פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אמא תמיד צודקת? הרגלים מגונים שטובים לבריאות

      יורקים ומגהקים, חוגגים עד אמצע הלילה ואוכלים מתוקים לארוחת בוקר במיטה? אולי אתם הסיוט של כל אמא, אך מספר חוקרים יעמדו לצדכם כשתטענו בפניה שאולי היא קצת מגזימה

      אם גם אתם כוססים ציפורניים עד כלות - אל דאגה, זה בסך הכל חלק מהליך אבולוציוני שמפתח לכם את מערכת החיסון. משחררים גיהוק אחרי ארוחה? עשיתם ג'סטה למערכת העיכול שלכם. שמונה מחקרים שיובאו מיד לפניכם - מנסים, ולו במעט, לתת לכמה הרגלים, הנתפסים כמגונים בעיניי הסביבה, הסבר מדעי ואפילו הצדקה.

      חלק מהמחקרים הבאים בוצעו כדי לחזק את התיאוריה לפיה היגיינה "משופרת" - לעיתים מוגזמת - גרמה לרבים לבעיות בריאותיות כמו מחלות אוטואימוניות (בהן המערכת החיסונית תוקפת תאים ורקמות בגוף) ולפיתוח אלרגיות ורגישויות.

      תפסיקי לכסוס ציפורניים!

      דוקטור הילארי לונהארסט התייעצה עם מומחים למערכת החיסון, מתוך אמונה כי כסיסת ציפורניים מחזקת את מערכת החיסון. "בהנחה שהידיים שלך לא מלוכלכות, החיידקים שאנו מקבלים כשאנו אוכלים ציפורניים מחזקים את מערכת החיסון", הסבירה. מערכת החיסון עובדת על ידי פיתוח "זיכרון" ויצירת "תזכורות" כיצד להילחם בכל חיידק שאי פעם נתקלת בו. כשהחיידק נכנס בפעם השנייה, מערכת החיסון פונה לאותו ה"זיכרון" ומשחררת "נשק" היודע כיצד להרוג אותם. אכילת ציפורניים חושפת אותנו לכמות קטנה של חיידקים שיש להם פוטנציאל לחזק את המערכת החיסונית. לונהארסט טוענת כי אכילת ציפורנים היא שארית אבולוציונית: "בימי האדם הקדמון, לא היו לנו מספריים לכן אכילת ציפורניים הייתה הדרך היחידה שלנו לקצר אותן כדי שלא נפצע את עצמנו בטעות. היתרון הנוסף הוא שמערכת החיסון שלנו למדה כיצד להתמודד עם החיידקים".

      כסיסת ציפורניים (GettyImages)
      אכילת ציפורניים חושפת אותנו לכמות קטנה של חיידקים (צילום: Gettyimages)

      שמור את זה בפנים!

      גיהוקים - או "גרעפסים" - רועשים, על אף שהם יכולים לדחות את הסביבה, הם מגנים על הבטן שלנו מפני חומציות בקיבה. הרעש המתלווה להרגל המגונה נובע מעומס של גז, כשהוא עובר דרך השסתום בוושט, בחלק התחתון של הגרון. השסתום הזה, סוגר את הוושט העליון ולאחר מכן רוטט, הסביר ד"ר ניק ריד, גסטרואנטרולוג יועץ לארגון צדקה לתסמונת המעי הרגיז. גיהוק גז נוצר מתערובת של חומרים, כמו גם אוויר שאנו בולעים כשאנו אוכלים מזון המכיל גם פחמן דו חמצני. הוא נוצר בקיבה כאשר חומצה מתערבבת עם מיצי מרה. מאכלים מסוימים העשירים בשומן, כמו חטיפי צ'יפס, רטבי שמנת, צריכת אלכוהול ועישון, עלולים להגביר את ההליך הזה עד לרמה מוגזמת. התהליך הטבעי של הגיהוק הוא חלק נורמלי מהליך העיכול והדחקתו עלולה לגרום לבעיות. "אם לא מגהקים כשצריכים, הגזים נשארים בבטן. דבר זה יכול לגרום לשסתום המפריד בין הוושט והקיבה להרפות, מה שיאפשר לחומצת הקיבה להתיז לתוך הוושט, דבר שעלול לגרום לצרבת", הסביר ד"ר ריד. הימנעות מגיהוק יכולה גם לגרום לקצה התחתון של הוושט להתעוות וליצור כאב במרכז החזה.

      גיהוק, גרעפס (GettyImages)
      אם לא מגהקים כשצריכים, הגזים נשארים בבטן (צילום: Gettyimages)

      אוכל? רק מסביב לשולחן!

      ד"ר ניק ריד שובר טאבו נוסף - מסתבר שאכילה במיטה יכולה לסייע לעיכול. הסיבה לכך היא שמערכת העיכול מסתמכת על הפעלת מערכת העצבים מסויימת. מתח או עצבנות מכל סוג עלולים להפריע למנגנון זה ולפגוע בעיכול. "אם אתה אוכל במהירות, העצבים מתוחים, זה יכול להיגמר בקלקול קיבה או תסמיני קיבה אחרים כמו נפיחות", הסביר ד"ר ריד. הוא הסביר כי הדרך הנכונה ביותר לאכול ארוחה זה בסביבה רגועה, כשאתה יכול לקחת את הזמן להנות מהאוכל - כמו במיטה. "למרות שעדיף לאכול סביב שולחן עם חברים או משפחה, לפחות במיטה אתה רגוע", הסביר ריד. עם זאת, על מי שבוחר לאכול במיטה חשוב לשבת זקוף ולתמוך בגב עם כריות, כי לאכול כשאתה שכוב או כפוף יכול "למחוץ את הבטן" ולהפריע לעיכול.

      אוכל במיטה (GettyImages)
      לאכול במיטה, לפחות זה מרגיע (צילום: Gettyimages)

      תפסיק עם הקנאקים!

      פיצוח מפרקים - "קנאקים" – מלווה ברעש הגורם להרבה אנשים להירתע, אך אין לו כל אפקט מזיק על המרפקים שלנו - ואף יכול לגרום להם להרגיש עוד יותר גמישים. "יש הרבה אגדות אורבניות סביב זה, יש כאלה הטוענים אפילו שהרגל זה גורם להחלשת המפרקים", הסביר דר כריס אדוארדס, יועץ ראומטולוגי בבית החולים הכללי בסאות'המפטון: "כשאתה מסתכל על ראיות, אין לזה שום אפקט". מחקר רחב אחד עקב אחר קבוצה של אנשים לאורך חמש שנים ובחן האם בקרב אלו שמפצחים מפרקים עלה הסיכוי לפתח דלקת במפרקים. "נמצא כי המפרקים של "המפצחים" בריאים ממש כמו של אלו שנמנעו מכך". לדברי ד"ר אדוארדס, "הפיצוח יכול לגרום למפרקים להרגיש גמישים יותר, הם נוטים להרגיש יותר בנוח אחרי 'קנאק' - אולי בגלל שהם התמתחו מעבר ליכולתם".

      פיצוח מפרקים, קנאקים (GettyImages)
      "הפיצוח יכול לגרום למפרקים להרגיש גמישים יותר". אדם מפצח מפרקי ידיים (צילום: Gettyimages)

      אל תחזור מאוחר מדי!

      בילוי עם חברים עד השעות הקטנות של הלילה יכול להוריד את הסיכון לנדודי שינה במחצית - כך טוען צוות מחקר יפני. "חרדה היא הסיבה העיקרית לשינה לא טובה - ואנשים שמקצים לעצמם זמן כל חודש כדי לצחוק ולבלות עם חברים טובים, סביר להניח שיסבלו מזה הרבה פחות", הסביר ברוס רבין, פרופסור לפתולוגיה באוניברסיטת פיטסבורג. מחקר אחר קובע כי לא חייבים למהר הביתה מהבילוי - חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד מצאו כי השינה הטובה ביותר מתחילה רק ב-02:00 לפנות בוקר.

      מסיבה (GettyImages)
      תבלו. זה עוזר גם להפחית חרדות (צילום: Gettyimages)

      תפסיק לירוק!

      יריקה היא אולי הרגל מגונה אך היא גם יכולה לסייע לך לנשום בקלות יותר. "כשאנו מתעמלים, הפה והגרון שלנו מייצרים הרבה רוק", הסביר דר ג'ון דיקנסון, מרצה במרצה בפיזיולוגיה של הכושר באוניברסיטת קנט. "לרוב, אנו נושמים דרך האף - זה מחמם את האוויר, הופך אותו ללח יותר, ומאפשר לגוף שלנו לספוק את החמצן באופן אפקיטיבי יותר. עם זאת, כשאנו מתעמלים יש לנו נטייה לנשום נשימות עמוקות דרך האף כדי לקחת כמה שיותר אוויר לגוף. אבל האוויר הזה אינו מחומם על ידי הגוף או הופך ללח והתאים מנסים להגן על עצמם ויוצרים דלק". על אף שאינה מזיקה, הדלקת גורמת לתאים בגרון לייצר שכבה רוק המגנה עלינו מפני אוויר קר. ד"ר דיקנסון הסביר כי אצנים יכולים לחוש את הרוק מצטבר ומפריע להם לנשום, לכן עליהם לירוק.

      יריקה (GettyImages)
      יריקה - יכולה לסייע לך לנשום ביתר קלות (צילום: Gettyimages)

      בלי מתוקים לארוחת בוקר!

      מתוקים לארוחת בוקר? למה לא. חוקים באוניברסיטת וירג'יניה גילו כי נשים הבוחרות לאכול ארוחת בוקר דשנה, בלי לדאוג לקלוריות על הבוקר יכולות לאבד פי שלוש יותר משקל מאלו הנאמנות לדגני הבריאות שלהן. וכן, גם אם הן אוכלות ממתקים. ארוחת בוקר דשנה שמסתיימת בפינוק מתוק מדרבנת את המוח לייצר סרוטונין, הסבירה החוקרת הראשית, דניאלה ג'אקוביץ', מחברת הספר "ארוחת בוקר גדולה ודיאטה". "סרטונין מקטין את התשוקה לפחמימות בחצי ומזרז את שריפת השומן ב-25% יותר במשך 11 שעות או יותר.

      ארוחת בוקר (GettyImages)
      ארוחת בוקר מתוקה? לא נורא כמו שחשבתם (צילום: Gettyimages)

      ואולי תזיז את עצמך קצת?

      חוקרי באוניברסיטת לואיזיאנה גילו כי אימונים מפרכים אינם מבטיחים ירידה במשקל. למעשה, הם יכולים לעכב הרזייה מאחר והגוף מפיק יותר ליפופרוטאין - הורמון הגורם לרעב שלא ניתן להתעלם ממנו. מחקר של אוניברסיטת טוקיו מצא כי לחלק את האימון ל"חתיכות קטנות" יכולה לסייע יותר בירידה במשקל, על פני אימון רציני אחד ביום.

      עצלות (GettyImages)
      אימו ב"חתיכות קטנות" עדיף על לא כלום (צילום: Gettyimages)