וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיני מאיים בשביתה אם הקיצוצים לא יבוצעו בהידברות

24.4.2013 / 11:45

יו"ר ההסתדרות כתב לראש הממשלה ושר האוצר: "אנו מתנגדים בכל תוקף להתנהלות חד-צדדית. במידה שלא יתקיים משא ומתן מידי, ננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנאום לפיד בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי)

לא רק החרדים מתכוננים למאבק בתוכנית הקיצוצים של לפיד. גם יו"ר הסתדרות עופר עיני מאיים הבוקר (רביעי) להשבית את המשק, אם מתווה הקיצוצים שחלקים ממנו נכללים בטיוטת חוק ההסדרים שנחשפה אתמול לא תתבצע תוך תיאום והידברות עם הגוף שהוא עומד בראשו. "במידה שלא יתקיים משא ומתן מידי, ננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו", איים עיני במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשר האוצר, יאיר לפיד.

עיני כתב עוד כי בהצעת התקציב קיימות "גזרות כלכליות קשות שיש בהן לפגוע במצבו הכלכלי של ציבור העובדים והגמלאים, ציבור הנאנק כעת תחת עול כבד ומהווה את מעמד הביניים כמו גם את המעמד הנמוך. אנו מתנגדים בכל תוקף לדרך התנהלות חד צדדית זו ולכל פגיעה בציבור העובדים והגמלאים. אין מי שיגן על מאות אלפי עובדים אלו ומשקי הבית שהם מכלכלים בעמל כפיהם והן שמים מבטחם בהסתדרות כי היא תגן עליהם ותעמוד על זכותם לחיות ולהתפרנס בכבוד. היה ופנייתנו זו לא תיענה לאלתר, בדעתנו לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו לשם הגנה על זכויות העובדים ולמניעת פגיעה בציבור העובדים והגמלאים".

עופר עיני במשרדי ההסתדרות, דצמבר 2012. יותם רונן
"גזרות כלכליות קשות שיש בהן לפגוע במצבו הכלכלי של ציבור העובדים והגמלאים". עיני/יותם רונן

בתוך כך, המתח בין החרדים לשר האוצר יאיר לפיד וסגנו מיקי לוי, שכינה הבוקר את המגזר החרדי "טפילים", מגיע לשיאים חדשים. גורם בכיר ביהדות התורה התייחס הבוקר לתכנית הקיצוצים של לפיד וטען כי שר האוצר "מנסה להסיט את הדיון מהגזרות החמורות והקשות כנגד כלל הציבור אל החרדים. אנחנו לא רוצים לשמש כלי משחק ברטוריקה שלו".

גם ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) התייחס למתווה הקיצוץ שנחשף אתמול במסגרת טיוטת חוק ההסדרים, לפיו ישיבות ומוסדות שיהיו מעוניינים בסבסוד מטעם המדינה יחויבו ללמד לפחות 55% מהיקף שעות לימודי הליבה ולהשתתף בבחינות המיצ"ב. "ברור לכל מי שמבין גם מעט בכלכלה שהקיצוץ הזה הוא לא חלק מתוכנית החיסכון של האוצר. זו פעולת הסחה לקיצוצים האמיתיים - העלאת המע"מ ושאר הגזרות הקשות שיפגעו במעמד החלש בישראל. כל מה שיש פה זה תרגיל הסחה שמנסה להפוך את החרדים לטפילים. לפיד עשה את זה מעל הדוכן במליאה והוא ממשיך לפעול באותה צורה, הוא מבין גדול בתקשורת אבל הוא לא מבין כלום בכלכלה".

יאיר לפיד בכנס במכון המחקרי לביטחון לאומי. דרור עינב
במגננה מול ההסתדרות והחרדים? לפיד/דרור עינב

ח"כ אשר סיפר שהחרדים מתכוונים להילחם בגזרה החדשה. "מדובר בניסיון להכתיב לאנשים איך לחיות. גם לפיד יודע שחלק מהחרדים לומדים חלקים מרכזיים מהליבה. בת שגומרת את כל שנות לימודיה לא נופלת מילדה שמסיימת תיכון רגיל. מתמקדים בבנים החרדים שלומדים רק מקצעות קודש, והופכים את זה לסיפור. יש עוד דרך ארוכה ונעשה הכל כדי שחוק ההסדרים לא יעבור כפי שהוא. לפיד והאוצר חזקים על חלשים, על החרדים שנמצאים כרגע לאחר הבחירות בתקופה הזו בפוזיציה חלשה".

ערוץ 10 פרסם אמש (שלישי) את טיוטת חוק ההסדרים, שבראש סעיפיו הרבים, המתפרשים על פני 150 עמודים, הדרישה להפחית במחצית את המימון למוסדות חרדיים שאינם מוכרים על ידי המדינה ואינם מלמדים את לימודי הליבה. על פי טיוטת החוק, המוסדות שיהיו זכאים לסבסוד יחויבו ללמד לפחות 55% מלימודי הליבה ולהשתתף בבחינות המיצ"ב.

צעד נוסף שנכלל בטיוטת החוק הוא ביטול קצבת הנסיעה לעובדי המגזר הציבורי, והחלפתה בנסיעות בחינם בתחבורה הציבורית. כמו כן, שיטת סבסוד מעונות היום צפויה להשתנות, ובהתאם לכך יידרשו שני ההורים להשתלב במעגל העבודה, שלא כמו היום, כאשר מספיק שהורה אחד ישתלב במעגל העבודה, או לכל הפחות שיהיה רשום בלשכת האבטלה. כמו כן, גם הזכאות להנחה בארנונה צפויה להיות בכפוף להשתלבות במעגל העבודה.

עוד עולה מהטיוטה כי אחד מצעדי ההפרטה יתבטא בתעשייה הביטחונית. על פי ההצעה המתגבשת, 20% ממניות "רפאל" והתעשייה האווירית, ש-100% מהן מצויות בידי המדינה – יועברו לידי הציבור. כמו כן מספר תאגידי המים, כ-100 גופים, יצומצם ל-15 בלבד. עוד הוזכרו הקלות בייבוא חלקי חילוף לכלי רכב, שצפויות להשפיע באופן דרמטי על תעשיית המוסכים המורשים. כמו כן, החוק צפוי ליישם את המלצות הוועדה להוזלת המזון, כך שחלק מהמוצרים הבסיסיים יהיה בפיקוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully