וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקאות טילים: משפיעות, לא מכריעות

ד"ר גבי אביטל

22.5.2013 / 8:15

לאחרונה נודע כי רוסיה החליטה למלא אחר התחייבויותיה כלפי סוריה, ידידתה משכבר הימים, ולספק לה מערכת נשק מתקדמת - טילי קרקע?אוויר מסוג S-300. מאמצים דיפלומטיים שנעשו לפני שנים אחדות על ידי ישראל וארה"ב הביאו לדחיית מימוש עיסקה זו ועיסקה דומה מול איראן. יש הסוברים שטרם נאמרה המילה האחרונה ושלרוסיה יהיה הרבה מה להפסיד אם תמומש העיסקה.

המאמצים אשר משקיעה ישראל עשויים לשאת פרי ולהסיר כאב ראש מתמשך מצוותי המחקר והפיתוח של מערכת הביטחון בניסיון למצוא מענה ראוי לטילים אלה. נזכיר שהטילים המדוברים הם בעלי טווח יירוט של כ?200 ק"מ לדגמים המדוברים וטווח כפול לדגמים חדישים, אשר נמצאים בידי רוסיה בלבד. המשמעות המיידית היא שמטוסי חיל האוויר, אשר נהנו מחופש פעולה עד היום, עשויים להיתקל באש נגד מטוסים יעילה וקטלנית מייד לאחר המראתם.

הפער לטובת ישראל קיים ומוכח

זה נשמע מפחיד, אולם יש לשאול אם מערכת נשק אחת עלולה להיות "שובר שוויון" במאזן הנשק והתחמושת, בייחוד באזור הצפון. התשובות מגוונות. ראשית, בשום פרמטר של בחינת היכולת הצבאית של סוריה ולבנון (חיזבאללה) מול ישראל לא מתקיים שוויון. הפער לטובת ישראל קיים ומוכח. מאז מלחמת לבנון הראשונה, לפני 31 שנים, לא קיים חיל אוויר סורי הלכה למעשה. רצונו של חיל האוויר של ישראל לשמור על תוצאת המפגש האחרון עם הסורים היא מובנת, אבל אין הכרח שהתוצאה 80:0 תישאר על כנה. 80 מטוסים סוריים הופלו במלחמה ההיא, ללא אבידות מצד ישראל.

אחרי הניסיון המר במלחמת יום הכיפורים במאבק מול מערכת ההגנה האנטי?אווירית הסורית והמצרית, הושמד מערך הטילים בבקעת הלבנון במלחמת לבנון הראשונה. בריה"מ לשעבר ספגה מפלה אסטרטגית מן המעלה הראשונה. מערך ההגנה האווירית שלה התגלה כשברירי עקב חוכמת המלחמה של חיל האוויר במבצע אשר כונה "ערצב 19". נוסף על 80 המטוסים הסוריים שהופלו, הושמדו 23 סוללות טילי קרקע?אוויר סוריות, אחת נותרה שלמה. מכאן עולה הסברה שרוסיה לא תמהר לספק לסוריה את הטילים המבוקשים. צבא סוריה אינו מסוגל לעמוד במשימת הלימוד האינטנסיבית של המערכת ללא סיוע קרוב של יועצים רוסים. בהנחה שישראל תמצא מענה ראוי בזמן הקרוב, סוריה לא תרשה לעצמה הפסד נוסף, אשר אינו מסתכם באובדן שלוש סוללות בלבד אלא הוא הפסד אסטרטגי ברור בהגנה מפני מטוסים וטילים.

במערכות ישראל היו מערכות נשק אשר תרמו את חלקן, אולם לא הכריעו במערכה. יש לזכור כי במלחמה סופגים אבידות - בנפש ובאמצעים. חוכמת ההכנה למלחמה, דוגמת הפעולות שישראל ביצעה לאחרונה, לפי מקורות זרים, מבהירה לצד השני שגם טילים מתקדמים לא ישברו אותנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully