזוב".

מדברים על כך שיש הפלגות שבהן לוקחים סיכון בגלל החשיבות של המשימה למדינת ישראל. אתה הפלגת מול חופי איראן?

"תן לי להיזכר רגע", הוא שוב צוחק. המש"קית של דובר צה"ל שליוותה את השיחה קוטעת אותו ואומרת: "עד כאן. השיחה הסתיימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully