וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה, ארצות הברית והלקח האיראני

אורי הייטנר

29.4.2013 / 8:50

השימוש שעשה אסד בנשק כימי מאתגר את ארה"ב, בעיקר לנוכח הגדרת המהלך בידי הנשיא אובאמה "קו אדום". הימנעות מהתערבות עלולה להיחשב כחולשה אמריקנית ולשחוק את מעמדה, ההולך ונשחק בלאו הכי, בעולם ובפרט במזרח התיכון. בנוסף, הבלגה על חציית הקו האדום הזה עלולה להפוך את השימוש בנשק לא קונבנציונלי לנורמה.

ולמרות זאת, התערבות של ארה"ב בסוריה עלולה להתברר כטעות. שאלת השימוש בנשק כימי אינה חזות הכל. בטרם תשתמש ארה"ב בצבאה ותשלח חיילים לקרב, עליה לשאול את עצמה מי נגד מי במלחמה בסוריה ואם יש היגיון בהתייצבות, בוודאי צבאית, לצד גורם זה או אחר. הרי ארה"ב למודת ניסיון - היא התייצבה נגד הפלישה הסובייטית לאפגניסטן, כשברית המועצות היתה אויבתה העיקרית, אך הכוח שטיפחה היה הטליבאן - המשטר האיסלאמיסטי הקנאי, שהפך לאויב מספר 1 של המערב ובעיקר של ארה"ב עצמה. ארה"ב הפילה את שלטונו העריץ של סדאם חוסיין, אך השלטון השיעי הפך את עיראק בעלת ברית לאיראן ולמשטרו של אסד.

בניגוד לאשליות הרומנטיות של ראשית ההתקוממות בסוריה לפני יותר משנתיים, היום ברור שאין המדובר במאבק של שוחרי חירות ושלום. זו מלחמה בין רעים לרעים, בין גורמים שונים שאף אחד מהם אינו חשוד בזיקה כלשהי לדמוקרטיה ולאוריינטציה מערבית. עיקר המאבק הוא מלחמה דתית בין האיסלאם השיעי והעלאווי לבין האיסלאם הסוני, כאשר חוד החנית הוא הגורמים הקנאיים ביותר בשני הצדדים - חיזבאללה בצד השיעי ואל?קאעידה בצד הסוני. אף אחד משני הצדדים אינו יכול להיות בעל ברית לארה"ב, ואין לארה"ב כל סיבה לסייע לאחד הצדדים במלחמה הזאת.

במקום להתערב, מוטב להפיק לקחים. הלקח המרכזי הוא הבנת מהותו של המזה"ת ומשמעות האיומים על בעלת בריתה האמיתית - ישראל. האכזריות הנוראה, חסרת הגבולות, של שני הצדדים, בטבח ההדדי בסוריה, מעידה על מה צפוי לישראל המוקפת בכוחות השנאה האלו, הרואים בה נטע זר במזרח התיכון ואינם משלימים עם קיומה - אם תהיה חלשה. ומכאן המסקנה שעל העולם הנאור, וארה"ב בראשו, לתמוך בישראל ובצרכיה הביטחוניים ההכרחיים: צבא חזק ומרתיע, מימוש זכות ההגנה העצמית מול הטרור, מונופול גרעיני וגבולות בני הגנה.

השימוש בנשק כימי בידי אסד מחייב התערבות אמריקנית, אך לא בסוריה. העובדה שאסד לא היסס להשתמש בנשק כזה מעידה על תרבות של היעדר קווים אדומים במזרח התיכון, ומכאן שיש למנוע ממשטרים כגון אלו את היכולת להצטייד בנשק השמדה המונית. כפי שאסד השתמש בנשק הכימי שבידו, כך המשטר האיראני עלול לעשות עם נשק גרעיני.

הלקח האמריקני מחציית הקו האדום בידי אסד הוא פעולה להשמדת תוכנית הגרעין האיראנית. הדיפלומטיה והסנקציות מיצו את עצמן. כעת, רק פעולה צבאית תוכל לעצור זאת. אם לא תהיה לישראל ברירה, היא תיאלץ לעשות כן בעצמה, אך יש לקוות שלא נגיע למצב הזה. בביקורו בישראל התחייב אובאמה שלא יהיה נשק גרעיני בידי איראן. מקורביו מקפידים לציין שהנשיא אינו מבלף. הגיע הזמן לשים קץ למשחקי ההשהיה של איראן - ולפעול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully