וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד משחק באש

דן מרגלית

22.5.2013 / 8:06

השר אליהו ששון, מדור מייסדי המדינה, שיצא בשליחותה לבירות ערביות שונות, תיאר פעם את בעיותיו של הדיפלומט המצוי: "עשית ולא דיווחת לממונים - לא עשית; דיווחת לממונים למרות שלא עשית - עשית". התקשורת היתה חשובה בחיים המדיניים עוד לפני הטלוויזיה והטוויטר והפייסבוק.

קל להיזכר בששון על רקע ההודעה הרשמית של סוריה כי צבאה פתח באש לעבר כלי רכב של צה"ל. האומנם ירה? מה ירה? מתי ירה? ומה תוצאות הירי? ייתכן שדבר לא אירע, אבל בשאר אסד אימץ את הכלל המשעשע של השר?הדיפלומט הישראלי כי "לא עשית אבל דיווחת - עשית".

יש הסתברות גבוהה כי אלה הם פני הדברים. שכן אם אכן הורתה דמשק לצבאה לירות במתכוון לעבר רכב של צה"ל, היה הדבר מתפרש כהתגרות מסוכנת, כהימור שמא ישראל תגיב ביד תקיפה. זו אותה מכה אשר עלולה למוטט את ממשל אסד, שגם אם ראה לאחרונה כמה הישגים בשדה הקרב, עדיין הוא עומד על כרעי תרנגולת.

דיפלומטיה בין שתי ממשלות עוינות

אפשר שאסד לא ירה, אבל זכה בנקודות בעולם הערבי כאילו עשה כן. רק שזה משחק באש. הוא מעמיד למבחן את כושר הספיגה הישראלי. שכן דבריהם של בנימין נתניהו, משה (בוגי) יעלון ובני גנץ יכלו להיחשב כאולטימטום, מעין קזוס בלי, ועצם יצירת הרושם (המוטעה?) כי הסורים ירו לעבר צה"ל מחייב אותם לתגובה.

שני הצדדים מעוניינים ליהנות מכל העולמות. הן ירו, והן לא הותקפו מפני שלא ירו; גם שימרו את רמת האמינות הדרושה לכל הנהגה בתוך עמה, וגם הפרו אותה במידת מה כדי לא להסתבך בחילופי אש של ממש.

זה מצב עדין בדיפלומטיה בין שתי ממשלות עוינות. הוא נזיל ופריך, וגם מי שמנווט אותו בהצלחה יודע כי ההגה עלול להישמט מידיו כהרף עין. הדרדור להתלקחות של ממש לאורך חזית ארוכה הוא עניין של חוסר זהירות ומזל רע גם אם שני הצדדים אינם מעוניינים אלא נגררים. מכל מקום, בארמונו יודע אסד כי בצמרת הישראלית רווחת מחלוקת אם טוב למדינת היהודים שיאריך ימים ליד הגה השלטון, אם לאו. לאיש אין תשובה איזו אסכולה תצא מן הוויכוח וידה על העליונה. רק עובדה אחת לא נעלמה מעיניו: ישראל אכן אינה נוקטת עמדה ואינה מתערבת במלחמת האזרחים המתנהלת מצפון לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully