וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפילוג שמציל את אסד

בועז ביסמוט

29.5.2013 / 8:31

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, תקף בפאריס את החלטת האיחוד האירופי להסיר את האמברגו על מכירת הנשק למורדים בסוריה, המנוגדת לדבריו לחוק הבינלאומי. סגנו, סרגיי ריאבקוב, האשים את המנהיגים באירופה ב"ליבוי הסכסוך והלהבות בסוריה", תוך כדי שהוא מאשר כי ארצו תספק לסוריה טילים מתקדמים נגד מטוסים. וכאילו לא די בכך, רוסיה מתעקשת שאיראן תהיה שותפה מלאה ב"ועידת ז'נבה 2" שתיערך ביוני, שבה ינסה העולם לחפש פתרון דיפלומטי למשבר הסורי. בקיצור, רוסיה מאוד נחרצת.

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, נפגש שלשום עם לברוב. קרי משתף איתו פעולה בארגון "ועידת ז'נבה 2". קרי אמר במהלך הפגישה כי העם הסורי הוא שצריך לקבוע את גורלו. הבוס שלו בבית הלבן, אובאמה, אמנם אמר כי וושינגטון רוצה לראות את אסד מחוץ לשלטון, אלא שוושינגטון משתפת פעולה עם רוסיה בארגון הוועידה, שבה משתתפים המורדים לצד נציגי המשטר של אסד. בקיצור, וושינגטון מאוד מבולבלת.

אירופה לא משכנעת

שרי החוץ של 27 מדינות האיחוד לא הצליחו שלשום בבריסל להגיע להסכמה בעניין מכירת נשק למורדים. בסופו של דבר, בהשפעת בריטניה וצרפת, החליט האיחוד האירופי להסיר את האמברגו על מכירת הנשק. האיחוד מאמין, בתמימות מסוימת, כי ההחלטה מייצרת לחץ על משטר אסד. אלא שמדינות האיחוד גם סיכמו ביניהן שלא יחמשו את המורדים כדי לא לטרפד את הערוץ הדיפלומטי. בקיצור, אירופה מאוד לא משכנעת.

מסובך ומורכב הסיפור הסורי, צבאית ודיפלומטית. אסד הבין זאת מזמן ומשחק על הפילוג של מדינות העולם כדי לשרוד. אבל אנחנו עדיין תקועים איתו לא רק בגלל רוסיה, אלא בגלל היריב שעומד מולו. לצד צבא סוריה החופשית נלחמים ג'יהאדיסטים ואנשי אל?קאעידה. במערב יודעים כי אולי קל לחמש מיליציות, אבל קצת יותר קשה לפרק אותן מנשקן. המטרה של וושינגטון היום אינה להפיל את אסד, אלא למנוע את צבירת כוחן של המיליציות הג'יהאדיסטיות המקורבות לאל?קאעידה בסוריה. במציאות הנוכחית בסוריה נראית פתאום נפילתו של אסד מאיימת. וושינגטון גם לא מתלהבת מחימוש המורדים, שהרי בארה"ב זוכרים כיצד טילי ה"סטינגר" שהועברו למוג'אהדין האפגאנים הפילו חללים אמריקנים. שלא לדבר על הנשק שהועבר למורדים בלוב, שהגיע לידי ג'יהאדיסטים בסאהל. באופן פרדוקסלי, האויב של אסד מסייע לו לשרוד. ובמערב אין כל חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully