וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישקר: חזון וכישרון לתפארת

חיים שיין

5.5.2013 / 8:52

בשבוע שעבר פורסם כי אחד מעשירי תבל, וורן באפט, השלים את רכישת החברה הישראלית "ישקר" ושילם בעבור האחזקה ב?20 האחוזים הנוספים כ?2 מיליארד דולרים. באפט מכנה אותה "חברה מופלאה" שמצליחה להניב רווחים של מיליארדי דולרים בכל שנה. רכישת ישקר היא אות כבוד לתעשייה הישראלית מצידו של בר סמכא כלכלי, השולט בחברת אחזקות שבה מאוגדות יותר מ?100 חברות בתחומים מגוונים, ובהם תעשייה, מזון, תקשורת ואלקטרוניקה.

חברת ישקר הוקמה בשנת 1952 בצריף קטן בנהריה והפכה לסיפור הצלחה שחוברו בו יחדיו כישרון, נחישות, תעוזה וחוצפה ישראלית. אגדה ישראלית, פרי חזונו ותושייתו של סטף ורטהיימר, לוחם פלמ"ח בעברו, שלאחר מלחמת השחרור חיפש את דרכו בחיים. כיום מונה החברה 7,000 עובדים במדינות רבות בעולם. ישקר, שבראשית דרכה רכשה גרוטאות חלודות על מנת לייצר מכונות לעיבוד שבבי, נמצאת היום בקדמת התעשייה העולמית. מסופקני אם יש מפעל אחד בעולם, העוסק בתחומים עתירי מתכת, שאין בו שימוש בסכיני חיתוך מתוצרת ישקר.

היהודים באלפי שנות גלותם לא עסקו בייצור ובתעשייה. עיקר עיסוקם היה לימוד תורה, הלוואה בריבית, מתן שירותים ותיווך. הנוצרים והמוסלמים מנעו מהגניוס היהודי את הנגישות אל היצרנות. כוחות היצירה של היהודים הופנו לכתיבה, לחידושי תורה ולמודלים פיננסיים.

הציונות המודרנית ביקשה להחזיר את היהודים אל קיום נורמלי. גאולת הקרקע ועבודת האדמה היו מרכיבי יסוד בחזון הציוני, בראשית מהלך שיבת ציון. בתוך זמן קצר ארץ יבשה, שוממה וחומה הפכה לגן עדן פורח. אדמה שנחשבה לבלתי פורייה נתנה פרי למכביר, ושבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל חזרו לצמוח ולפרוח.

לאחר המהפכה החקלאית הגיע תורה של המהפכה התעשייתית. עולים מפולין ומגרמניה החלו להקים מפעלים יצרניים. ידיים עדינות של יהודים למדו לעבוד קשה מול מכונות. מלחמת השחרור והצורך הדחוף בנשק, שקשה היה להשיגו, הכריחו את הכישרונות החבויים להמציא פתרונות. כלי נשק מאולתרים נבנו במהירות וסייעו לניצחון במלחמת השחרור. היו אלה כלי נשק שידעו לעשות רעש אדיר שהספיק להבריח את חיל המשלוח בדרכו לארץ.

ברבות שנות קיום המדינה, התעשייה הישראלית הרקיעה שחקים. מדינה דלה במשאבי טבע אך מלאה במשאבים אנושיים בנתה תעשייה לתפארת, החל בתעשיית תרופות וכלה בתעשיית נשק. מי יכול היה להאמין שעם ללא מסורת יצרנית יוביל בעולם, בתוך שני דורות, בתחכום, בהמצאה וביצירתיות. כבר הוכח כי אם מעמידים בפני היהודים משימה הם יכולים לעמוד בה. הכישרון ישנו למכביר, צריך רק חזון ורצון.
שר הכלכלה החדש, נפתלי בנט, חייב לרכז, בעדיפות ממלכתית עליונה, מאמץ לקדם את מימוש הכישרון המדעי, היזמי והתעשייתי שקיים למכביר בישראל ולהפנות את עיקר המשאבים לפריפריה. שר החינוך החדש, הרב שי פירון, מחויב לחזק את לימודי הציונות והמורשת כדי שאותם כישרונות לא יירדו מהארץ וילכו לרעות בשדות זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully