וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצמאות והחזון הציוני

איזי ליבלר

14.4.2013 / 10:20

כשהוכרז על הקמת המדינה ב?1948 אנשי היישוב, שלחמו נואשות כדי להדוף את הצבאות הערביים המאוחדים, לעולם לא היו יכולים לדמיין את המדינה הדינמית והפורחת בת 8 מיליון האזרחים שתתגלה בשוך הסערה. ואכן, בכל קנה מידה, ואפילו בהתייחס לאינספור המלחמות, הכישלונות והאכזבות, המדינה היהודית היחידה במינה תיכתב ללא ספק בספר דברי הימים כאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים.

במשך 2,000 שנה הוגלינו לכל קצווי תבל וסבלנו ללא הרף ממחזורים של אפליה, רדיפה, גלות ורצח עם, אשר הגיעו לשיאם בזוועות הרצחניות של השואה. ואולם כור היתוך של ניצולי שואה, פליטים ממדינות ערב, יהודים שברחו מחברה בלתי מפותחת באתיופיה, יהודים נרדפים מבריה"מ לשעבר ואחרים הצליחו - כנגד כל הסיכויים - לחבור יחד ולהיקשר כאחת החברות בעלות התעצומות הגבוהות בעולם.

השפה העברית שבה לתחייה ככוח תרבותי חי ונושם, תוך כדי שהיא איחדה בין עולים מתרבויות שונות ומגוונות. לימודי התורה חוו רנסנס, וכיום מכירים יהודים רבים יותר את הטקסטים המסורתיים ואת לימודי היהדות מבכל תקופה בהיסטוריה שלנו. בתוך זמן קצר עלה צה"ל ככוח צבאי עליון הערוך להגן על אזרחיו מפני כל יריב ולהרתיע צבאות גדולים של כל אויביו המאוחדים.

מפיסת אדמה צחיחה לנקודת משען של כלכלה דינמית

מי היה יכול לחלום כי פיסת האדמה הצחיחה והזעירה הזאת תהפוך לנקודת המשען של כלכלה דינמית, המהווה את אומת הסטארט?אפ השנייה בגודלה בעולם? כמתנה מיוחדת, בערב יום העצמאות ה?65 שלנו, לאחר שחסרנו את רזרבות הנפט שסיפקו מנוף לחלק מיריבינו, הפכה מדינתנו כמעט בן?לילה לבלתי תלויה בתחום האנרגיה. סיפור הצלחתנו יוצא הדופן הוא נס של העידן המודרני.

ואולם יש כאלו בקרבנו המתלוננים ללא הרף בנוגע למגרעותינו והופכים את הביקורת העצמית למזוכיזם. הם מעולם לא הרגישו על בשרם את השפעות חוסר האונים על הנפש היהודית. הם מעולם לא חוו את הייאוש המצמרר של אבותיהם באירופה של שנות ה?30, כאשר הם ביקשו נואשות - רובם ללא הצלחה - להשיג ויזות כניסה למדינות העולם כדי להציל עצמם ממתקפות הנאצים הקרבות.

למרות הביקורת העצמית

למרות האמונה הרווחת - שלפיה לאחר גילוי זוועות השואה יהפכו האנטישמים לזן נכחד - השנאה העתיקה בעולם שבה בימינו במלוא עוצמתה. בייחוד באירופה, שאדמתה נספגה בדם יהודי, עומדים היהודים כיום אל מול אנטי?ישראליות אחוזת דיבוק והסתה לאנטישמיות, והיהודים שוב נחשבים למנודים בארצותיהם. אך גם בפינות החשוכות הללו היהודים חשים נחמה בידיעה כי כיום קיימת מדינת ישראל - אשר תגן עליהם ותספק להם מקלט אם עולמם ייחרב עליהם.

על החברה הישראלית להתגבר על מהמורות רבות, אולם כיום אנחנו יכולים להתגאות בכך שיותר ממחצית יהודי העולם מתגוררים באושר בישראל. יש להדגיש את המילה "באושר", משום שלמרות ביקורתנו העצמית המזוכיסטית והתלונות הבלתי פוסקות, סקרי דעת קהל מצביעים על כך שהישראלים הם אחת האומות המאושרות והמסופקות ביותר בעולם כולו.

מספרינו ימשיכו לגדול, ושיעור גדל והולך של יהדות העולם ישוב למולדתו. על כן, בעת שאנו חוגגים את יום העצמאות ה?65 של ישראל, על אף כל האתגרים והאיומים העומדים לפנינו, עלינו להזכיר לעצמנו את מקורותינו הצנועים ולהכיר תודה לאלוהים על כך שנתן לנו את הזכות להיות הדור המבורך אשר זכה לחיות כריבון לעצמו במדינה ייחודית זו, מולדתנו ההיסטורית.

חג שמח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully