וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום התיעוד מבאר שבע - טעות שתעודד חקיינים

23.5.2013 / 17:00

יעקב בורובסקי מבין את הלחץ שבו הייתה נתונה המשטרה להציג הוכחות המטהרות את שמה, ובכל זאת קובע שההחלטה לפרסם את סרטון הטבח בבנק היא שגיאה ציבורית, מקצועית וגם משפטית

פרסום הקלטת הערוכה ממסע הרצח המטורף שאירע ביום שני בסניף בנק בבאר שבע נועד להציג לציבור את פעולתה של המשטרה, ובין היתר להדוף שמועות על מחדלים שליוו את פעולתה. הלחץ בעניין זה על בכירי המשטרה היה כבד מנשוא. בין היתר התהלכו שמועות על הרג בידי שוטרים, על פעולה שנוהלה בחוסר הצלחה על ידי מפקדי המשטרה המקומיים שהגיעו מיידית לזירה והכילו את הארוע, על כשלון פעולת צוות המשא-ומתן ועוד - כאשר בפועל המשטרה יודעת שהיא פעלה באופן מקצועי ונחוש, תוך סיכון אישי של שוטרי קו החזית. בידה היו אף עדויות המתעדות את פעולתה הטובה.

ואולם, דווקא משום כך, פרסום הקלטת הוא בכל זאת שגיאה ציבורית ומקצועית - שניתן לומר אף שהיא מייצרת תקדים משפטי מסוכן מאוד בכל הקשור לשמירה על ראיות בהליכים משפטיים.

מבחינה ציבורית, הפרסום באופן בוטה ממחיש בצורה זוועתית את מסע הרצח האכזרי - שכל המומחים יודעים לנתח בדיעבד, אבל איש לא יכול באמת למנוע. מהו האינטרס העליון שגרם לפיקוד המשטרה לשחרר את הקלטת לפרסום? האם באמת נשקלו בכובד ראש התוצאות ההרסניות של פרסום מסוג זה? האם "תאוריית הגלים" נשכחה לרגע? לצערי, אני משוכנע שהפרסום עודד פוטנציאל חולני רדום לחשוב על פעולה דומה.

לא כך נגביר את האמון במשטרה

שאלה נוספת שצריכה להישאל היא מקצועית-משטרתית: מדוע שיטת עבודתה של המשטרה בארועים בהם מעורבים בני ערובה צריכה להיות נחלת הכלל? ברבות השנים פיתחה המשטרה תורת פעולה יוצאת דופן וייחודית בתחום זה, המשלבת ניסיון בפעילות נגד גורמי טרור ופעילות פלילית כאחד. תורת הפעולה הזו אינה אמורה להיות ידועה בציבור, והפרסום שלה, כולל אופן הפעולה המילולי, הוא בבחינת חשיפה מיותרת - שעלולה לגרום נזק באירוע הבא מסוג זה.

מבחינה משפטית, פרסום קלטת המתעדת אירוע שמוגדר כתיק רצח והתאבדות, בשלב כל כך מוקדם, כשהחקירה בראשיתה ואין בידי המשטרה תיק חקירה מושלם, היא תקדים משפטי מסוכן. בשנים האחרונות, המשטרה עושה ביתר שאת שימוש בצווי איסור פרסום כדי להגן על ממצאי הזירה ועל חומר שעשוי לשפוך אור על פרטי חקירה מוכמנים. המשטרה מלמדת את שוטריה בכל הרמות לשמור על זירת האירוע מכל משמר מחשש ל"זיהומה". והנה כאן אנו מקבלים את צילום מסע ההרג שעות לאחר האירוע, טרם עריכת תחקיר מקצועי, טרם סיום החקירה - ואפילו לא ברור מה הן הזירות המשפטיות העתידיות שהאירוע גורר בעקבותיו.

זכות הציבור לדעת היא אכן ערך עליון, זכות חוקתית מעוגנת וחשובה. הצורך להציג את העובדות כפי שאכן היו ולהימנע מנזק תדמיתי מובן וברור, בוודאי כאשר פעילות המשטרה הייתה ברובה ככולה מקצועית ומצילת-חיים תוך סיכון חיים. דא עקא, שדווקא במצבים האלה, היה על המשטרה לגייס את מיטב מסביריה, והם רבים וטובים, בדמות השוטרים והמפקדים שנטלו חלק בפעילות תוך סיכון חייהם - שיתארו את מה שחוו וראו, ובאופן הזה יבהירו לציבור את פעולת המשטרה. לאחר קיום תחקיר יסודי ורציני, יוכלו המפקדים הבכירים לשקול ביישוב הדעת כיצד יש לשבח את הראויים לשבח ולהעיר לאלה ששגו וטעו. צעדים יסודיים ורציניים מגבירים את אמון הציבור במשטרה - צעדים חפוזים יוצרים מצג הפוך.

ניצב בדימוס יעקב בורובסקי היה מפקד המחוז הצפוני וראש אגף התכנון במשטרה. כמו כן עמד בראש צוות למאבק בשחיתות שלטונית במשרד מבקר המדינה

לכל הטורים של יעקב בורובסקי בוואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully