וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבא היה גאה בי": הכירו את מדליקי המשואות

15.4.2013 / 16:05

אביה של אליענה אלבז נהרג לפני כשנתיים, אך היא בטוחה שהערב הוא יצפה בה מלמעלה. יתר מדליקי המשואות כבר לא יכולים לחכות לטקס החגיגי: "זו חוויה של פעם בחיים"

אגטה פרצ'יק ואליענה אלבז, שתי חניכות בתנועות הנוער השומר הצעיר ובית"ר, יזכו הערב (שני) להדליק את משואת הנוער המשותפת בטקס הדלקת המשואות המסורתי שייערך בהר הרצל בירושלים. השתיים, בנות 17, משמשות כמדריכות בתנועות שמציינות השנה ימי הולדת עגולים – השומר הצעיר מציינת 100 שנים להיווסדה ואילו תנועת בית"ר חוגגת 90 שנות פעילות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זו הגשמת חלום בשבילי". אלבז/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המשפחה והחברים מאוד מתרגשים, וחלקם אפילו בכו. זה מעמד ממש מרגש", סיפרה אלבז, תושבת ענתות, לוואלה! חדשות. "נבחרתי להדליק את המשואה כי אני פעילה בתנועה, ומתכוונת גם לעשות שנת שירות". גם המורשת שיחקה תפקיד: הסבים שלי היו חניכים בתנועת בית"ר, וסבא שלי מצד אימא הלך אחר כך לשורות האצ"ל, אז חשבו שאני הכי מתאימה". אלבז מדריכה קבוצת חניכים, תלמידי כיתה ז': "הם מתרגשים. הם אמרו לי: 'נצפה בטלוויזיה ולא נצא עם חברים לעיר'".

לפני שנה ותשעה חודשים נהרג אביה של אלבז במהלך פעילות מבצעית. "הוא היה שוטר חבלן. הוא יצא עם הצוות שלו לפעילות מבצעית בדרכו לעצור חשוד מטבריה שהיה חלק מכת שמתעללת בילדים. הוא נסע בכביש הבקעה ומשאית שבאה ממול והתהפכה עליו. הוא נהרג במקום. היום אנחנו מציינים 650 יום למותו, הוא בטח היה גאה בי היום. 'זאת הבת שלי', הוא היה אומר. אני בטוחה שהוא מסתכל עלי מלמעלה".

בגלל התאונה של אביה המעבר החד בין יום הזיכרון ליום העצמאות הפך טעון הרבה יותר עבור משפחתה של אלבז. "הוא חלל מערכות ישראל לכל דבר. אנחנו מציינים את שני הימים, ובדרך כלל אנחנו עושים ערבי שירה ביום העצמאות. השנה נלך להר הרצל לטקס ואימא שלי תלך אחר כך ליישוב ואני אלך עם חברים". למרות הקושי, אלבז ומשפחתה נרגשים מאוד לקראת הטקס הערב. בשביל אליענה, מדובר בהגשמת חלום של ממש: "זה מרגש, זו גאווה ישראלית וחוויה של פעם בחיים. זו גם הגשמת חלום בשבילי - תמיד רציתי להדליק משואה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כולם מסביב מתרגשים, אז הם מלחיצים אותי". אגטה פרצ'יק/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגטה פרצ'יק, פעילה בתנועת השומר הצעיר באשדוד, עדיין לא מעכלת את גודל המעמד. "ההתרגשות בטח תהיה כשנעלה לבמה. אימא שלי לחוצה יותר ממני, היא כל רגע מתקשרת לברר מה אני עושה ואני דווקא לא לחוצה אבל כולם מסביב מתרגשים, אז הם מלחיצים אותי".

פרצ'יק נולדה שלושה חודשים בלבד לאחר שמשפחתה עלתה לישראל מאוקראינה ב-95': "אפשר לומר שעליתי בבטן של אימא", היא צוחקת. בעוד חודשיים היא תהיה בת 18, ובשנה הבאה תתחיל אף היא שנת שירות במסגרת התנועה. בקן השומר הצעיר באשדוד היא מדריכה כבר שלוש שנים. החניכים שלה, תלמידי כיתה ד', מתרגשים אפילו יותר ממנה: "ברגע שהם שמעו אז כולם נורא התרגשו ושאלו שאלות. הם היו מאוד חמודים והבטיחו שיצפו בטקס בטלוויזיה".

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל אפריל 2012. עומר מירון
"ההתרגשות בטח תהיה כשנעלה לבמה". טקס הדלקת המשואות בשנה שעברה/עומר מירון

מדליקי המשואות - בסימן "שנת המורשת הלאומית"

לצד אלבז ופרצ'יק, ידליקו משואות גם העיתונאי רינו צרור, ראש עיריית ראשון לציון דב צור וכן אנשי רוח ומדע נוספים. מדליקי המשואות השנה מייצגים את "שנת המורשת הלאומית – העצמה, הנחלה ושימור נכסי התרבות הלאומיים למען הדורות הבאים", הנושא שנקבע על ידי ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים. העיתונאי רינו צרור זוכה להדליק משואה כיוון שלדברי הוועדה, בשידוריו ברדיו ובסרטים שהוא מביים ומפיק הוא משמש פה לאזרחים החשים שהם בשולי החברה בישראל ומעלה אל פני השטח דילמות אנושיות נוקבות ובעיות חברתיות כאובות. ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, מדליק משואה משותפת עם מנהלת בית הספר "חביב" בעיר, איריס הלפרין, מבתי הספר הראשונים בהם למדו ודיברו אך ורק בשפה העברית.

חוקרים רבים מקבלים השנה את הכבוד להדליק את המשואה. ביניהם, מוקי צור – חוקר ההתיישבות היהודית בארץ והיסטוריון של התנועה הקיבוצית; דוד בלומברג – יו"ר הדירקטוריון של הספרייה הלאומית בירושלים, האוספת ומשמרת את אוצרות התרבות היהודית הישראלית מכל הזמנים; פרופ' תמר רוס – חוקרת ומרצה בעלת שם בתחום מחשבת ישראל; פרופ' מאיר בוזגלו – איש רוח, משלב מתמטיקה ופילוסופיה ומרצה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטה העברית, ופעיל ציבור; בלהה בן אליהו – מרצה לספרות העברית בת ימינו ופרופ' אליען אלקרנאוי – נשיא המכללה האקדמית המאוחדת "אחוה", נשיא בדואי ראשון בארץ של מוסד אקדמי.

בנוסף ידליקו משואות דפנה שמשון – בת להורים מקהילת בני ישראל שעלו מהודו, שכותבת ביוגרפיה של אביה, הכוללת בתוכה את סיפור המעבר של עדתה מהודו למדינת ישראל, רן חדוותי – איש שטח במועצה לשימור אתרי מורשת , הממונה על מחוז השרון ואל"מ (מיל') דני שפירא, ששירת ב"שירות אוויר" לפני קום המדינה ומסכם 57 שנות טיסה כטייס ניסוי וטייס תובלה. הוא נבחר להדליק משואה כיוון שהוא מנחיל את מורשת מדינת ישראל, צה"ל וחיל האוויר במפגשים רבים עם הדור הצעיר בבית הספר לטיסה ובבסיסי חיל האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully