וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של פוטין, הזיכרון ממובארק וה"התאבדות" של אסד

29.5.2013 / 21:45

נשיא רוסיה לא שוכח את התרגיל שעשתה לו ארה"ב בלוב. לא פלא שהוא לא ממהר לבטוח באובמה, ולהעביר מסר: לא נפקיר שוב את בני בריתנו. וגם: למה בישראל בטוחים שאסד לא יתקוף?

ארצות הברית מתחבטת בשאלה אם להטיל מצור אווירי על סוריה, בדומה להתלבטויות שהקדימו את תקיפותיה בעיראק ובלוב. "זו זירת המלחמה הקרה בין רוסיה לארצות הברית", סבור גורם ביטחוני בכיר. לדבריו, "הרוסים נוקטים קו לעומתי מול האמריקנים, נאט"ו ושאר מדינות המערב מתחילת מלחמת האזרחים בסוריה". ולקו הזה, להתנגדות הרוסית ולחוסר האמון בארצות הברית, יש סיבה שאותה מתקשים ברוסיה לשכוח.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין זוכר את התרגיל שעשה לו - בגיבוי אמריקני - נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי. היה זה ערב המלחמה בלוב, הרוסים החליטו להצביע בעד המצור האווירי על המדינה, בעידוד ארצות הברית והאיחוד האירופי. אלא שהרוסים לא הבינו שההצבעה תוביל למהלך חריף יותר. סרקוזי, שהיה בתקופת בחירות, חשב שתקיפה אווירית והשמדת הצבא הלובי תסייע לו להישאר בארמון האליזה בפריז. מאוחר יותר, התברר לרוסים שארצות הברית הובילה את המהלך מרחוק.

רוסיה, שהתנגדה להתערבות צבאית מתוך הבנה שהמהלך יפגע במחירי הנפט שלה ובאינטרסים כלכליים נוספים, הרגישה מרומה ומרירה. והיא לא שוכחת. לכן היא מקשה מאוד על ארצות הברית להוביל מהלך דומה מול נשיא סוריה בשאר אסד, גם אם בשלב זה הוא נועד לכאורה למנוע הרג אזרחים סורים חפים מפשע. הרוסים מצולקים מדי בשביל להעניק אמון נוסף באמריקנים.

המסר של פוטין לבנות בריתה של רוסיה

החלטתו של פוטין להתנגד לסנקציות על אסד היא חלק ממהלך ברור של רוסיה להעביר מסר לבנות בריתה: אנחנו, להבדיל מארצות הברית, שהפקירה את מובארק, לא ננטוש את בעלות בריתנו. סיבה נוספת להחלטה היא עסקאות הנשק עם סוריה שמוערכות במאות מיליוני דולרים. בבנקים ברוסיה שוכב כסף סורי שנועד לרכישת נשק. בעסקה הנוכחית של רכישת מערכות ההגנה האווירית S-300 ושל טילי ה"יאחונט", שילם אסד רק כשליש מהעסקה, שנאמדת בכ-900 מיליון דולרים.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בפגישה עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. מוסקבה, 2009. AP
גורל אסד, מבטיחים ברוסיה, לא יהיה כגורל מובארק. פוטין ואובמה/AP

ההערכה בישראל היא שפוטין לא מתכוון לממש את העסקה כולה, ולכן הוא משחק עם קלף המיקוח - ה-S-300 - כדי לסחוט זמן מארצות הברית בנושאים נוספים, בזמן שהנשיא ברק אובמה מדבר על מצור אווירי בסוריה. במערכת הביטחון בישראל מבינים שהמהלך הזה לא מכוון נגד ישראל, אלא נועד להתריס נגד ארצות הברית, שהחליטה להקים מערכת הגנה מפני טילים ברחבי אירופה, לרבות הצבת מכ"מים מתקדמים, שהאחרון שבהם הוצב בטורקיה.

פוטין, רוצה להחזיר לאימא רוסיה את כוחה שאבד עם נפילת ברית המועצות, מנסה לסחוט את האמריקנים, ועד עכשיו הוא מצליח לא רע לגרור אותם לדיונים על עתידה של סוריה כדי לשמר את האינטרסים שלו. לרוסיה בסיסי מודיעין בסוריה, נמלים שבהם עוגנות ספינות טילים רוסיות, ובעיקר - השפעה אזורית שעלולה להתפוגג עם היעלמותו של אסד. בזמן שלארצות הברית יש בת ברית באזור, ישראל, רוסיה לא תוותר בקלות על בן בריתה. גם כאשר הוא רוצח את בני עמו.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

איומי הסרק של אסד

שר הביטחון משה יעלון מוביל קו ברור ודובק בכך שהבטחות צריך לקיים. כך הוא עשה גם בגבול הדרומי, כשארגוני הטרור הפלסטיניים שיגרו רקטות לעבר שטח ישראל. "אני לא מתכוון לזגזג", אמר יעלון בפגישה עם ראשי המועצות מהנגב המערבי, שהתלוננו בפניו על כך שגם קודמיו בתפקיד התחייבו ששיגורי הרקטות ייענו באש ובלחץ מתמשך. בפועל, השקט חזר. את המשוואה הזו אימץ יעלון גם בגבול הסורי.

עד האירוע האחרון שיוחס לישראל, שבמהלכו הותקף משלוח של טילי פתח 110, נמנע אסד מלהאשים את ישראל. כך גם היה בעת תקיפת מתקן סמוך לשדה התעופה בדמשק. הוא בחר להאשים את המורדים, אף שידע שמדובר בתקיפת מטוסים, שהמורדים לא מסוגלים לה. הוא לא רצה לאתגר את עצמו כי הוא לא רצה לפתוח חזית שהוא לא יכול לה, והוא היה מבליג גם על יתר התקיפות, לולא יוחסו לצה"ל בתקשורת האמריקנית. בישראל, אגב, מעריכים כי האמריקנים פעלו כך בתגובה לדבריו של ראש חטיבת המחקר, תא"ל איתי ברון, שטען שאסד משתמש בנשק כימי וגרם למבוכה בממשל.

נשיא סוריה, בשאר אסד. AP
היה מבליג פעם נוספת, לולא פליטת הפה של תא"ל ברון. אסד/AP

אסד הודיע בתגובה שיפעיל את חיזבאללה או את הפלסטינים ברמת הגולן לפעול נגד ישראל. "מי שרוצה להפעיל כוחות, לא לוקח עליהם אחריות מלכתחילה", אמר גורם ביטחוני בכיר בתיאור ציני של מצב המשטר בסוריה. "אסד אמר שאם חיילי צה"ל יכנסו לאזור החיץ - הוא יגיב. אבל חיילי צה"ל ממילא לא חוצים את הגבול. לאחר מכן אמר שיפיל מטוסים מעל סוריה, אבל מטוסי חיל האוויר לא טסים מעל סוריה. אלה איומי סרק, אסד לא רוצה להסתבך עם ישראל כי במערכה הזאת הוא יפסיד. פניו אינם למלחמה", משוכנע הבכיר.

במערכת הביטחון מבינים כי ענייני כבוד במזרח התיכון הם חלק מהמשחק, וכי הם עלולים לגרום להסלמה, לכן יש להישאר עירניים להתפתחויות באזור. "יש לנו קווים אדומים", הדגיש הגורם, "לא נאפשר העברת נשק לחיזבאללה ולא לארגונים אחרים. לא נאפשר העברת נשק כימי, ולא נאפשר פתיחת חזית ברמת הגולן". אם זה יקרה, הוא מבטיח, "ישראל יודעת להגיב. אסד צריך להיות מתאבד כדי לפתוח חזית מולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully