וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירלנד: חרם זה לא משחק

יעקב אחימאיר

11.4.2013 / 9:28

ארגון המורים באירלנד, שבו 14 אלף מורים ומרצים, החליט השבוע להטיל חרם אקדמי על ישראל. ההחלטה אינה מפתיעה, לצערנו, לנוכח האווירה כלפי ישראל. יישום ההחלטה יגרום לשיתוק כל שיתוף פעולה תרבותי, אקדמי ומחקרי עם ישראל, והדבר נראה טבעי משום שאירלנד היא המדינה העוינת ביותר לישראל באירופה.

הנימוק של אלפי אנשי החינוך להחלטה הוא כי ישראל היא "מדינת אפרטהייד", אבל אנחנו תוהים באוזני המחרימים האירים: האם תעשו את מלאכתם קלה ותסתפקו רק בהצהרה כתובה, גם אם חריפה וחד?משמעית? הייתכן, למשל, שתושבי אירלנד יוסיפו ליהנות, בלי נקיפות מצפון ובלי שהמוסר שלהם ישתולל, מפירות המחקר המדעי המתבצע על ידי מדענים דגולים ב"מדינת האפרטהייד"? ברצוני לסייע, ליתר דיוק רק להרים, את הרף המוסרי שמציבה לפנינו, הישראלים, הרפובליקה האירית. אני סבור כי "חרם הוא חרם", ושאם כבר החלטתם על צעד שכזה - לכו עד הסוף.

לפיכך, למה לא ישלימו האירים את החלטתם בדבר החרם המדעי בהחרמת פירות המחקר הרפואי בישראל? אני קורא בזאת לרופאים באירלנד שלא להמליץ עוד לחולים במדינה זו להשתמש בתרופת "קופקסון" נגד מחלת טרשת נפוצה, שפותחה במכון ויצמן על ידי פרופ' מיכאל סלע ופרופ' רות ארנון, מדענים דגולים, הפועלים ב"מדינת האפרטהייד". הרי לא ייתכן שיהיה מין "ייצוא" שכזה: היישר מן המעבדות של ה"אפרטהייד" אל מיטות החולים באירלנד. הלוא זוהי סתירה מוסרית, למהדרין. או אולי יפסיקו האירים את השימוש בתרופה "אקסלון", המאטה את התקדמות מחלת האלצהיימר. את התרופה פיתחה פרופ' מרתה רזין מבית הספר לרוקחות בירושלים.

מה יעשה רופא אירי עם מוצרים ישראלים מצילי חיים?

שיהיה מובן: אנו מאחלים, כמובן, לתושבי אירלנד בריאות ואריכות ימים, אך איננו סבורים כי הם יכולים להתפשר בהחלטותיהם. לא נקפח גם את הטכניון שלנו, ובוודאי האירים אינם צריכים להתפשר ולהחרים את התרופה "אזילקט" שפותחה שם, המקלה את מחלת הפרקינסון, וזאת הודות לפעילות המדעית המבורכת של חברת "טבע" והמדענים מוסה יודים וג'ון פיינברג. לא נכביד יתר על המידה על המחרימים האירים, אבל נקרא להם להחרים, במסגרת קידום המימוש של החלטת החרם שלהם, גם את מחשבי PC, שהרי בגופו של כל אחד מהם מצוי המוח שפותח בחברת "אינטל" בישראל.

מובן, אלה רק מעט מן הפירות של המחקר המדעי בישראל, אשר שומה על אירלנד להחרימם, כי אין פשרות, כאמור - לא על יושר אינטלקטואלי, ובוודאי לא בנוגע לשימוש "בזוי" במוצרים, אפילו הם מצילי חיים, אבל פותחו ב"מדינת האפרטהייד".

ספק אם האירים ינהגו לפי המלצותינו, כי החלטת החרם שלהם נגועה בצביעות רבתי: רופא אירי שיחשוב כי תרופה זו או אחרת, מתוצרת המחקר המדעי ב"מדינת האפרטהייד", תציל חיים או תסייע לחוליו, יפר את החלטת החרם, ויזרוק לפח האשפה את החלטת החרם המדעי. וכך בנוגע לכל מוצר ומוצר מתוצרת ישראל, פרי פיתוח מדעי ישראלי.

  • עוד באותו נושא:
  • אירלנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully