וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: חיילים יוכלו להגיש תביעת דיבה ייצוגית

6.5.2013 / 20:32

ועדת השרים אישרה הצעת חוק ולפיה חיילים יוכלו להגיש תביעה ייצוגית אם נפגעו מפרסום העוסק בפעילות שבה השתתפו. החוק הקיים אינו מתיר תביעות דיבה כקבוצה אלא רק כיחידים

בעקבות "ג'נין ג'נין": ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (שני) את הצעת חוק לשון הרע על חיילי צה"ל, שהגישו חברי הכנסת יריב לוין מהליכוד, יוני שטבון מהבית היהודי ונחמן שי מהעבודה. הצעת החוק, שתועלה ביום רביעי הקרוב לקריאה טרומית במליאת הכנסת וצפויה לזכות לתמיכת הממשלה, היא תיקון לחוק לשון הרע הקיים, שמטרתו לאפשר ללוחמי צה"ל כקבוצה את הזכות המשפטית להגיש תביעות דיבה ייצוגיות אם נפגעו מפרסומים שהופנו נגדם.

הצעת החוק מוסיפה לחוק הקיים סעיף המאפשר לחיילי צה"ל לפתוח בהליך משפטי ייצוגי אם נפגעו מלשון הרע בנוגע לפעילות מבצעית שבוצעה על ידם. לפי החוק הקיים, אם נאמרו דברי לשון הרע על קבוצת אנשים ולא על אדם בודד, הם אינם יכולים להגיש תביעת דיבה כקבוצה, אלא בהמלצת היועץ המשפטי לממשלה, דבר שלא קרה מעולם. התיקון בהצעת החוק הנוכחית מבקש להחריג את חיילי צה"ל ולפטור אותם מהתלות ביועץ המשפטי לממשלה.

"כלוחם אתה לא יודע אם להיזהר מהאבן או מהמצלמה"

בתגובה אמר ח"כ שטבון אמר כי "ראוי שלחיילי צה"ל, ככל אזרח בישראל, תישמר הזכות הטבעית לשם טוב ולהגנה עליו. כמי שלחם ופיקד בשטח, למדתי על בשרי את הקושי שבהתמודדות עם פרובוקציות." עוד אמר שטבון: "כלוחם אתה לא תמיד יודע ממה להיזהר יותר מהאבן שנזרקת או מפרובוקציה מצולמת. הגיע זמן לתת פיתחון פה גם ללוחמי צה"ל, והחוק הוא צעד ראשון ומשמעותי בדרך לחיזוק מעמדם המשפטי של חיילי צה"ל. המצב בו החיילים הם מטרה נייחת להשתלחויות חסרות רסן מבלי יכולת להגיב הוא בלתי נסבל ופוגע אנושות במוטיבציה של החיילים, וכתוצאה מחבל באינטרס הביטחוני של ישראל".

לפני כשנתיים דחה בית המשפט העליון את ערעורם של חמישה חיילי מילואים על פסיקת בית המשפט המחוזי בפתח תקווה, בעקבות תביעת דיבה שהגישו נגד יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", הבמאי והשחקן מוחמד בכרי. החמישה תבעו מבכרי פיצויים בגובה 2.5 מיליון שקלים בגין מה שהגדירו כהוצאת דיבה בסרטו.

"ג'נין ג'נין" מציג אירועים שהתרחשו במחנה הפליטים ג'נין במהלך 2002, בימים שלאחר מבצע "חומת מגן", וטוען כי חיילי צה"ל טבחו בתושבים וביצעו פשעי מלחמה. התובעים טענו כי הסרט מתיימר להיות דוקומנטרי ולהציג את האמת, אך למעשה אינו כזה ומהווה הוצאת לשון הרע ללוחמים שהשתתפו במבצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully