וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ניפטר מהאגרה אחת ולתמיד

תומר טרבס

23.4.2013 / 15:21

אגרת הטלוויזיה היא מס מיושן הפוגע בחלשים, והציבור מאס בה בכללותו ומסרב לשלמה. תומר טרבס מציע לשר ארדן שיטה להיפטר מהעול הזה בכמה שלבים פשוטים שיועילו לכל הצדדים

כבוד השר גלעד ארדן, עם כניסתך למשרד התקשורת, יש בידיך הזדמנות נדירה לחסוך עשרות מיליוני שקלים של כספי ציבור, לעשות צדק היסטורי ולשמח את הציבור הרחב בהחלטה אחת פשוטה: בטל את הגבייה הנפרדת של אגרת רשות השידור. מדובר במס מיושן, רגרסיבי נגד החלשים - ולאחר חודשים של מאבק ציבורי, נוכל לספר לך כי הציבור הישראלי מאס בתשלום הזה באופן גורף.

אגף הגבייה של רשות השידור מסב עוגמת נפש למשפחות רבות, בהפעילו שיטות גבייה אגרסיביות ומיושנות. גם אתה ודאי מכיר את התחושה הרעה שמגיעה עם המעטפה בדואר. אך גרוע מכך, הגבייה אינה יעילה כלל. לאחר בזבוז של עשרות מילוני שקלים, עדיין קרוב למחצית מהחייבים כלל אינם משלמים - ובכך מתייקרת האגרה באופן מעשי פי שניים.

ביטול אגרת הטלוויזיה דורש אומץ פוליטי. אל תקשיב ליועצים כאשר יגידו לך שזה חלק מן הרפורמה ברשות השידור, שהאגרה קשורה לנושא התוכן, שזה יפגע בשידור הציבורי או חלילה שהערוץ הראשון יפגע בסיקור העיתונאי שלך. זה פשוט לא נכון. אפשר וצריך לבטל את גביית האגרה תוך חיזוק השידור הציבורי ובלי קשר אליו. כאשר יפחת זעם הציבור כלפי האגרה והערוץ הראשון, גם עובדיו עוד יודו לך.

השידור יישאר עצמאי

תחילה, נציע לך לבקש מאנשי המשרד דבר אחד פשוט - את הנתונים המלאים לגבי אגף הגבייה. משום מה, מסתירים מהציבור את התקציב של אגף הגבייה, כמה עובדים מועסקים בסניפיו השונים של האגף, כמה מתוכם קרובי משפחה ומקורבים, ומה היקף עלויות הגבייה העקיפות. להערכתנו, מדובר בעשרות מיליוני שקלים, אם לא למעלה מכך, שהציבור מבזבז מדי שנה על גבייה בזבזנית. האם תסכים, לכל הפחות, לבקש את הנתונים?

לאחר מכן, מבלי לגעת בשידור הציבורי כלל, כל מה שנדרש הוא להוביל מהלך להחלפת מנגנון הגבייה. למשל, העברת הגבייה לרשות המסים תחסוך באופן מיידי את העלות הכפולה של אגף הגבייה ברשות השידור ותשפר את הצלחת הגבייה באופן ניכר. אם האגרה תהיה חלק מהמסים הישירים ומס ההכנסה, אזי גם גבייתה תהיה פרוגרסיבית וצודקת יותר. גם את עובדי אגף הגבייה אפשר לנסות לקלוט ברשות המסים, אשר ממילא מרחיבה את שורותיה.

תוכל להתגבר בקלות גם על הטיעון הנפוץ בקרב תומכי האגרה, כאילו היא זו שמבטיחה את עצמאות הערוץ הראשון. למעשה, עצמאות רשות השידור גם כיום כפופה להחלטת הממשלה, שיכולה לקבוע את גובה האגרה, וכן - ישנן רשויות אחרות שמפגינות מקצועיות ועצמאות גם ללא גביית אגרה נפרדת. ובכל זאת, תוכל להוביל את הממשלה לקבוע את בסיס התקציב של רשות השידור באופן רב-שנתי ובלתי תלוי, וכך להימנע אפילו ממראית עין של פגיעה בשידור הציבורי ובעצמאותו.

לפני קרוב לשנה החלתי לעסוק בנושא ביטול האגרה ונדהמתי מעוצמת הרגשות השליליים נגדה בקרב הציבור הרחב. יחד עם עשרות אלפי אנשים, ביקשנו לבטל את האגרה ולו בכדי להחזיר לציבור את התקווה, כי התארגנות והתמדה יכולות עדיין לשנות את מציאות החיים בישראל.

מר ארדן, אנא שמע את קול הציבור. בדומה לשר לשעבר משה כחלון, שקצר שבחים על הישגיו בנושא עלויות התקשורת, גם לך יש כאן הזדמנות פז למלא את שליחותך הציבורית נאמנה - ובטוחני שהציבור יידע להעריך זאת. נשמח לעזור לך לבטל את האגרה.

תומר טרבס הוא ממייסדי תנועת עו?רו – התנועה החברתית לייצוג הרוב, שמובילה מאבק ציבורי לביטול אגרת הטלוויזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully