וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה שמיים פתוחים, ורוצה לטוס באל על

דן מרגלית

22.4.2013 / 8:13

מדיניות השמיים הפתוחים הביאה לסגירתם ולכאוס בשדה התעופה בן גוריון. דן מרגלית מעדיף לטוס בחברה ישראלית ולהשאיר את הכסף בארץ אך מבין את חשיבות ההסכם לאזרחים ולמדינה

ב?51 השנים שחלפו מאז טסתי לראשונה לחו"ל - לניקוסיה בירת קפריסין - לא אירע שהעדפתי להמריא בחברה זרה על פני אל על וישראייר וארקיע. אם רק אפשר היה. גם אחרי שאל על הפכה מחברת הדגל הלאומית לעסק פרטי. כדי שהכסף יישאר בארץ. פנקס הטיסות שלי פתוח לבדיקה.

בכל זאת, איני שותף למסע שאל על מנהלת בסיוע רוח גבית של עופר עיני מההסתדרות נגד מדיניות השמיים הפתוחים שמוביל ישראל כץ. מפני שיש מציאות כלכלית בינ"ל ומחויבות של ישראל לאיחוד האירופי ורצון להשתלב בכלכלת?העל של העולם, וזה משרת את המשק הלאומי בתחומים רבים, אבל כרוך במחיר.

הפגנה של עובדי חברות התעופה מול ישיבת הממשלה, אפריל 2013. טלי מאייר
שיש מציאות כלכלית בינ"ל ומחויבות של ישראל לאיחוד האירופי. הפגנת עובדי חברות התעופה/טלי מאייר

בהיבט אחד, לישראל אין ברירה אלא לאמץ מדיניות זו, וחבל שלא עשתה כן בעבר. בהיבט אחר גם כדאי לה. לא רק מפני שהשמיים הפתוחים יפצו אותה על קשיי חברות התעופה בתוספת תיירים - כרבע מיליון - אלא מפני שבדיעבד אל על תיאלץ להתייעל, וזה נחוץ לה ולמשק הישראלי. למרבה הצער, אל על לא תתייעל אם חרב המשבר הכספי לא תונח על צווארה.

ברור שיש בשמיים הפתוחים גם פופוליזם פוליטי. כץ ירוויח ויתחזק בדעת הקהל עקב השמיים הפתוחים כפי שמשה כחלון יצא נשכר ממהפכת הסלולר. הקהל מחבב פוליטיקאים שמורידים מחירים, ולא כאלה שמעלים מסים. מה לעשות, לא כל אחד ניחן במנהיגות של מרגרט תאצ'ר - שהכבידה עולה והדפה שביתות סוערות והיתה היחידה ב?48 השנים האחרונות שזכתה להלוויה כזאת בלונדון, וציטטה את סיסמת חייה מפי המלכה ויקטוריה: "כישלון? איני מכירה אפשרות כזאת".

שר התחבורה צריך להיות קשוב למצוקת חברות התעופה

רק שכץ חייב לנהוג בזהירות. כחלון פעל כראוי להוריד את מחירי הסלולר, אבל בלהיטותו לגזור קופון לא הבין כי יש לעשות כן בהדרגה ולא באבחת חרב, וחברות הסלולר אשר היו ראויות לעונש כבד לא קיבלו הזדמנות הוגנת להתרגל למצב בתהליך מסודר וארוך, ובסופו של דבר הציבור ישלם חלק מהמחיר שעתה הוא נהנה לחסוך.

על כץ להתעלם מחוסר האחריות של ההסתדרות, אשר משביתה את נמל האוויר היחיד בשל עניין שיקרום עור וגידים בעוד שנה. אישור החלטה שכבר התקבלה בשעתה בכנסת אינו צידוק להשבתה העולה הון תועפות למשק הלאומי, ועיני אינו נדרש לשאת באחריות לה.

אך על שר התחבורה להאזין באוזן כרויה למצוקה הנכונה של חברות התעופה הישראליות, שיש להן הוצאות נוספות בשל היותן מה שהן: בגלל הוצאות הביטחון הגדולות במיוחד ובגלל שאינן יכולות להיכנס לברית עם חברות תעופה אחרות הקשורות בגורמים ערביים. כאשר הממשלה מוכנה להוריד מאל על את השכפ"צ הכלכלי והבלתי מוצדק, היא צריכה לאזן את חולשותיה הכספיות של החברה, הנובעות מהיותה כחול?לבן. מגיע לה שיפוי.

אני רוצה שמיים פתוחים, ורוצה עוד יותר להמשיך לטוס באל על.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully