וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניכו לך שליש? קצת צניעות

יהושע בריינר

10.4.2013 / 19:55

פסטיבל שחרורו המוקדם של ערן ברמוכה, לאחר שאשתו נהרגה ב"תאונת האמהות", הותיר את יהושע בריינר בתחושה לא נוחה. אז הוא בדק במי מדובר - ומצא קורבנות רבים, בהם גם האישה

ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר החליטה היום (רביעי) לקצר את מאסרו של ערן ברמוכה, שאשתו אורטל נהרגה בתאונת דרכים קשה בנגב בחול המועד פסח - תאונה שזכתה לכינוי "תאונת האמהות", שכן נהרגה בה אישה נוספת ואילו ילדיהן של השתיים נפצעו קשה. לזוג ברמוכה שני ילדים, וכעת, עם מותה הטרגי של אורטל, הקלו בעונשו של ערן על מנת שיוכל לשמש שוב אב לילדיו. שליש ממאסרו - קצת יותר משנה - נוכה. נוסף על כך, הוקדם הדיון (ובעקבותיו השחרור) בשבועיים נוספים, והוא ייצא לחופשי כבר בעוד תשעה ימים.

אכן, אי אפשר להקל ראש באסון שנחת על שני הילדים, בני חמש ושנתיים וחצי, ובכלל על קרובי המשפחה. כל מוות הוא נורא וקשה להתמודדות, ואיש מאיתנו אינו מקנא בבני המשפחה הקרובים של אורטל שנאלצים כעת לעמוד בפני אבל לא פשוט. ברמוכה יזכה לחיות את שארית חייו לצד ילדיו היתומים, לא בזכות אלא בעיקר בחסד גדול - ובעצב גדול.

ובכל זאת, התחושה אינה נוחה - בעיקר לנוכח מסע היח"צנות של ברמוכה ומקורביו שקדם לשחרור, וכלל ראיונות וקמפיין מתוקשר בכלי התקשורת הגדולים, כאילו מדובר בשיווק של מוצר חדש. חשוב, לפיכך, להזכיר שברמוכה כלוא בבית הסוהר רמון מסיבות מוצקות: בית המשפט קבע כי יש להרחיקו מהציבור. גם לקורבנותיו ולעברו, ש"נשכחו" מעט בלהט הקמפיין - צריך לתת ביטוי. אז נעשה זאת כאן.

על האישה המוכה לא שמעתם בכתבות

מדוע בדיוק יושב ברמוכה בכלא? ובכן, מסתבר שמאחוריו שורה ארוכה של עבירות וקורבנות. ב-2011 הוא הורשע על פי הודאתו ברשימת עבירות שלא הייתה מביישת עבריינים בכירים. בין היתר הורשע בפריצה לדירה, בנהיגה בזמן פסילה, בשימוש במסמך מזויף, בקבלת דבר במרמה וכן בשורה ארוכה של עבירות הונאה בכרטיסי אשראי.

כך, למשל, לפי כתב האישום בו הורשע, הוא קיבל לידיו במרמה אופנוע בעזרת מסמכים מזויפים; ערך קניות בסכום של 15 אלף שקלים על חשבונה של רופאה מקריית גת; וגם התחזה לנציג של חברת ביטוח וגרם לאישה להפקיד בחשבונו אלפי שקלים. רוצים עוד? על פי הרשעתו, הוא "חגג" על חשבונו של אדם תמים, בעל חנות, וביצע 31 (!) עסקאות בכרטיס האשראי שלו. גם אשתו אורטל השתתפה בחגיגה באחד המקרים, ביודעין. במקרה הזה בלבד הוא הואשם ב-17 סעיפים של סיוע בעבירת הונאה.

על אף העבירות החמורות, בית משפט השלום בקרית גת לא החמיר עם ברמוכה ושלח אותו ל-38 חודשים בלבד בכלא - שלוש שנים וחודשיים (שכאמור, התקצרו זה עתה לכדי שנתיים). בין היתר, התחשב בית המשפט בחרטה שהביע בבית המשפט וכן בילדיו, שאחד מהם רק נולד אז. גם אורטל הורשעה, אך הביעה חרטה מלאה ובית המשפט הקל בעונשה וגזר עליה מאסר על תנאי בלבד.

מעידה קלה? מסתבר שזהו רק ה"סיבוב" האחרון של ברמוכה בעולם הפלילי. יש לו לא פחות משמונה הרשעות קודמות בעבירות גניבה והונאה. רבים באזור הדרום "נעקצו" על ידו בהונאות שונות, וחלקם כלל לא הגיעו למשטרה. תסקיר של שירות המבחן קבע כי הוא גם התקשה להביע חרטה על מעשיו (חרטה שכאמור הוא בסופו של דבר כן הצליח להביע בבית המשפט).

רוצים עוד? מסתבר שגם על אשתו אורטל - זו שנהרגה בתאונה - הוא לא ריחם. ב-2009 הוא הודה בבית המשפט כי תקף אותה בצורה קשה, והורשע בעקבות זאת בתקיפה. "לאחר עימות מילולי עם אורטל, לה הוא נשוי, תקף אותה בכך שדחף אותה והצמיד את ראשה לקיר", נכתב בגזר הדין ההוא. "כתוצאה מהתקיפה נפלה המתלוננת, ובהמשך תקף אותה הנאשם בכך שבעט בצד ימין של צלעותיה".

לאירוע הקשה הזה לא היה זכר בכתבות המרגשות שקידמו את שחרורו של ברמוכה. "זו הייתה אהבה הראשונה של שניהם", תיאר ברגשנות אחד הכתבים את מערכת היחסים בין ערן לאורטל, כשברקע תמונות מחתונתם.

"אוהב להרוס לאחרים, זה בדם שלו"

אז למען האיזון, הנה מה שחושב על ברמוכה אחד מקורבנותיו, שנעקץ באלפי שקלים. "הוא היה נוכל ממדרגה ראשונה, הוא עקץ המון חנויות באיזור הדרום", סיפר האיש בשיחה עם וואלה! חדשות. "המקרה שלי היה מזמן, אבל איכשהו הוא הצליח לגנוב ממני את פרטי כרטיס האשראי. לאיש הזה יש אדרנלין בדם לעקוץ, הוא אוהב להרוס לאחרים, זה בדם שלו". אגב, ועדת השחרורים כלל לא פנתה לקורבנות של ברמוכה במהלך דיוניה.

למרות הכל, גם אותו הקורבן שמצוטט מסכים שיש לשחרר את ברמוכה בנסיבות הקיימות, אך הוא איננו אופטימי. "זה אסון כבד מאוד - אבל אין מה לעשות, צריך גם את מידת הרחמים. אנשים כמוהו צריך לנעול ולהרחיק מהחברה, ואני יכול רק לקוות שהוא עבר איזשהו הליך שיקומי עמוק מאוד, ושיהיה שמח בחיים ישרים".

לא זה האיש שהיינו רוצים שיסתובב חופשי - כך קבע בית המשפט. אנשים תמימים, רגילים, כמוני וכמוכם, מצאו עצמם מתמודדים מול עבריין - וכעת, לאחר שהצדק נעשה, האיש שפגע בהם יוצא לחופשי. נכון, הוא ריצה כבר שנתיים מאסר, עונשו קוצר לפי הנהלים המקובלים, וכנראה שאכן צריך לשחרורו - אבל לא בזכותו ובטח לא בזכות מסע יחסי הציבור שארגן לעצמו, אלא בעיקר למען שני ילדיו, שלא הורשעו מעולם ונפצעו גם הם בתאונה הקשה. הם עדיין אפילו לא יודעים לכתוב את המילים "הונאה" ו"אלימות".

לשחרר - כן. אבל רצוי בהחלט לצמצם את הפסטיבל המתמשך. בסיפור הזה אין מרוויחים, אלא רק קורבנות. ובעיקר תקווה שברמוכה יבין שהציבור לא רק מרחם עליו בעקבות הטרגדיה הקשה שפקדה את משפחתו, אלא גם נושך שפתיים בגלל שחרורו. צניעות לא תזיק כאן.

לכל הטורים של יהושע בריינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully