וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזוק המשילות יביא יציבות ויעילות

יעקב אחימאיר

5.5.2013 / 8:58

אסור לנהוג בפזיזות, תוך כדי קיצורי דרך, בהצעות התיקון שנועדו לייעל את המשטר הדמוקרטי. עם זאת, אין לפסול על הסף את ההצעות רק משום שח"כ אביגדור ליברמן חתום עליהן. יש בהן שיפור של הקיים, מצב ממש בלתי נסבל: במרוצת 65 שנות קיום המדינה, כיהנו לא פחות מ?33 ממשלות. כלומר, ממשלה אחת לשנתיים.

שיטת המשטר הקואליציוני לא רק שאינה מבטיחה יציבות לממשלות, אלא ממאיסה, כן ממאיסה, את הדמוקרטיה על אזרחיה. העלאת אחוז החסימה ל?4% תאלץ מפלגות קטנות, קרובות רעיונית זו לזו, להתאחד, ומוטב שיעשו כן גם מפלגות גדולות ויקימו גושים גדולים. מדוע בארה"ב, שבה כ?300 מיליון תושבים, יכולות להתמודד שתי מפלגות, שהניגודים בתוכן היו יכולים "לפרנס" אצלנו כמה וכמה מפלגות, לא רק שתיים? ראשי ממשלות אצלנו נתונים לאיום פרלמנטרי מתמיד מטעם אחת ממרכיבות הקואליציה. עיקר האיום: פירוק הממשלה והליכה לבחירות. כלומר, ראש ממשלה נתון לסחיטה, ואת מדיניותו יתקשה לממש.

גם שרים אינם יכולים לממש את מדיניותם: רבים מהם כיהנו בממשלות ישראל, שנה או פחות משנה. האם זו תקופה שבה שר יוכל להטביע את חותמו בתחום שהוא מופקד עליו? וראוי לציין: ממשלות אינן נופלות אצלנו עקב הצבעה על הצעת אי אמון. זהו הליך פרלמנטרי שנשחק לחלוטין עקב השימוש האינפלציוני, העקר. לא פחות מ?193 הצעות אי אמון הוגשו בכנסת הקודמת. ובתולדות המדינה רק ממשלה אחת, אחת ולא יותר, נפלה עקב הצבעת אי אמון.

ע"פ ההצעות החדשות, רק 61 ח"כים יוכלו להגיש במשותף הצעת אי אמון. הצעה זו יש לפסול כי היא דרקונית, ויש לבטלה. ולא, לא יוכלו סיעות האופוזיציה להגיש כלל הצעות אי אמון, אלא אם כן יערקו לשורותיהן ח"כים מסיעות הקואליציה. אבל יש לממש את כוונת המציעים: לצמצם את מספר הצעות האי אמון בממשלה, כי זהו נשק שכבר עוקר. טוענים: זו פגיעה בדמוקרטיה, כי מתרוקן ארסנל ההליכים שאופוזיציה תפעיל נגד הממשלה. אך לא רק בהצעות אי אמון נמתחת ביקורת על הממשלה. יכולים ח"כים מן האופוזיציה להגיש הצעות חוק, עתירות לבג"ץ, לגרום לכינוס הכנסת ולאלץ את רה"מ, לפי התקנון, להיות נוכח באולם המליאה, להמטיר שאילתות על שרי הממשלה ועוד. ויש גם אמצעי תקשורת רבים המעניקים "זמן אוויר" בצדק ובשפע, לדוברי האופוזיציה. קולותיהם ודעותיהם לא נותרים כ"קולות במדבר".

רה"מ ושריו נבחרו כדי לממש מדיניות שהוצעה למצביעים. אך התחושה היא ש"כל ממזר מלך", כל סיעה או שבריר סיעה, במצב הנוכחי, יכולים לאיים פוליטית על רה"מ ועל שריו, ובניגוד לרצון הבוחר. הצעות ליברמן הן בכיוון הנכון ואף המיוחל: להצעיד את הממשלה בדרך בטוחה, אך בלא לגרוע מיכולת הבקרה והביקורת של האופוזיציה. חיזוק המשילות הכרחי, שמא תגבר עוד יותר תחושת המיאוס מהדמוקרטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully