וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: "באופן מוזר, יש תמיכה רוסית באסד"

23.4.2013 / 0:02

בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס רב-אלוף בני גנץ לאיומים הביטחוניים על ישראל. על סוריה אמר: "נערכים מבצעית לאורך כל רמת הגולן". על איראן: "איום קיומי"

צילום: אבי כהן עריכה: טל רזניק

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, התייחס אתמול (שני) לאיומים הביטחוניים העומדים בפני מדינת ישראל. בסקירה שהציג בכנס השנתי השישי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס הרמטכ"ל למצב בסוריה ואמר: "השליטה של אסד הולכת ונעלמת ומרכיבי אי-היציבות הולכים וגדלים". לדבריו, "איראן וחיזבאללה מעורבים עד צוואר ויותר בניסיון לשמר את הציר הזה, בניסיון לשמר את משטר אסד ו/או בהיערכות ליום שאחרי והם עושים את זה בצורה בו-זמנית די טובה ודי משולבת, מבחינתם לפחות. ובאופן מוזר יש תמיכה רוסית לא קטנה במשטר אסד".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, נואם בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, 22 באפריל 2013. אסף שילה - Israel Sun photo
"חיזבאללה הלך והתחזק". גנץ/אסף שילה - Israel Sun photo

גנץ דיבר על ההשלכות המדאיגות שעלולות להיות למלחמת האזרחים בסוריה על ישראל. "מצב כזה מאוד חמור כי הוא אומר שאמצעי לחימה אסטרטגיים יכולים לעבור למרחב לא יציב, שיש לו השפעות אסטרטגיות מאוד שליליות", אמר. "אנחנו לא מחכים שהעתיד הזה יגיע, אנחנו נערכים אליו אופרטיבית כבר למעלה משנה בצורה מבצעית לאורך כל רמת הגולן. המרחב המאוד יציב שהיה מאוד שקט, יש לו פוטנציאל לאבד את היציבות הזאת, לגוש אירוע פח"ע וטרור לאורך הגבול ואנחנו צריכים להיות ערוכים לסיטואציה הזאת".

הרמטכ"ל התייחס בדבריו גם לאיום האיראני ואמר כי "איראן ממשיכה, למיטב תפיסתי, באמנות רבה לנצל את הדיאלוג המתקיים איתה ולבצע פעילות אסטרטגית בדרך להמשך קידום ההתבססות שלה בכל הקשור להתקרבות ליכולות גרעין צבאי". לדבריו, "בצד התהליך הזה, אכן יש השפעות לא קטנות גם למאמץ הסנקציות שמושקע על איראן, גם לבידודה הבינלאומי וליצירת לחץ שבסופו של דבר יביא אותם, אולי, להחלטה שדרכם צריכה להשתנות. אני חושב שמציאות של איראן גרעינית במובן הזה היא חמורה ביותר כי לא רק שהיא תהווה איום פוטנציאלי קיומי, אלא שהיכולת שלה להשפיע על אזורה הקרוב והרחוק יהיה רב. ועל כן, אני חושב שיש להפעיל לחצים על איראן בנושא פעילות הגרעין ופעילות הטרור שלה בעולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"חמאס לא מעוניין לאבד שליטה"

גנץ התייחס גם להשפעות ההרתעה של מלחמת לבנון השנייה, אך אמר כי מאז "חיזבאללה הלך והתחזק". לדבריו, "זה הארגון התת-מדינתי היחיד שמחזיק יכולות בהיקפים שלמדינות אין. וזה דבר שהוא בהחלט מרחיק לכת. הוא מורתע, גם על רקע 2006 וגם על רקע עופרת יצוקה ובמידה מסוימת על רקע עמוד ענן, ובעיקר מודאג מזה שהוא רואה את הציר הזה של איראן-סוריה כגיבוי אסטרטגיה הולך ונסדק. יש סיכוי שהוא יהיה די מבודד בעתיד, וזה אחד מהשיקולים שחיזבאללה יישא על עצמו כי הציר הזה הוא בהחלט ציר מיטשטש".

גנץ דיבר גם על ירי הרקטות מרצועת עזה בחודשים שלאחר מבצע עמוד ענן. "לפני מספר חודשים עברנו את עמוד ענן. ראינו לאחרונה לא מעט אירועים של חידוש הירי או איזה שהם ניסיונות", אמר. "מסד ההרתעה נשאר יציב, חמאס אינה מעוניינת באובדן השליטה על המרחב הזה. היא איננה השחקן היחידי, גופי טרור מנסים לפעול משם והיא מנסה לרסן אותם ולא תמיד בהצלחה. אנחנו לא יכולים, כמובן, להסכים לכך שהמציאות ברצועת עזה תחזור להיות מה שהיא הייתה לפני עמוד ענן. עושים את המאמצים כמה שניתן לפעול בצורה נבונה על דוושות התגובה או אי התגובה".

בהתייחסו למתיחות הגוברת בין כוחות הביטחון לפלסטינים ביהודה ושומרון, אמר גנץ כי "באיו"ש המצב יחסית שקט, יחסית יציב. אני מניח שיש מי שמטפל במשא ומתן המדיני, אף על פי כן אנחנו מנסים בשטח להתמודד עם תאי טרור קטנים כדי שלא יפגעו במהלך חיים תקין בשטח ואני מקווה שנוכל לשמור על המציאות הזאת גם בעתיד". לדבריו, "אסור לבנות את העתיד לפי מה שראינו בעבר, ולכן אני מקווה שהתהליכים יתקדמו ושנשמור על המציאות כפי שהיא באיו"ש".

על המצב הביטחוני הבלתי-יציב בסיני, אמר הרמטכ"ל כי "אני מקווה שהמצרים ימשיכו לעשות מאמצים כפי שעשו לאחרונה כדי שישלטו ככל הניתן בצירי ההברחות לעזה וכדי שישיבו את הביטחון לאזור הזה כדי שהמציאות תישאר מציאות שקטה". הוא הוסיף: "אני מקווה שמצרים תלך ותהפוך מקום יותר יציב ומה שמתרחש כשינוי פוליטי במצרים לא יהפוך להיות אתגר ביטחוני. מבחינתנו, אנחנו כמובן מסתכלים על הדברים האלו בצורה רחבה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully