וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתעמרות באפריקאים - לבזיון מדינת ישראל

מתי אלפר

25.4.2013 / 18:46

השרים קבעו כי מהגרים מאפריקה לא יורשו להוציא כסף מהארץ. עכשיו יפרחו המתווכים והנוכלים ש"יחגגו" על מבקשי המקלט. מתי אלפר תוהה להיכן נעלמו האנושיות והרחמים

ועדת השרים לחקיקה אישרה ביום ראשון האחרון הצעת חוק האוסרת על מהגרים מאפריקה להוציא כסף או רכוש לחו"ל בעת שהייתם בישראל. הוועדה נימקה את החלטתה כך: "ההצעה נועדה להתמודד עם התמריץ הכלכלי שמאחורי תופעת ההסתננות לישראל". הצעת החוק קובעת לראשונה איסור פלילי על העברת כספים על ידי מבקש המקלט או המסתנן לישראל, בעצמו או על ידי אחרים המבקשים להעביר את הכסף מטעמו.

המהגרים, המסתננים ומבקשי המקלט עובדים כידוע בעבודות קשות ומפרכות ששכר עלוב בצדן. תנאי מגוריהם עלובים להחריד ואין ישראלי אחד שרוצה בעבודתם או במגוריהם (שהם לעתים לא יותר מגינות ציבוריות). ברור שהכספים שהם מרוויחים יועברו ומועברים לסודן ולאריתראה כדי לתמוך בקרוביהם הסובלים מתת זכויות ומזון.

ועדת השרים צירפה להחלטתה מגבלות נוספות על המהגרים, היה וירצו לחזור לאפריקה. למשל: כדי למנוע מצב בו יוציא מהגר רכוש או כסף עבור מהגר אחר, הסכום שיותר להוצאה מישראל יהיה כגובה שכר המינימום בארץ כפול מספר החודשים בהם שהה המהגר בישראל. העברת כספים תקופתית תותר רק במקרים הומניטריים, בהם קרוב המשפחה של המסתנן נמצא בסכנת חיים והמסתנן עצמו אינו יכול לצאת מהארץ.

אלו תקנות וכללים מרושעי לב במיוחד. תארו לכם את האומלל שמשפחתו בסכנה שיבוא לוועדה להוכיח את מצבו - כמה זה מגוחך, אכזרי ונגוע באדישות לזולתנו. לפי טענות משרד הפנים, כ- 230 מליון שקל בשנה עוברים לחו"ל על ידי מסתננים. לא מדובר בסכום בדוק רק בההערכה.

פריחתם של גוזרי הקופונים

בעוד שהמהגרים ייאנקו תחת הצעת החוק, יפרחו מנגד מתווכי הכספים, המעכרים והצ'יינג'ים שצומחים כפטריות אחר הגשם והרוע. אם פליט - למשל מהגר ממאלי, שהרוויח 300 דולר בניקיון אשפה וטינופת ברחובות תל אביב - שילם עד עכשיו 15 דולר להעברת כספו כתמיכה במשפחתו הרעבה, מעכשיו ישלם 40 דולר למתווכים. הרי המתווכים נוטלים סיכון עבורו, וזה כמובן "שווה עמלה נוספת". האומלל ממאלי ישלם חלק נוסף מכספו למתווכים.

למתווכים ברור שהסיכון מבחינתם אפסי, כי הם מתווכים שנים, וזרועות החוק באותו זמן מפטפטות לריק ולא עושות מאומה. המתווכים גם לא מתייחסים לשלטונות כיוון שהם תמיד התחמקו בזריזות מהחוק. ובמקרים גרועים, עורכי דין מטעמם דאגו לשחרורם עד לדיון משפטי שמתקיים, אם מתקיים, שנים אחרי המעצר. נדמה שהחוק בארץ לא ממש מטפל במתווכים אלה - אלא בעיקר במהגרים.

אז מה השגנו השבוע? ועדת השרים לחקיקה זכתה לכותרות בזכות פעילותה נגד מסתננים - וכותרות כידוע חשובות לשרים. על המהגרים האומללים נחתו עוד גזירות קשות, ולמי אכפת ממסכנים? רק למיעוט ארגונים ואזרחים רחמנים בני רחמנים. את השמנת יקטפו כרגיל מתווכי כספים חסרי מצפון ותאבי עמלות. גועל נפש.

הכותב, מתי אלפר, הוא מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully