וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'אד משודרג, לרעה

בועז ביסמוט

30.5.2013 / 8:21

סעיד ג'לילי מתמודד בפעם הראשונה לנשיאות איראן. כדי להכיר טוב יותר את האיש האמון על המו"מ עם המעצמות בסוגיית הגרעין, או ליתר דיוק בקידום פרויקט הגרעין, שווה להכיר טוב יותר את הרקע של פטרונו הפוליטי, עלי חמינאי.

חמינאי, המנהיג הרוחני של איראן, משתייך לבית הספר התיאולוגי של העיר הדתית ביותר במדינה, משהד. "במאה ה?20 היו הסמינרים של משהד מרכזים של מדעים מסתוריים וכיתות נסתרות והיו תחת השפעה של תיאולוגיים אנטי?רציונליים ואנטי?פילוסופיים שלא האמינו כלל בשימוש בהיגיון בפירוש הטקסטים הדתיים. באקלים דתי כזה היה המאמין בוטח יותר באימאם השיעי שלו מאשר בתבונה כדי לפתור את בעיות העולם", כתב הגולה האיראני מהדי חאלג'י, בספרו "מדיניות קץ הימים".

סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה האירנית לביטחון לאומי והממונה על המו"מ בנושא הגרעין. מאי 2013. רויטרס
סעיד ג'לילי/רויטרס

"בבתי הספר התיאולוגיים של משהד אין בכלל מקום לחשיבה רציונלית בתהליך קבלת החלטות", הוסיף, "המנהיג הרוחני מקבל החלטות על פי חיזוי העתיד באמצעות פרשנות של קטע שנבחר באקראי בקוראן או באמצעות תפילות המיועדות לאנשים קדושים אשר מחוברים לאימאם הנעלם".

כמו חמינאי, גם סעיד ג'לילי נולד במשהד. כמו חמינאי, גם הוא פקד בצעירותו את בתי הספר התיאולוגיים הקיצוניים של העיר. המסלול שלו מסביר מדוע נבחר: הוא הצטרף למיליציית הבאסיג' הקיצונית, הפלג האזרחי של משמרות המהפכה (הפסדראן). הוא התנדב מספר פעמים במלחמת איראן?עיראק, נפצע ואף איבד את רגל ימין. את עבודת הדוקטורט שלו כתב על "חשיבה פוליטית בקוראן". מאז 2007 הוא מנהל את שיחות הגרעין מטעם איראן, ונותן דין וחשבון רק לחמינאי. אחמדינג'אד בכלל לא בתמונה.

בטורקיה הזדמן לי לראות אותו מקרוב לפני כשנתיים. הוא נשמר על ידי המאבטחים הנשיאותיים של אחמדינג'אד - אולי רמז לגבי הבן המועדף של חמינאי.

ניצחון של ג'לילי ביוני יבשר כי רוחות רעות ימשיכו לנשב מצמרת השלטון באיראן. במקום אחמדינג'אד נקבל אחמדינג'אד בגירסה משודרגת לכיוון הרע. הרציונליות של המשטר תמשיך להיות גורם נסתר לא פחות מהאימאם ה?12.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully