וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברירה - צמיחה או כישלון

דניאל דורון

20.5.2013 / 6:27

ללפיד לא נותרה ברירה: ברגע שנלכד באובססיה ה"אוצרית" שמטרת העל שלה חייבת להיות גביית מסי חמס מהאזרחים כדי שהפוליטיקאים יוכלו להמשיך לבזבז מיליארדים לפעלולים פוליטיים; מרגע שלא הבין שהגדלת עול המסים תעצור את הצמיחה הזוחלת של המשק ותקטין את ההכנסות ממסים, כלומר שצעדי האוצר לא רק שלא יקטינו את הגירעון אלא אף יעמיקו אותו - הוא איבד מכוחו כשר אוצר והפך לפקיד?על "הממונה על הכנסות המדינה".

כשר האוצר לפיד היה יכול לעצב מדיניות מוטית צמיחה, כי ללא צמיחה הממשלה לא תוכל להיחלץ מהגירעון העמוק שהיא יצרה. היא גם לא תוכל לסייע למשק להתמודד עם המשבר המחריף בסחר הבינלאומי, העלול לצמצם את התעסוקה ולפגוע בספקי הייצוא, שני סקטורים המעסיקים צעירים רבים שבקולותיהם זכה לפיד.

לפיד ויועציו לא טרחו כנראה לבדוק אם לפני שהם גוזרים גזירות על אזרחים הנאנקים תחת עול מסים, אפשר קודם לקצץ בבזבוזי המיליארדים של הממשלות, שכל מבקרי המדינה לדורותיהם הלינו עליהם אך דבר לא נעשה עד היום כדי להפסיקם.

במקום לקצץ בבזבוזים - אותם הפקידים עצמם שהביאו עלינו את הגירעון ה"בלתי צפוי" - ועכשיו יש להם היומרה ללמד אותנו כיצד לצמצם אותו, על חשבוננו - יצרו תחושת פאניקה (מוצדקת בחלקה) שגרמה ללפיד לזנוח את כוונותיו לעשות בכלכלה רפורמות חיוניות ומקיפות, ולהתמסר כליל לכיבוי שריפות, הכולל "משא ומתן" (שבו האוצר בייחוד נתן) עם עופר עיני ועם האוליגרכים וסוכניהם שפשיטת הרגל הצפויה של מרבית העסקים שהם ניהלו בהצלחה כה גדולה מסכנת את כלכלת ישראל.

עשרות מפגינים מול בית ראש הממשלה בקיסריה במחאה על הוצאות אחזקת ביתו. שלומי גבאי
הפגנות מחאה מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלשום/שלומי גבאי

הפאניקה הזו מנעה מלפיד טיפול בשורשי הבעיות הכלכליות המבניות העומדות לאתגר בקרוב את כלכלת ישראל בעקבות המשבר העולמי החמור שיפגע כצפוי בייצוא הישראלי, ועקב סכנת ההידבקות ב"מחלה ההולנדית" - ניפוח מלאכותי של ערך השקל העלול להתפרץ אצלנו בשל גילוי מאגרי הגז הענקיים.

להתכווצות הכלכלית העמוקה של הבנקים המרכזיים (הנוהגים בהפקרות גמורה בעוצמה הפיסקלית שלהם) עלולות להיות, כאמור, השלכות חמורות על הייצוא הישראלי, שהוא כמחצית מהתוצר שלנו. רק התייעלות מיידית ועמוקה של תהליכי הייצור תאפשר לנו להוריד מחירים ולעמוד בתחרות הקשה שתיווצר בשוק הייצוא.

רק צמיחה תביא מפנה

אך כלכלת ישראל לא תוכל להתייעל כל עוד היא נושאת חטוטרת ענקית של ממשלה חסרת יעילות שמעורבותה המאסיבית במשק מחייבת הטלת מסים הרסניים, וגודשת את המשק במונופולים חסרי יעילות וכושר תחרותיות. ממשלות ישראל גוזלות מהאנשים היצרניים ביותר - מעמד הביניים - מסים כדי לממן ביורוקרטיות מזיקות המכשילות כל יוזמה חופשית, וממריצות את שיתוף האינטרסים ההרסני בין המונופולים החמסניים של הפוליטיקאים, הטייקונים, הבנקאים וההסתדרות.

קיצוץ עמוק בביורוקרטיה הממשלתית על ידי דה?רגולציה רחבה, בייחוד של עסקים קטנים ובינוניים (שבבעלות מעמד הביניים, המספק את מרבית התעסוקה במשק), ביטול של עשרות אלפי החוקים והתקנות העוצרים את גלגלי הפיתוח (ביטול שאפשר לבצע בלי לפטר אף לא עובד ציבור אחד!), שבירה נחרצת של הריכוזיות (שהשוק, אפילו זה המעוות של ישראל, כבר התחיל לטפל בה) - כל אלו יוכלו לחלץ אותך, שר האוצר, ואת כלכלת ישראל, מלפיתת החנק הממשלתית המקרבת את כלכלת ישראל לפשיטת רגל מסוכנת.

רק חופש כלכלי יאפשר להניע צמיחה גדולה שתשנה את כל התמונה המקרו?כלכלית ותוציא את המשק מהמצור שבו הוא נתון למרחב מחיה מבטיח. הישראלים הם כקפיץ דרוך, רק שחרר אותו והם יעשו נפלאות.

צמיחה מסוגלת להציל אותך, השר לפיד, מגורלם האומלל של שרי אוצר ישראלים שנכשלו בפיתוח המשק הישראלי והפכו את עמנו המוכשר לעם של עובדים החיים ברובם על גבול העוני. רק צמיחה כזו יכולה להביא למפנה ההיסטורי שהבטחת לבוחריך.

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully