וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר מול השר: שלב העדויות במשפט ליברמן מתחיל

גלעד גרוסמן

24.4.2013 / 0:01

שר החוץ לשעבר נאשם במרמה ובהפרת אמונים בגין קבלת מעטפה מהשגריר בבלארוס ובה מידע על חקירתו בפרשת חברות הקש. בהמשך הציע לו ליברמן תפקיד יועץ ודחף מינויו לשגריר בריגה

בבית משפט השלום בירושלים יפתח הבוקר (חמישי) שלב העדויות במשפטו של ח"כ אביגדור ליברמן, הנאשם במרמה ובהפרת אמונים ב"פרשת השגריר". שני העדים שצפויים להעיד היום הם השגריר שבמרכז הפרשה, זאב בן אריה, והמפקח הכללי במשרד החוץ, ויקטור הראל, אשר חיבר דו"ח חמור על התנהלותו של בן אריה בעת שהאחרון שירת כשגריר.

על פי כתב האישום שהוגש נגד ליברמן, במהלך שירותו של בן אריה כשגריר בבלארוס, הוא העביר לידי ליברמן בקשה של הפרקליטות לחיקור דין במסגרת חקירה שהתנהלה נגדו ב"פרשת חברות הקש". השניים שוחחו בפרטיות ושם מסר בן אריה לליברמן את הפרטים. ליברמן היה מודע לכך, כי בן אריה פועל כדי לסייע לו באמצעות פגיעה בחקירה נגדו. בכתב האישום המקורי שגובש נגד ליברמן נטען כי לאחר שקיבל את המעטפה הוא זרק אותה לשירותים, אולם בכתב האישום שהוגש בסופו של יום נטען כי ליברמן נטל עמו את המעטפה.

כאשר ליברמן נחקר על כך לפני כשלוש שנים, הוא אמר לחוקרים: "הוא נתן לי את המעטפה, אמר לי תסתכל, אני לא יכול לנחש מה יש בפנים. אני לא ביקשתי, פתחתי, ראיתי, אמרתי תודה, יצאתי משם מיד לשירותים, זרקתי את זה במים". בהמשך סיפר ליברמן כי שכח בכלל מה"אפיזודה", וכלל לא היה נזכר בה אלמלא העלו אותה בפניו. "הייתה איזה אפיזודה ששכחתי ממנה ולא התייחסתי אליה ברצינות, היה וחלף עם הרוח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפי האישום, ליברמן זימן את אילון ואמר שיש למנות את בן אריה. שר החוץ דאז וסגנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך, נטען בכתב האישום, לאחר שליברמן מונה לשר החוץ, הוא הציע לבן אריה לשמש יועץ במטה המדיני שלו ומאוחר יותר, כאשר בן אריה רצה להגיש מועמדות לתפקיד שגריר ישראל בריגה, הוא התייעץ על כך עם ליברמן. לאחר שבן אריה הגיש את מועמדותו והיה אמור להופיע בפני ועדת המינויים של משרד החוץ, שבראשה עמד אז סגן שר החוץ דני אילון, זימן אותו ליברמן לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה, זאת כשהוא מנמק זאת בכך שהוא האדם המתאים ביותר כביכול לתפקיד.

אילון, נכתב בכתב אישום, לא הכיר את בן אריה והסתמך על דברי ליברמן ופעל לבחירתו של בן אריה לתפקיד השגריר. בסופו של הליך, נבחר בן אריה מבין עשרה מועמדים. ליברמן נמנע מלהביא לידיעת חברי ועדת המינויים, ובהם אילון, את פרשת המידע הסודי.

ליברמן כופר באשמה: "בן אריה מונה בשל כישוריו"

במענה לכתב האישום טען ליברמן כי לא עבר עבירה כלשהי, וכי לא פעל לקידומו של בן אריה. במענה נכתב כי ליברמן מודה שקיבל מבן אריה את המסמך ובו בקשה של הפרקליטות לחיקור דין בעניינו, אולם טען כי לא ביקש ממנו זאת מעולם, לא עשה בכך שימוש, ואינו נאשם ביחס למסירת אותו מסמך. בנוגע למינוי של בן אריה לצוות היועצים המדיניים של ליברמן לאחר שסיים לכהן כשגריר, הבהירו עורכי הדין כי הדבר נעשה בשל כישוריו וניסיונו של בן אריה וכי לא היה בכך קידום. בנוגע לטענה על התמודדותו של בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה, אמרו עורכי הדין כי בן אריה סיפר לו כי בכוונתו להגיש את מועמדותו וכי עשה זאת יחד עם תשעה מועמדים נוספים.

ליברמן הבהיר במענה לכתב האישום כי לא פעל לקידום מינויו בן אריה, והכחיש את הטענות שלפיהן זימן את סגנו דאז דני אילון לחדרו, וביקש ממנו למנות את בן אריה. כמו כן טען כי בן אריה נבחר פה אחד על ידי ועדת המינויים. הוא גם כפר בטענה שהוא לא עדכן את הממשלה ואת ועדת המינויים במשרד החוץ באשר להיכרותו המוקדמת עם השגריר.

עם הגשת כתב האישום נגד ליברמן, אמר בן אריה לוואלה! חדשות כי התיאור שמסר ליברמן לגבי הפגישה ביניהם נכון, וכי הוא לא פעל בהמשך לקידומו. לפני כחצי שנה גזר בית המשפט ארבעה חודשי עבודות שירות על בן אריה, שהודה והורשע במסירת ידיעה לאדם שאינו מוסמך, שיבוש הליכי משפט וגילוי בהפרת חוב.

עדכון ראשון: 23:06

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully