וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים וחילונים: לשלב - ולא לפלג

ד"ר חיים שיין

24.4.2013 / 8:32

יאיר לפיד טרם הפנים שהבחירות הסתיימו. דבריו שלשום בכנסת נגד החרדים וילדיהם מכעיסים ומקוממים. בימים שבהם עומדים להטיל גזירות כלכליות קשות, הלכידות החברתית חשובה מאין כמותה, ואפשר לצפות משר אוצר בנסיבות כאלה לרטוריקה ממלכתית ולא סקטוריאלית. הרי הוא שר האוצר של כולם.

בטוחני שרבים ממצביעי יש עתיד התלהבו והתמוגגו מהופעתו התיאטרלית של לפיד על במת הכנסת. "הוא נכנס בהם, נהדר", בוודאי צהלו אלה, כאילו מדובר במשחק הגמר על גביע המדינה בכדורגל. מי שהקדים את לפיד בסגנון המושחז והפוגעני היה אביו, וכל אחד היום יודע מה היה אורך החיים הפוליטי של המפלגה שחרתה על דגלה את שנאת החרדים. בשנאה לא בונים את חומת קיומה של מדינת ישראל.

אפשר לבקר את התנהלותה של הנהגת הציבור החרדי לאורך שנות קיומה של המדינה, ולדידי גם מאז קמה התנועה הציונית וטענה כי ליהודים נדרשת מדינה. אך אי אפשר להתעלם מעובדה יסודית אחת - הציבור החרדי הוא תעודת הביטוח להתמדת קיומו של העם היהודי, בעת שציביליזציות ענקיות נעות באוקיינוס של אי ודאות. חזרנו למולדת אחרי גלות ארוכה, בעיקר משום שאלפי שנים האמנו בהבטחת אלוהים את הארץ לאבותינו ולנו, והתפללנו שלוש פעמים ביום לשיבת ציון וירושלים. אין אומתנו אומה אלא בתורתה, כך סברו ההוגים היהודים בימי הביניים, וצדקו להפליא. אומות חזקות נעלמו ואינן, ואנחנו עדיין פעילים על במת ההיסטוריה, נגד כל הסיכויים.

כאשר פוליטיקאים מדברים על הציבור החרדי, אני מצפה מהם ליותר צניעות והכרת הטוב. כשפוליטיקאים ורבנים חרדים זועקים זעקות שבר ומדברים על "הציויינים", חובה עליהם להשפיל מבט ולהודות לחיילי צה"ל, שמוסרים את נפשם על זכותם של החרדים ללמוד תורה.

הדיבורים הרמים והמתלהמים של ההנהגה הפוליטית בציבור החרדי מבטאים היסטריה. הם יודעים כי רכבת השותפות של החרדים בחיי החברה הישראלית יצאה לדרך. הציבור החרדי כבר הפנים כי אלה שאין תורתם אומנותם במשמעות המלאה והאמיתית של המושג, יצטרכו להשתלב במסגרות הלאומיות של החברה הישראלית ולהשתתף בשוק העבודה. בכך תהיה תרומה עצומה לחברה ולהם.

רבים בעולם משתאים לאור הישגיהם של בני העם היהודי בכל תחומי הידע, התרבות, המדע והמחשבה. אפילו בדרום קוריאה הבינו כי התלמוד הוא מקור היכולת המיוחדת של היהודים והמעיין שממנו שאבו דורות של יהודים כישורים מיוחדים בתחומי התבונה, החוכמה והיצירה. לבוגרי הישיבות יש יכולות וכישורי למידה, ותרומתם האפשרית לא תסולא בפז.

החשש הגדול של ההנהגה הדתית - חשש מוצדק - הוא מהמפגש של הציבור החרדי עם החילוניות הישראלית. הם ראו מה היו תוצאות מפגש דומה של הכיפות הסרוגות, אשר הרחיק רבים מאוד משמירת מצוות. אפשר להבין את הדאגה שלהם, אסור לזלזל בה. אשר על כן, יש לעשות כל מאמץ להתאים את המפגש עם הצבא ועם השירות הלאומי באופן שיבטיח את השמירה על ערכי היסוד ועל אורח החיים של החרדים. סבלנות וסובלנות הכרחיות כדי לא להפוך את המפגש לתאונת דרכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully