וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב בלימה: נתניהו נפגש עם פוטין, ימנע מכירת S-300 לסוריה?

ראש הממשלה ניסה לשכנע את נשיא רוסיה שלא להעביר את הטילים המתקדמים שמאיימים על חיל האוויר לידי אסד. בתום הפגישה קרא פוטין להימנע מפעולות שעלולות לגרום להסלמה בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש בצהריים (שלישי) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במטרה להניא אותו ממכירת טילי הקרקע-אוויר S-300 המתקדמים לידי סוריה, ובכך לפגוע בעליונותה האווירית של ישראל באזור. אך האם מדובר במאמץ מאוחר מדי? העיתון "אל-קודס אל-ערבי" היוצא לאור בלונדון דיווח מוקדם יותר מפי גורם צבאי סורי כי רוסיה כבר העבירה לשטח סוריה את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת, המסוגלת ליירט גם מל"טים וטילי שיוט. הגורם הדגיש כי הטילים אומנם הועברו לסוריה, אולם הם אינם נמצאים עדיין בשימוש מבצעי על ידי סוריה, אלא תחת השגחה רוסית.

בפתח הפגישה, שנערכה בעיר סוצ'י, הודה נתניהו לפוטין על שהזמין אותו לפגישה ואמר: "האזור שסביבנו מאוד רועש, רוגש, לא יציב ונפיץ ולכן אני שמח על ההזדמנות לבחון יחד דרכים לייצב את האזור ולהביא ביטחון ויציבות לאזור". מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הנשיא פוטין ציין את קבלת הפנים החמה לה זכה בביקורו האחרון בישראל ואמר לראש הממשלה: 'אני מודה לך על שקיבלת את ההזמנה לבקר ברוסיה'". בתום הפגישה אמר פוטין כי חשוב להימנע מפעולות העלולות לגרום להסלמה של מלחמת האזרחים בסוריה.

מערכת טילים מסוג S-300. AP
הטילים כבר אצל אסד? S-300/AP

נושא מכירת הנשק לסוריה עומד במרכז היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה בתקופה האחרונה, כאשר גם ארצות הברית ומדינות נוספות הפעילו לחץ על הרוסים להימנע מהעסקה. בשבוע שעבר הודיע שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי לארצו אין כל כוונה למכור לסוריה מערכות הגנה מתקדמות. עוד אמר לברוב כי רוסיה תמלא את התחייבויותיה לדמשק, המעוגנות בחוזה, אולם לא תכלול במכירה את מערכות ה-S-300 .

ה-S-300 היא מערכת שמסוגלת ליירט מטוסים ואף טילים בטווח של 200 קילומטרים, ואם הייתה נמצאת בידי אסד הייתה ודאי משפיעה על השיקולים שבתקיפה נוספת בשטחי ארצו. המערכת נמכרת כמודל של מספר סוללות, שלכל אחת תפקיד משמעותי בהרכבת המענה לאיום אווירי. יחד עם יחידת בקרה אווירית, היא בעלת יכולות פורצות דרך במזרח התיכון, שעשויות לפגוע בעליונות האווירית ובחופש הפעולה האווירי המוחלט כמעט, ממנו נהנית ישראל בזירה הצפונית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ממריא לרוסיה לפגישה עם הנשיא ולדימיר פוטין. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בדרכו לרוסיה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

טייסי קרב במילואים בחיל האוויר מתאמנים על סוללות ההגנה שברשות הסורים זה שלושה עשורים, וטובי המדענים פעלו כדי לעקוף את המערכות באמצעות לוחמה אלקטרונית וטכניקות טיסה שונות. עם המערכת הזו, לעומת זאת, עוד לא יודעים בצה"ל להתמודד – אך לא בטוח שכך יישאר המצב לאורך זמן. "כמו כל מערכת הגנה אווירית, חיל האוויר ידע בעתיד להתמודד עמה, אבל זה לוקח זמן", הסביר טייס קרב במילואים, "בתקופה שבה כל יום הוא אירוע חדש במזרח התיכון ובכל רגע יכולה להשתנות המציאות לא ניתן לאפשר לסורים לרכוש מערכת כזו".

החשש: העברת נשק מסוריה לאיראן

האיום מצד ה-S-300 לא חדש בישראל. בשנת 2010 הופעל מכבש לחצים על רוסיה למנוע את מכירת המערכת לידי טהרן שחתמו על הסכם מכירה שכזה. בהתאם, איראן אף איימה לתבוע את רוסיה אם תפר את חוזה. כפי שחשפו מסמכי ויקיליקס, הלחצים הניבו פירות, ורוסיה נכנעה לבקשות האמריקאיות והישראליות. לפי פרסומים זרים, ישראל הסכימה אז למכור לרוסיה כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת התעשיות הביטחוניות. שני הצדדים הכחישו את הפרסום. עם זאת, לאור המצב הרגיש בסוריה, בישראל לא פוסלים את האפשרות שכפי שהמערכת שתועבר לסוריה עשויה להגיע לבסוף לידי חיזבאללה – היא גם יכולה להגיע לידי משטר האייתוללות, בתרחיש שנשמע הזוי – אך טומן בחובו איום פוטנציאלי נוסף על חיל האוויר.

(עדכון ראשון: 8:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully