וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי שוויון במילואים: רק 34% משרתים יותר מ-20 יום

30.5.2013 / 9:02

על רקע הכוונה לקצץ בתקציב האימונים והמילואים החליט צה"ל לפרסם נתונים על המערך, מהם עולה כי צה"ל מגייס באופן סלקטיבי יותר, וממקד את הגיוס במערכים חיוניים ונחוצים

אין שוויון בנטל המילואים: על רקע הכוונה לקצץ בתקציב האימונים וימי המילואים החליט דובר צה"ל לפרסם אתמול (רביעי) נתונים על המערך. מבחינת גרף המילואים בשלוש השנים האחרונות עולה כי רק 34% מכלל מערך המילואים שירתו יותר מ-20 ימי מילואים. כמו כן, מנתוני אכ"א עולה כי מערך המילואים מהווה 73% מסדר הכוחות, ואילו כוחות הסדיר מהווים 27%.

עוד עולה מהנתונים כי מכלל חיילים המילואים 60% הם לוחמים ו-40% משתייכים למערכים אחרים. עוד עולה כי 83% מכלל חיילי המילואים הם גברים ו-17% הם נשים. בנוסף גילם הממוצע של הגברים המשרתים במערך המילואים הוא 32, ואילו של הנשים 26, שכן אחרי הנישואים הן מפסיקות לשרת, אלא אם כן הן משרתות בתפקיד מיוחד.

חיילי מילואים ברצועת עזה , נובמבר 2012. רויטרס
חייל מילואים ברצועת עזה, נובמבר 2012/רויטרס

כמו כן, הצורך להקטין את העלות הכלכלית בהחזקת צבא מילואים גדול, יחד עם הצורך בשימור צבא מילואים מיומן, מאומן ואפקטיבי, יוצרים מציאות שבה הגיוס למילואים הופך יותר ויותר לגיוס סלקטיבי, שבו צה"ל מגייס פחות אנשים, אולם ממקד את הגיוס במערכים חיוניים ונחוצים, כגון מערך הלחימה. לפי נתוני מפקדת קצין מילואים ראשי עולה כי בשנת 1990 דיווח צה"ל על עשרה מיליון ימי מילואים (ימ"מ); ואילו בשנת 2004 דווח על 2.2 מיליון ימי מילואים; בשנת 2009 דווח על 2.8 מיליון ימים וב-2012 על 2.5 מיליון בסך הכל.

תופעת ההתנדבות למילואים מלווה את מדינת ישראל במשך כל שנותיה, ובצה"ל מגדירים אותה כ"ביטוי לתחושת השליחות והמחויבות שחשים אנשי המילואים והציבור למדינת ישראל ולצה"ל". כאמור, על פי ההגדרה, מתנדב במילואים הוא כל מי ששירת שירות סדיר, קיבל פטור משירות מילואים ולמרות זאת בחר להמשיך בשירות. דינו של מתנדב כדין כל חייל, ועם זאת הוא יכול להפסיק את התנדבותו בכל רגע נתון.

במהלך העשור האחרון אף גדל מספר המתנדבים במילואים ביותר מפי ארבעה. עם המתנדבים למילואים נמנים משרתי מילואים שעברו את גיל הפטור, ולמרות זאת בחרו להתנדב ולהמשיך בשירות המילואים. כמו כן, בשנים האחרונות עלה מספר משרתי המילואים הפעילים שעברו את גיל הפטור בכ-25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully