וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרי האו"ם: יש עדות שהמורדים השתמשו בגז עצבים

6.5.2013 / 8:40

על אף הטענות בישראל ובארה"ב שאסד השתמש בנשק כימי, ועדה עצמאית של האו"ם מצאה עדויות כי דווקא המורדים השתמשו בגז סארין. אסד מסרב לאפשר לפקחים לבדוק את הטענות

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

האו"ם אסף עדויות לפיהן המורדים בסוריה עשו שימוש בגז עצבים מסוג סארין. צוות חוקרים עצמאי, שבחן עדויות של פצועים במלחמת האזרחים בסוריה ושל רופאים שטיפלו בהם, הוסיף כי טרם עלו הוכחות כי משטר אסד ונאמניו עשו שימוש בנשק כימי. זאת, בניגוד להערכות שהשמיעו בתקופה האחרונה ישראל וארצות הברית.

חברת הצוות, קרלה דל פונטה, אמרה בראיון לטלוויזיה השוויצרית כי "החוקרים שלנו ביקרו במדינות השכנות של סוריה, ושוחחו עם קורבנות מלחמה רבים ועם אנשי צוותי רפואה. מעדותם עולה כי ישנם חשדות כבדים ומבוססים שנעשה בסוריה שימוש בגז העצבים סארין. שימוש זה בנשק כימי נעשה על ידי כוחות המורדים, ולא על ידי כוחות המשטר". דל פונטה, בעברה תובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי לחקר פשעי המלחמה ביוגוסלביה, לא מסרה פרטים אודות העיתוי והמיקום בהם נעשה השימוש בגז הקטלני.

המורדים: צבא אסד תקף שוב בגז עצבים. צילום מסך
לדברי הוועדה אין עדיין עדות לכך שמשטר אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחיו/צילום מסך

מדובר בצוות חקירה עצמאי שמושבו בז'נבה שבשוויץ ופועל לבדיקת פשעי מלחמה והפרות של זכויות אדם. עד כה, סירבה סוריה לבקשתו של מזכ"ל האו"ם באן קי מון לאפשר לפקחים בינלאומיים להיכנס למדינה כדי לבדוק את טענות המשטר, לפיהן המורדים השתמשו בנשק כימי נגד חיילי הצבא הסדיר. דמשק אומרת כי הפקחים של האו"ם אינם אמינים וכי הם יהיו מוטים נגדה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא סוריה בשאר אסד. אפריל 2013. רויטרס
נשיא סוריה, בשאר אסד. מסרב לאפשר לפקחי האו"ם להיכנס לסוריה/רויטרס

בשבוע שעבר אמר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כי המשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד המורדים, וכי בכוונתו לדון בכך בפגישתו בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. בראיון לעיתון יפני, אמר ארדואן כי "האופוזיציה שולטת באדמה, אך אסד משתמש בנשק כימי, במטוסי קרב ובמסוקים. התחום היחיד שהמשטר עליון בו הוא תקיפות אוויריות".

התבטאות זו, כמו גם דבריו של ברק אובמה בנושא, התלוו להודעות של בכירים בממשל האמריקאי על עדויות לשימוש בנשק כימי בסוריה, ודבריו של ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תא"ל איתי ברון, שהצהיר לפני כשבועיים שהמשטר הסורי עושה שימוש בנשק כימי ובפרט בגז העצבים סארין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully