וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין שוויון בנטל לגזענות

יהודה שיין

9.4.2013 / 18:10

יהודה שיין החרדי יוצא נגד ההדרה של קבוצות אוכלוסיה שלמות והמיליטריזם שבשמו נרמסות זכויות האדם. והוא לא מתכוון דווקא לזכויות האדם של החרדים - אלא בעיקר לערביי ישראל

בימים אלו צף ועולה גל חדש ועכור של אלימות גזענית כלפי קבוצות מיעוט שונות, מהקבוצות המוחלשות בחברה הישראלית. הראשונים שסובלים מגזענות זו הם הערבים אזרחי מדינת ישראל. זה תמיד מתחיל "רק" בהערות גזעניות המכלילות ציבורים שלמים, תוך הכללה גזענית דמונית של מעשי אנשים יחידים כלפי אוכלוסיה אזרחית שלמה. זה ממשיך באפליה והדרה מקבלה למקומות עבודה בשירות הציבורי ובכלל המשק, וכן בהדרה ממקומות בילוי ותרבות. מכאן הדרך מובילה לפטרונות ולהתנשאות של "הנאורים" שמבחינתם כל דעה והשקפת עולם השונה משלהם היא פסולה. הם מטיפים ל"חינוך מחדש" של האוכלוסיה הערבית תוך זלזול וביטול מוחלט של ערכי תרבות מזרחיים עם מסורת של שנים רבות. זה כמובן כולל את הרצון להכתיב לאזרח הערבי מהי תרבות נאורה, תוך שלילת חופש המחשבה והביטוי האותנטי שלו.

באמנת הסובלנות של האו"ם, סעיף 2.4, נכתב: "לכל אדם הזכות להיות שונה"; בסעיף 3.3 נכתב עוד: "יש לכבד את תרבותן וערכיהן האותנטיים ולסייע בקידומן ושילובן מבחינה חברתית ותעסוקתית". אלו הן זכויות האדם הבסיסיות ביותר, הזכות לחופש המחשבה, לחופש הביטוי ולחופש האמונה והתרבות. לא תיתכן מדינה דמוקרטית אמיתית ללא מתן זכויות בסיסיות אלו לכל אדם ולכל קבוצה. כשזה לא מתקיים כראוי במדינת ישראל, מתפתחת לה תרבות של גזענות, אלימות מילולית שלבסוף מובילה אף לאלימות פיזית על ידי השוליים שבנוער הישראלי, כלפי אזרחים ערבים שעוברים לתומם ברחוב ללא כל היכרות מוקדמת עם הגזענים האלימים.

כאשר אנו כחברה יוצרים את הדה-לגיטימציה ודה-הומניזציה של האחר והשונה - קרי, האזרח הערבי ותרבותו השונה והזרה לנו - התוצאה לא מאחרת לבוא. חלה הידרדרות לכדי אלימות של ממש, כפי שהתפרסמו לאחרונה ריבוי מקרי אלימות כלפי אזרחים השונים בתרבותם מהזרם המרכזי הישראלי. התנהלות לא אחראית שכזו מביאה אף להקצנת דעות ולמיליטריזם קיצוני חסר כל פרופורציות המתעלם מזכויות האדם הבסיסיות ביותר לכל אדם באשר הוא אדם. כך זה ממשיך, ומגיע לכדי טירוף קיצוני כמו התניית כל דבר במדינה בקריטריונים "ליוצאי צבא בלבד" כאשר יש שהגזימו והרחיקו לכת עד כדי דיבורים על התניית זכות הצבעה דמוקרטית על פי קריטריון המיליטריזם הקדוש.

סולידריות אמיתית, בלי חשבונות

במקום לקיים צבא מקצועי ולשלם משכורת ראויות לחיילים כפי שקבעו 3 ועדות, ולחסוך מליארדים לטובת החינוך הבריאות והרווחה, עסוקים בתוכניות איך להדיר ציבורים שלמים, ובאיזה קריטריונים יצליחו ליצור אפליה גדולה יותר במסווה של נאורות מזויפת וצבועה. כך גם הומצאו הקריטריונים המיוחדים בדיור ובתחומים נוספים המכונים "מיצוי כושר השתכרות" - שמטרתם בראש ובראשונה להפלות משפחות ערביות שבהן האישה בוחרת לא לעבוד מסיבות עקרוניות-מסורתיות או בגלל יאוש מהאפשרות להשיג עבודה נוכח האפליה הגזענית הנפוצה באי-קבלת אזרחים ואזרחיות ערבים למקומות עבודה ישראליים.

זהו כמובן רק קצה הקרחון. במשך שנים, בדרכים מתוחכמות, יצרו קריטריונים מיוחדים לצורך אפליה והדרת ציבורים שונים. יעידו על כך חוסר הקצאת הקרקעות לאזרחים ערבים והעדר תכנון ובנייה בערים ערביות. מצד שני, מדירים את הערבים ממגורים בקרב ישראלים, הם מקופחים שנים בתקציבי חינוך, ובמוסדות להשכלה גבוהה הונהגו שיטות שונות להדיר מגזרים שונים לבתי ספר "מקצועיים" - כשהכוונה האמיתית היא ליצור בשיטתיות את "ישראל השנייה" המודרת ומוכת העוני. זה נעשה כמובן גם על גבם של עדות המזרח כשעלו לארץ ונזרקו למקומות שממה ללא כל סיכוי וללא עתיד.

לצערנו ישנם עוד סוגי אפליה רבים הנפוצים בחברתנו כלפי אוכלוסיות מוחלשות וכלפי הערבים הישראלים בפרט. קל לנו לטמון את הראש בחול, להרגיש נאורים ולמרות זאת לומר לעצמנו "הם שם ואנחנו כאן", קרי - זה לא קשור אלינו כי הרי אנו עצמנו איננו גזענים. אז זהו שלא. היום זה "הם" ומחר זה אתם ואנחנו. העולם הוא עגול. מי שאין לו סולידריות עם סבלם של אחרים, עלול בסופו של דבר למצוא את עצמו לבד בעת צרתו.

בימים אלו, אנו בתנועת "שוויון עכשיו" מחתימים אלפי אנשי חינוך מכל המגזרים על אמנה חברתית נגד גזענות ובעד סולידריות חברתית - כי "לכל אדם הזכות להיות שונה" כפי הנכתב בהצהרת הסובלנות של האו"ם. צו השעה, ליצור שלום בתוכנו וסולידריות אמיתית בין כל חלקי החברה. בלי חשבונות ובלי דעות קדומות.

הכותב, יהודה שיין, הוא מייסד תנועת "שוויון עכשיו", חבר בפורום צדק חברתי ויו"ר ארגון "בחמלה" - חרדים מתנדבים למען החיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully