וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תחכו ל?2016 - גייסו עכשיו

דן מרגלית

28.5.2013 / 10:10

המלצות הוועדה לשוויון בנטל דומות לגבינה שוויצית, יש בה חורים לרוב. החור השחור הוא העיתוי. כדי להגיע לשיעורי הגיוס הייעודיים בעוד שלוש שנים צריך להתניע את המהלך עכשיו. בלי מעש עתה לא תתרחב ותעמיק ההפנמה בקרב החרדים כי אין מנוס מלשרת בצה"ל. חבל שמשה (בוגי) יעלון ובני גנץ אינם ששים לקלוט אותם. זה כמו קיבוץ גלויות, הזדמנות שנפתח צוהר בשמיים, אווירה של עכשיו או כלום ו"אין בודקין בשעת סכנה". דבר לא יושג ב?2016 אם ימתינו עד אז.

הוועדה גם טעתה שלא כללה בכתב המינוי שלה את סוגיית הגיוס של הצעירים הערבים לשירות ציבורי, לפחות. אך לא מאוחר לתקן. אפשר להעניק ליעקב פרי ארכה לטפל גם בזה. אלא מה? אם אביגדור ליברמן ודני דנון ודומיהם מתנים מימוש עניין אחד באחר - הם מתחמקים מן הצורך לגייס חרדים. תיקון עוול לא נעשה בתנאי שיתוקן עוד עוול.

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
חיילי הנח"ל החרדי בטקס ההשבעה/נועם מושקוביץ

יש עוד חורים בגבינה, בעיקר בתחום המחדלים. אך מה שגרם לסערת רוחות ביחסים בין יאיר לפיד ויש עתיד לבין עמיתיהם בקואליציה - תוך כדי הפגנת עמדה הססנית מביכה של הליכוד והבית היהודי שפסחו על שתי הסעיפים - הוא נושא הענישה הפלילית. יעלון רצה כי שאלת הפעלתה תותנה בהחלטת שר הביטחון, וזו הצעה בעייתית. שכן בעת הרכבת הממשלה הבאה יוצג תנאי של השותפים החרדים כי שר הביטחון - יהיה אשר יהיה - לא יפעיל את סעיף הענישה הפלילית נגד משתמטים חרדים, ועיוות כזה יהיה בגדר מהלך חוקי.

מצד אחר מבית ומחוץ ייגרם לחברה נזק חסר תקדים אם גדודי המשטרה הצבאית יתפרסו בבני ברק ובמאה שערים בירושלים, ויתחילו למשות את המשתמטים מבתיהם, והחגיגה הטלוויזיונית האנטי?ישראלית תהיה בעיצומה. על המסך ייראו הרבנים ותלמידיהם זועקים ביידיש ובעברית "געוואלד, אל תיגעו במשיחיי" ומזמרים "עוצו עצה ותופר", וזה רע.

הפתרון לאכיפת החוק בהקשר הפלילי הוא פחות דרמטי אבל מעשי: הפגיעה חייבת להיות בסנקציות כספיות. דווקא מפני שיש התחלה מעודדת של הפנמה בקרב צעירים חרדים כי עליהם להשתלב בחברה ולא להישאר תלויים על בלימת העוני ולחם החסד בישיבות אין צורך בבתי משפט ובכלא. די בכך שלא יוענק תקציב אוטומטי לישיבה אלא לאחר שתוכיח כי עמדה במכסת הגיוס, ולא להפך שהכסף ניתן עתה במלואו ויגרעו בעתיד ממי שלא עמד במבחן.

גם אין לפגוע ברווחת המשתמטים. לא בביטוח הלאומי ולא בביטוח הרפואי. אך ממשל אינו חייב לנפק רישיון נהיגה למשתמט פלילי. יש במה להעניש, אם מתכוונים ברצינות. אבל האם השלטון אמנם מתכוון ברצינות? לא יודע, או כפי שנאמר במקורות: תיקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully