וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצוב בבטר פלייס: "האמנו בחלום הרכב החשמלי"

לקוחות רבים של החברה שהודיעה על פירוק הביעו דאגה נוכח אי הוודאות שצופן העתיד, אך הבהירו כי חזון המכונית החשמלית לא גווע. מנכ"ל החברה: "מקווים שהמפרק ייתן פתרונות"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

בלבול, חששות וחוסר ודאות מלווים את לקוחותיה של חברת "בטר פלייס" שהודיעה מוקדם יותר היום על פשיטת רגל, לאחר שבעלת השליטה בחברה – חברה לישראל של משפחת עופר, הודיעה כי אין בכוונתה להמשיך ולהזרים מימון נוסף לחברה שהציגה לעולם כולו את חזון המכונית החשמלית. בסך הכל נמכרו מאז שנת 2007, עת הוקמה החברה, כ-800 כלי רכב חשמליים, שנותרו עכשיו בפני שוקת שבורה, כאשר לא ברור אם שירותי הטעינה שמציעה החברה ימשיכו להתקיים, או שמא הזרם יופסק.

לצד טענות נגד החברה, שהמשיכה לשווק את כלי הרכב ממש עד הרגע האחרון על אף מצבה הפיננסי העגום, לקוחות רבים מציינים לטובה את השירות הטוב ואת שביעות רצונם מכלי הרכב פורץ הדרך. מיכאל רוזן, שרכש את מכוניתו לפני כחודש וחצי, קיבל את הבשורה על סגירת החברה בצורה קשה. "החברה עשתה מעשה שלא ייעשה", הוא אומר, "היא היתה צריכה להודיע בריש גלי על מצבה, אני מרגיש שקניתי אוטו ועוד מעט לא יהיו לי רגליים".

רוזן, תושב גבעת שמואל סיפר שרכש את כלי הרכב בתשלומים כאשר גובה התשלום הראשון עמד על 20 אלף שקלים, ולאחר מכן היה אמור לשלם 2,000 שקלים מדי חודש למשך שש שנים. "מה יקרה עם הכסף? אם החברה קורסת, הרכב לא יהיה שמיש", הוא מסביר. "יש לי נקודת טעינה בבית, אז אוכל להמשיך לנסוע אבל רק בתוך העיר. מחוץ לעיר ייגמר לי החשמל".

800 כלי רכב נמכרו בשש שנות פעילות

יוסי קליין מפתח תקווה הביע אמון רב בכלי הרכב ובחזון שהוא מייצג. "הלכתי לחברה עוד כשהייתי בבית ספר. הם תפסו אותי ואהבתי את הרעיון. החלטתי שזה יהיה האוטו שלי", אמר קליין, והוסיף: "זה כמו לעבור מטלפון נוקיה של פעם לאייפון".

על אף האמון שזכתה זו, גם מגופי השקעה גדולים כגון HSBC, הפסדיה של בטר פליס נערמו מיום הקמתה עד כה ליותר מ-800 מיליון דולרים. על פי דוח איגוד היבואנים בישראל, מכרה בטר פלייס בחמשת החודשים האחרונים כ-420 כלי רכב בלבד. אחת השאלות החשובות שמעסיקות היום את לקוחות החברה היא מה יעלה בגורלם לאחר פשיטת הרגל. אלה התחייבו מול בטר פלייס בהסכמי התקשרות למשך שנים, הכוללים לא רק תשלום עבור השימוש ברכב החשמלי, אלא גם קבלת שירות, תיקונים, טעינה והחלפת סוללה מצד החברה. מבטר פלייס נמסרה התגובה הלאקונית כי בית המשפט הוא זה שיחליט בעניין.

אולם, מעבר לעובדה שכל יבואנית כלי רכב נדרשת להעמיד פיקדון כספי גדול בידי המדינה בדיוק עבור מקרים שכאלה, בעבר הצהירה בטר פלייס כי במקרה של קריסה, הלקוחות יוכלו להחזיר את המכוניות לחברה מבלי (כמובן) לשלם קנסות יציאה מההסכם בטרם עת. אולם יותר מכך, בטר פלייס הצהירה כי את השירות למכוניות אלה תבצע חברת הליסינג וההשכרה "אלבר", לפחות ללקוחותיה שרכשו דרכה את המכונית החשמלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי יעלה בגורל כלי הרכב?/מערכת וואלה!, צילום מסך

איתן כהן רכש מכונית של החברה בשבוע שעבר, על אף הערפל ששרר מעל עתיד החברה בחודשים האחרונים. הוא כבר שילם כ-30 אלף שקלים כמקדמה, וכעת הוא נמצא בחוסר ודאות גמור לגבי הכסף שהשקיע. מול שערי החברה הנעולים בגלילות, טען כהן, שעדיין לא קיבל לידיו את כלי הרכב, שרק בשבוע שעבר יצאה החברה במסע פרסום שנועד לעודד רכישת כלי רכב של בטר פלייס.

"אנשי המכירות נתנו תשובות עד לרגע האחרון, ניסו לעזור כמה שהם יודעים ויכולים, אני מאוד מקווה שמישהו יבוא לפה", ציין כהן שנותר ללא כלי רכב לאחר שמכר את מכוניתו הקודמת. "אני בעל משפחה, יש לי ילדים ואין לי רכב. אני צריך את הכסף שלי בחזרה", הבהיר. נכון לשעה זו לא ברור עדיין אם וכיצד תפצה החברה את לקוחותיה, אולם כהן מקווה שסגירת החברה לא תהיה "על הגב" שלו. "חבל", הוא אומר, "האמנו מאוד במכונית החשמלית, האמנו מאוד בפרויקט כחול-לבן".

לקוחה נוספת של החברה, יערה די סגני, עדיין מקווה שיימצא משקיע בחברה. די סגני רכשה את מכוניתה לפני כשנה, ולדבריה איננה מתחרטת על המעבר לרכב החשמלי. "אני לא רואה את עצמי עוברת לרכב אחר", היא אומרת. די סגני נשארת אופטימית, למרות העבודה שהחברה צפויה לעבור לטיפול מפרק זמני שיחליט על עתידה. "אני ממתינה, מקווה להמשיך להשתמש ברכב", סיפרה.

החברה תעשה מאמצים להמשיך להפעיל את תחנות הטעינה

מנכ"ל החברה, דן כהן, הסביר בדברים שכתב בפייסבוק כי מדובר ביום עצוב, אולם בפני החברה לא עמדה ברירה אחרת אלא להודיע על פשיטת רגל, לאחר שתחזית ההכנסות ממכירת כלי רכב ומהפעלת מינויים אינם מאפשרים לחברה המשך פעילות עצמאית מבלי שיוזרם אליה הון נוסף, מהלך שהחברה לישראל סירבה לעשות. הוא הביע תקווה שהמפרק הזמני שימונה לחברה על ידי בית המשפט ידאג ללקוחות, אולם הבהיר בדבריו כי ההחלטות באשר לעתיד נכסי החברה יתקבלו על ידי המפרק, ועל ידו בלבד.

"עד למינוי המפרק הזמני, החברה תעשה ככל יכולתה להמשיך ולהפעיל את התחנות. עם מינוי המפרק הזמני שימונה מטעם בית המשפט, יחליט המפרק הזמני על המשך הפעלת הרשת. החברה תמליץ למפרק הזמני להמשיך ולהפעיל את רשת התחנות באופן זמני על מנת לאפשר זמן התארגנות סביר ללקוחות", הסביר מנכ"ל החברה. "באשר לעמדות הטעינה", כתב כהן, "ניתן להמשיך ולטעון באמצעותן, אולם גם לשאלה זו ייתן המפרק הזמני את דעתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully