וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה במחשבה תחילה

ד"ר חיים שיין

28.5.2013 / 10:20

בקרב שרי הממשלה, בעיקר החדשים, מתגבשת והולכת קהילה רפורמית. שר שלא מעלה לאוויר לפחות רפורמה אחת בשבוע, נחשב מיושן, שמרן וחסר מעוף. הצעתי לשרים: אל תגמרו את מלאי הרפורמות בשישה חודשים, כי לאחר מכן לא יהיה לכם הרבה מה לעשות במשרדיכם.

המירוץ אחר הרפורמה מעורר שתי בעיות יסודיות. האחת - נשיאת שם הרפורמה לשווא; לא כל שינוי ביורוקרטי במשרד ממשלתי הוא בבחינת רפורמה. האחרת היא חוסר בחינה מדוקדקת של הרפורמה, חיוניותה וישימותה. שטחיות ורפורמה הן תרתי דסתרי. חכם גדול אמר פעם כי רדידות חרוצה מסוכנת להנהגתן של מדינות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הצעתי לשרים: אל תגמרו את מלאי הרפורמות בשישה חודשים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הממשל והמנהל בישראל זקוקים לחשיבה מחודשת, לניעור רעיוני ולפילוס נתיבים חדשים בתוך מציאות משתנה. בתחומים רבים של המנהל הציבורי אנו תקועים בשנות ה?50 של המאה שעברה, שבהן שלטון סוציאליסטי דאג לחלק משרות ותפקידים ואגב כך בנה ביורוקרטיה מכבידה, שלא נועדה אלא לשרת את שרידותה וליצור תלות בין האזרחים לשלטון.

גלים של תקווה לשינוי התנפצו אל מול חומות של ממסדים חזקים, מציאות ביטחונית שדחקה הצידה את בעיות היום?יום ובעיקר שקט חברתי, שהיו תנאי להישארות בשלטון. כאשר השר לשעבר משה כחלון הצליח להעביר את הרפורמה בשוק הסלולרי, מיליונים שיפשפו את עיניהם, מסרבים להאמין שהנס אמנם קרה. חבל רק שמרוב הפתעה איש לא שאל מדוע המהפכה לא התרחשה 20 שנה קודם לכן.

עתה הגיע הזמן גם לביצוע של רפורמות מרחיקות לכת בתחום שוק ההון, הריכוזיות, הנמלים, שדות התעופה, עלויות הדיור והרשימה עוד ארוכה. עם זאת להצלחת הרפורמות דרושות חשיבה יצירתית, בחינה מדוקדקת של החלופות, ובעיקר בדיקה של ישימותן. רפורמה שמדברים בה גדולות ואינה מתבצעת מכאיבה במיוחד, שהרי כגודל הציפייה כך עומק האכזבה.

העם היהודי הוכיח לאורך כל ההיסטוריה, ובייחוד לאחר קום המדינה, כי אם מציבים בפניו חזון ואתגר - אין משימה שאינו יכול לה. על הממשלה לקבוע סדר עדיפויות לרפורמות, להכין תשתיות הכרחיות - כולל תקציביות וחוקיות - ולא להרפות עד שיוגשמו. החשש הוא שמרוב רפורמות רובן לא יתממשו.

הרפורמה הראשונה המתבקשת היא בתחום הדיור והתעסוקה בנגב, בגליל ובשומרון. רק יצירת מקומות תעסוקה באותם אזורים תביא לשם משפחות שיוכלו לקנות דירות במחירים סבירים. בקריית שמונה, לדוגמה, הוצעו לאחרונה למכירה מגרשים באחד המקומות היפים בארץ, במחירים נמוכים להפליא, אך עקב קשיי תעסוקה הביקוש היה נמוך ביותר.

החיבור שבין חזון ציוני, ערכים יהודיים ויזמות מעשית מצוי גם בתשתית הרפורמות, ההכרחיות כדי לתקן ולשפר את איכות חיינו במולדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully