וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק גברים מתאימים להיות בשר תותחים?

פרופ' אמיר חצרוני

11.4.2013 / 13:34

אחרי שמערכת הבחירות האחרונה סערה סביב סוגיית השוויון בנטל, כולם מחכים לראות מה יעלה בגורל גיוס החרדים. פרופ' אמיר חצרוני סבור ששוויון הוא שירות חובה מלא לכל הנשים

הפיתרון לבעיית השוויון בנטל – בין אם יותיר רק מתי מעט תלמידי חכמים כפי שזועקים באימה החרדים ובין אם ימרח את חוק טל לעוד ארבע שנים ואחר כך אלוהים גדול – כפי שחוששים החילונים - ימשיך להשאיר מחוץ למעגל הנושאים בנטל את המיעוט הגדול ביותר (שהוא בעצם רוב מספרי) אשר ימשיך להיות מופלה לטובה. גברים חילונים ומסורתיים (אולי בתוספת קומץ חרדים) ימשיכו לשרת שלוש שנים בתנאי שדה ולסכן את חייהם, בעוד בנות גילם יוכלו להמיר את מדי החאקי בבגדים אזרחיים אופנתיים ולעשות "שירות לאומי" של שנתיים במקומות כמו הקהילה היהודית של סידני או הקונסוליה הישראלית בסן-פרנסיסקו –שמכל זווית נראים אטרקטיביים יותר מצאלים או שבטה.

למרבה האירוניה, הנשים הללו עוד נחשבות "למקריבניות" כי הן מוכנות להתנדב לשנתיים בזמן שבנות גילן מצהירות כי מטעמי דת או מצפון הן אינן יכולות לשרת, מקבלות פטור ומצטרפות הישר לשוק העבודה בשכר מלא. שאלתי פעם סטודנטית שלי שבאה מבית דתי מדוע דילגה על השירות הצבאי. תשובתה היתה שהמשפחה עיקמה את האף, וגם היא עצמה סבורה ש"צבא זה לא מקום לנשים עדינות כמוני". אני נוטה להאמין לה, אבל האם צה"ל הוא המסגרת האולטימטיבית לגברים עדינים? האם לנו אין משפחות שמעקמות את האף, כשהן רואות תג יחידה?

מפתיע שלא קם לובי גברי שדורש גיוס מלא - וקרבי - לנשים

בניגוד לנשים – מרבית הגברים היהודים החילונים והדתיים לא מעזים לתת לנפשם העדינה להוליך אותם לבקש פטור מגיוס. גם צה"ל, מצידו, מקשה את המלאכה – ובצדק: אם כולנו נהיה עדינים – במקרה הרע נישאר ללא צבא, ובמקרה הטוב נישאר עם צבא מקצועי שרק עלות המשכורות השנתית שלו מגיעה לשישה מיליארד שקלים. זאת, בהתבסס על שכר ממוצע (מסופקני כמה אנשים יסכימו לסכן את חייהם במארבים בשביל שמונת אלפים שקלים ברוטו לחודש – אבל ננסה להיות אופטימיים).

ההוצאות הנלוות יכפילו את הסכום, ויביאו את עלויות השכר של חיילי החובה המקצועיים לסדר גודל ששווה לתקציבים של משרד המסחר והתעשייה, משרד החקלאות, משרד התשתיות ומשרד הרווחה גם יחד. במלים אחרות - כל הכסף שזורם היום לפיתוח המשק ולקצבאות יתבזבז על משכורות לחיילי חובה, כי לא נעים לגייס אנשים עדינים, דתיים או פציפיסטים.

ברור שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה הוצאה בסדר גודל כזה. ברור גם שהמפתח לשוויון צודק בנטל הוא שירות אחיד לכולם: גם תלמידי ישיבות, גם בני מיעוטים, אבל גם נשים.

חיילת בבקו"ם. שרון בוקוב
החיילות נחשבות ל"מקריבניות". חיילת בבקו"ם/שרון בוקוב

למרבה הפרדוקס, האפליה לטובה של נשים בשירות הצבאי נחשבה בעבר כאפליה לרעה. כאשר נחקק חוק שירות הביטחון בשנת 1949, האפשרות להקדיש שלוש שנים מהחיים לטובת המדינה במשכורת סמלית נחשבה לפרס שראוי לתת רק לגברים, שהיו אז המין החזק וחוקקו את החוק. הם תפסו את הנשים הישראליות כרכרוכיות מכדי לתפקד כחיילות קרביות גאות.

בעשורים שחלפו, התפכחנו והבנו שהשירות הצבאי הוא לא פרס אלא עונש שאינו שונה מהותית ממס, רק שבמקום לקחת כסף המדינה גוזלת מאנשים צעירים זמן. אין שום סיבה לפטור נשים מהמס הזה. אמנם הלובי הפמיניסטי-הרדיקלי מתנגד לשירות חובה שווה באורכו לנשים ולגברים, אך ההתנגדות הזו איננה מפתיעה, מאחר שכל מיעוט שנהנה מזכויות יתר – גם אם זכה בהן מן ההפקר – לא שש לוותר עליהן מרצונו, גם אם בראייה אובייקטיבית – שירות צבאי זהה לגברים ונשים הוא ביטוי לפמיניזם, בעוד שמתן פטור לנשים מחמת עדינותן גורר את הדרתן מאחת הזירות המרכזיות בחברה הישראלית.

מפתיע ומאכזב שלא קם לובי גברי שדורש גיוס חובה לשירות מלא ביחידות קרביות גם לנשים. ייתכן שעמיתיי למגדר אביריים מכדי לדרוש דבר כזה. ייתכן שהם סבורים כי אם יחידות החי"ר, השריון והתותחנים יתמלאו בנשים איכותיות, הדבר יקרא תיגר על גבריותם. כגבר, אני לוקח את הסיכון להיחשב אנטי-ג'נטלמן, ואני קורא לכלול גיוס חובה של נשים לשירות מלא בצה"ל – בלי קשר לדתן או אמונתן.

הכותב, אמיר חצרוני, הוא פרופסור לתקשורת באוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully