וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המבקר: עומס רב על שוטרים, טיפול לקוי בתיקים

8.5.2013 / 16:00

שוטרי סיור נאלצים לסייע בטיפול בתלונות, שוטרים קהילתיים מוצאים עצמם חוקרים עדים. דוח מבקר המדינה מצא ליקויים הן בכוח האדם והן באיכות השירות והמקצועיות של השוטרים

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בהגשת הדוח ליו"ר הכנסת, הבוקר)

ברובן המכריע של תחנות המשטרה בארץ קיים מחסור בחוקרים ועומס העבודה המוטל עליהם כבד, ובשל כך תיקים רבים נסגרים ללא טיפול חקירתי כנדרש. הדבר ניכר במיוחד בפריפריה. כך עולה מדוח מבקר המדינה המתפרסם היום (רביעי). בפרק העוסק במשטרת ישראל, סוקר המבקר יוסף שפירא את תפקוד התחנות, ובין היתר את טיב השירות שניתן בהן לאזרח, מעורבותן ביישום התכנית "עיר ללא אלימות" של המשרד לביטחון פנים ואת פעילות המשטרה לחיזוק שירותיה במגזר המיעוטים. המבקר מצא גם ליקויים קשים בתשתיות ובתחזוקה בחלק מהתחנות. "מערך תחנות המשטרה הוא הקו הקדמי של משטרת ישראל", ציין המבקר. "ראוי שהמשטרה תראה בתכניות לחיזוק התחנה יעד אסטרטגי".

על מנת לקבוע את תקן כוח האדם בתחנות, פיתח אגף התכנון במטה הארצי מודל, הנגזר ממשתנים כמו גודל האוכלוסייה שהתחנה משרתת ונפח הפשיעה שעליה לטפל בו. אך על פי המבקר המודל לא יושם. בדיקת המבקר העלתה שבכ-80% מהתחנות קיים מחסור בחוקרים. "כל חוקר בתחנה מטפל במספר רב של תיקי חקירה, אשר לרוב הוא גדול מכדי לאפשר טיפול יסודי וראוי בכל תיק", כתב המבקר. "יוצא אפוא שתיקים רבים נסגרים ללא טיפול חקירתי כנדרש". על פי הדוח, הממוצע הארצי בשנת 2009 עמד על 383 תיקים לחוקר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל חוקר בתחנה מטפל במספר רב של תיקי חקירה, אשר לרוב הוא גדול מכדי לאפשר טיפול יסודי וראוי בכל תיק"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המבקר מוסיף כי "לעתים נדרשים שוטרי הסיור ושוטרי המש"ק (מרכז שיטור קהילתי) של התחנה לסייע למערך החקירות בטיפול בתלונות בעבירות קלות. מהתשובות לשאלון עלה שב-87% מהתחנות שוטרי הסיור מבצעים גם איסוף ראיות באירועי פשע, ב-52% מהתחנות שוטרי המש"ק חוקרים עדים וב-31% מהתחנות הם חוקרים חשודים - פעולות חקירה שאינן בסמכותם. בנוגע לאיכות עבודתם עלה כי "ברוב התחנות שוטרי הסיור ושוטרי המש"קים נדרשים להשלמת פעולות חקירה בשל ביצוע חסר".

עוד נמצא כי קיימים פערים ניכרים בין התחנות ברמת האיוש של תקני מערך הסיור. המבקר מקדיש חלק מדבריו לפעולות שאותן נוקטת המשטרה לחיזוק המערך במגזר הערבי, בייחוד מאז פרסום מסקנת ועדת אור שהוקמה בעקבות אירועי אוקטובר 2000 ומצאה פערים בין המגזר הערבי לבין המגזר היהודי בתחום המענה המשטרתי. תכנית שגיבשה המשטרה בנובמבר 2000 להגדלת הנוכחות המשטרתית ביישובי המגזר יושמה לדברי המבקר באופן חלקי בלבד. כמו כן, תכנית שהכינה המשטרה בינואר 2008 להוספת כ-3,000 שוטרים לצורך חיזוק התחנות במגזר המיעוטים לא קודמה. עם זאת, מתוך 1,000 תקנים לשוטרים שהוקצו למשטרה בשנת 2009 - 459 הוקצו לטובת מגזר המיעוטים. כמו כן קובע המבקר כי תכנית ממשלתית שבמסגרתה היו אמורות לקום יחידות סיור מיוחדות (יס"מים) עבור המגזר, לא בוצעה כלל.

איכות השירות עדיין נמוכה למדי

המבקר התייחס גם לפרויקט הדגל של המשרד לביטחון פנים – "עיר ללא אלימות". התכנית היא מודל להתמודדות עם פשיעה במסגרת הרשויות המקומיות בשילוב הקהילה. רוב התקציב של התכנית מגיע מהמשרד לביטחון הפנים. על פי המבקר, רמת היישום של התכנית בתחנות המשטרה נמוכה. "מצב זה בולט בעיקר במגזר המיעוטים שבתחנותיו תכניות הליבה כמעט שאינן מיושמות", הוא כותב בדו"ח.

תחום השירות לאזרח בתחנות הוא נושא שהמשטרה מסבה לו תשומת לב רבה בשנים האחרונות. המבקר מצא כי מאז שנת 2008, אז החלו במשטרה לבצע סקרי שירות, חל שיפור ניכר באיכות השירות בתחומי הסיור ומרכזי השירות לאזרח. עם זאת, הפערים בין התחנות עדיין גדולים בנושאים כמו מקצועיות השוטר, זמן התגובה והטיפול והתנהגות השוטר, ובחלק מהתחנות איכות השירות עדיין נמוכה למדי. המבקר העיר גם על היעדר הפרדה ראויה בתחנות בין יחידת הנוער לבין שאר מתקני התחנה.

תחנת משטרת גבעתיים, פברואר 2013. ניב אהרונסון
זמן התגובה והטיפול והתנהגות השוטר עדיין נמוכה למדי/ניב אהרונסון

לסיכום ציין המבקר כי המשטרה השקיעה משאבים בניסיון לחזק את התחנות, אולם רוב ההמלצות לכך לא יושמו. "ראוי שהמשטרה תראה בתכניות לחיזוק התחנה יעד אסטרטגי ותקבע לוחות זמנים ליישומן", כתב המבקר. הוא הוסיף כי "אתגר מרכזי נוסף העומד לפתחם של המשטרה ושל המשרד לביטחון פנים הוא חיזוק מערך התחנות המשרתות את היישובים הלא-יהודיים". עוד כתב המבקר כי חשוב שהמשטרה והמשרד לביטחון פנים "יהיו קשובים לצרכיה הייחודיים של האוכלוסייה, ישימו דגש על שיתוף פעולה והידברות עם מנהיגיה, על הרחבת השיטור הקהילתי ועל שיפור השירות הניתן לה. הכל בד בבד עם ביצוע פעולות שיגבירו את האכיפה ויסייעו בהתמודדות עם האלימות והפשיעה".

תגובת המשטרה

באשר לסוגיית כוח האדם במשטרה, "ממצאי הדוח יילמדו. במהלך השנה האחרונה עברה תחנת המשטרה מהפכה של ממש בכל הנוגע לקשב הארגוני ולתעדוף תקציבי בסוגיות כוח אדם, ציוד ובינוי. כלל מערכי התחנה - חקירות, בילוש, סיור ומרכזי שירות לאזרח עברו שדרוג מרחיק לכת, אשר התווסף לחיזוק מערכים שאף הם הובילו לחיזוק התחנה והשבחת השירות הניתן בה. מערך הסיור שודרג בכוח אדם - בשנת 2003 מערך הסיור מנה 2,716 תקני שוטרים ובשנת 2012 אותו מערך מונה 3,569 תקנים.כמו גם מערכים נוספים כמו מערך מרכזי השיטור הקהילתיים ומערך החקירות ומערך הבילוש".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully