וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוסטון: הרשת החברתית ניצחה

מתי שמואלוף

23.4.2013 / 6:00

הפיגוע במרתון של בוסטון לפני כשבוע הוכיח שוב את השפעת האינטרנט והרשתות החבריות על חיינו. הרשת החברתית, שבה מחליפים הגולשים מידע בזמן אמת, הופכת במהירות לאלטרנטיבה הרשמית של הטלוויזיה, ובעתיד הלא רחוק המדיה החדשה תעדכן את העוקבים במקום המדיה הישנה.

מי שרצה חיבור מהיר לנעשה בבוסטון היה יכול לקבל תמונות, סרטונים ועדכונים ישר מזירות האירועים. אפילו המחבל עצמו השתמש בטוויטר כדי לעדכן את העוקבים שלו. נכון, עדיין אנו נמצאים בתקופת ביניים שבה התקשורת הישנה, דוגמת הטלוויזיה, עושה שימוש באינטרנט כדי לעדכן את צופיה, אך ביום שבו כל הצופים יחזיקו בחשבונות של הטוויטר ושל הרשתות החברתיות האחרות, כבר לא יהיה צורך בכך. חיפוש קטן בטוויטר - ותוכלו להתעדכן בזמן אמת ממקורות מרכזיים בזירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע בבוסטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבר לעדכונים ברשתות החברתיות ולסרטוני היו?טיוב שהעלו הצופים מהאירוע, הצליחו המצלמות שפוזרו ברחבי בוסטון לסייע במשימה העיקרית ולהביא לאיתור החשודים בפיגוע (המשטרה בבוסטון ביקשה ואף קיבלה את עזרת האזרחים שצילמו את התמונות). אותם סרטונים גם עלו מייד לרשת ונתנו במהירות שיא לכל צופה ברחבי העולם תמונה ישירה מתוך הפיגוע. דבר כזה לא היה בעבר. חשוב לציין כי השימוש ברשת המצלמות ברחבי בוסטון החזיר שוב את הדיון בשאלת הפרטיות של האזרחים אל מול הצורך בביטחון בזמנים של איומי טרור שונים.

המרדף אחרי המחבלים באוניברסיטת MIT ואחר כך המצור שהוטל על מיליוני תושבים באזור בוסטון הביאו לשימוש מאסיבי ברשתות החברתיות, במטרה לבנות תמונה המתארת את מה שמתרחש באותם רגעים בשטח. כך יכולתי אני, כאן בישראל, לשמוע מחבר טוב ב"דיווח חי" על מה שקורה איתו, באמצעות מעקב אחר הסטטוסים לצד התמונות שהעלה לרשת האינסטגרם.

לא רק התושבים בעוצר היו מקור למידע. מי שרצה היה יכול להתעדכן אפילו מהמחבל עצמו שצייץ. ג'וחאר צרנאייב בן ה?19, שנעצר לאחר מצוד של המשטרה באזור בוסטון, כתב ברשת הטוויטר בשם "JAHAR": "אין אהבה בלב העיר, שימרו על עצמכם, אנשים" (Ain't no love in the heart of" "the city, stay safe people). לא במקרה מתערבבים בתוך הסטטוס שלו גם תרבות שחורה, תרבות פופולרית, כאילו הוא היה אותו ליצן פסיכופת - הג'וקר בבאטמן. הציוץ האחרון של ג'וחאר הוא ציוץ מחדש של דברי דת מפי מופתי איסלאמי ששמו אסמעיל מונק: "הגישה שלך לדברים יכולה לקחת ממך את היופי, לא משנה כמה יפה תואר אתה, או שהיא יכולה להגדיל את יופייך ולהפוך אותך לנערץ" (Attitude can take away your beauty, no" matter how good looking you are, or it could enhance your beauty, making you adorable").
המבצע ללכידת המחבלים הסתיים ונקלט, בין השאר, על ידי מצלמות האזרחים. מהר מאוד יצרו בלוגרים מהתמונות את מפת הדיווחים.

ההישג הגדול של הרשת הוא ביצירת מידע המגיע מלמטה ועולה למעלה, במקום אותה היררכיה של מידע שמגיע אלינו רק מהתקשורת, בעוד אנו פסיביים. בעידן החדש של התקשורת האזרחים הם חלק ממארג המידע, והרשתות הן אמצעי הייצור של החדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully