וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל ב"מצעד החיים": "אסור להקל ראש באיומים על ישראל"

8.4.2013 / 18:25

גנץ, שעמד בראש הצועדים באושוויץ לצד מאות קצינים, נגדים, משפחות שכולות וניצולי שואה הבטיח: "לא תהיה שואה שנייה". לדבריו, "למדנו לקח ואנחנו חזקים מאי פעם". שידור חי

צילום: דו"צ, עריכה: טל רזניק

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ עמד הערב (שני) בראש הצועדים ב"מצעד החיים" במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבפולין. לצד גנץ צעדו מאות קצינים, נגדים, אנשי מילואים, משפחות שכולות וניצולי שואה שהתלוו למסע במחנה הנודע לשמצה. גם משרד המשפטים שלח נציגות למצעד, בראשה עומד ד"ר יואב ספיר, הסנגור הציבורי הארצי. בתום המצעד, בו השתתפו צועדים מכל העולם, התקיים טקס ממלכתי וצבאי.

"במקום שבו אנו עומדים היום, לפני רגע קצר במושגי חייה של אומה, נשאו בני העם הזה את מבטם השמיימה אל אותם השמיים שבהם הביט אברהם" אמר גנץ בפתח נאומו בטקס. "יחפים בכפור ובשלג, בשעתה האפלה ביותר של האנושות לא הצליחו למנות את הכוכבים דרך עשן המשרפות. באותה שעה נדמה היה להם שמצעד המוות הוא סופו של המסע, שכל המאורות כבו".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, משתתף ב מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאטו. דובר צה"ל
"זוועה בלתי נתפסת". גנץ ב"מצעד החיים", היום/דובר צה"ל

"כל אחד ואחד מכם, אזרחי ישראל וחברינו, יהודים ולא יהודים, אתם ההוכחה החיה לניצחון האור. ניצחון המוסר. ניצחון ישראל. שמאפר השואה התחזקנו כאומה וכעם", אמר גנץ בנאומו. "כל נער שעומד כאן עטוף בדגל ישראל, הוא חלק מתחיית עמנו. כל חייל צה"ל שעונד כאן את מגן הדוד כסמל לגאווה ולא כאות לבושה, הוא חלק מהניצחון הלא-נגמר הזה".

לדבריו, "היום, בשלב האחרון של מצעד החיים באושוויץ-בירקנאו, אנחנו מאירים את השלב האחרון בחיינו כעם. היום ותמיד, אחינו ואחיותינו שנספו בשואה נמצאים כאן איתנו ובלבנו. מסלול הגבורה הזה מתחיל בילד קטן שגונב כיכר לחם להוריו הרעבים בגטו, ממשיך בהתקפות האמיצות של הפרטיזנים, של המורדים בגטאות ובמחנאות, ובבריגדה היהודית שעמדה נגד הנאצים ועוזריהם, חמושים בכלי נשק פשוטים, אבל ברוח אדירה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, משתתף ב מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאטו. דובר צה"ל
לצד גנץ, צועדים מאות קצינים, נגדים, משפחות שכולות וניצולי שואה/דובר צה"ל

"זהו מצעד החיים של עם הנצח. מערש הולדתנו ועד היום, משואה לתקומה, דרך גבורת ישראל", הוסיף גנץ. "היום, נוכחים בינינו מפקדים השותפים לפרק זה במצעדנו. אלה לוחמים שראו את חבריהם נופלים לצדם בשדה הקרב כשפעימת לבם האחרונה פועמת באותה תקווה של הילד מהגטו. המפקדים הללו יודעים כי כל פסיעה במצעד החיים והגבורה עלתה לנו במחיר דמים כבד. הם יודעים, כפי שיודע כל חייל ומפקד בצה"ל, כי אין גבורה כגבורת הלוחמים בקרב. אך לצדה קיימת גם גבורת ההישרדות וכוח הרצון. גבורת היומיום שקיימה את עמנו דרך זוועות השואה. היכולת לשמור על צלם אנוש בצל האחריות והסבל".

"בתקופת השואה בלטה הגבורה האנושית של עמנו מול פשיטת הרגל המוסרית של צבא גרמניה. היום, אני ניצב כאן כמפקדו של צבא ההגנה לישראל, והעם היהודי, שמעבר להיותו צבא לוחם, דרוך מיומן ומקצועי, הוא צבא ערכי, ומוסרי. הוא צבא שבסיס עוצמתו, הכוח המניע את הטנקים והמטוסים המתקדמים ביותר שברשותנו, הוא עוצמת האדם. צלם האנוש. הוא צבאה של מדינה דמוקרטית שבבסיס חוקיה וערכיה כבוד האדם".

הרמטכ"ל בני גנץ בביקור באושוויץ, אפריל 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
הרמטכ"ל בני גנץ בביקור באושוויץ, אפריל 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

"אני עומד כאן כמפקדו של צה"ל בראש ובראשונה, במצעד החיים של 2013 ובמצעד חייו של עם ישראל", המשיך גנץ. "אך בדרכי מאושוויץ לבירקנאו אני צועד גם כבנה של מלכה גנץ, זכרה לברכה, שמתה בצעדת המוות בברגן בלזן, שם נרצח אביה פשוט כי לא יכול היה להדביק את הקצב. אני צועד כבנו של נחום גנץ, פליט בתקופת השואה, שהעפיל ארצה, לחם למען עצמאותה של המדינה והקים יחד עם 70 משפחות של שורדי שואה נוספים מושב לתפארת. אני צועד כמפקדם של ממשיכי מצעד החיים הלאומי, חיילי צה"ל".

"חברי הנכבדים", סיכם הרמטכ"ל. "בעמידתנו וצעידתנו כאן היום, אנחנו מתחייבים לקיים את זכר השואה. כדי לציין את אומץ עמנו ואת הכרת עוצמת הרשע שאליו בני אדם יכולים להגיע. לעולם לא תהיה שואה שנייה. לא נשכח, ולא ניתן לזה להישכח. אני לא יודע מה יהיה השלב הבא במצעד החיים, אך חשוב לזכור שיונת השלום ליוותה אותנו לאורך מסעותינו מאז ברית אברהם. אבל לאור השואה, ואלפי שנות המאבק להישרדות יהודית, אנחנו יודעים שאסור להקל ראש באיומים על ישראל. ככוח צבאי מתקדם ועוצמתי, אנחנו יודעים שאויבינו המבקשים לפגוע באזרחינו מבקשים את מותם שלהם".

"היום אני אומר לכם בקול רם וברור, בקולם של רבבות חיילי צה"ל העומדים על המשמר והמדינה, ביבשה באוויר ובים - אנחנו חזקים מאי פעם. זרועותיו של צה"ל ארוכות וקטלניות משהיו מעולם, הכוונת מדויקת מתמיד, אצבענו שקולה אך נחושה על ההדק. למדנו את הלקח, אנחנו מוכנים ונכונים להתייצב מול מבקשי רעתו של העם היהודי ולנצח. רק כך נמשיך את המצעד. כי אין מגן אחר לדוד, ואין חומה אחרת לציון. יהי זכרם של ששת המיליונים ברוך, תהא דרכנו, הממשיכים לצעוד לאור זכרם, צעד אמיץ נוסף ומחייב במצעד החיים".

נחיתת הרמטכ"ל בני גנץ, בפולין וקבלת הפנים שנערכה לכבודו הבוקר, אפריל 2014. דובר צה"ל
גנץ לאחר הנחיתה בפולין, אתמול/דובר צה"ל

את הסיור ליווה כאורחה של המשלחת מיכאל גולדמן, אשר חווה כנער את השואה ושרד את מחנה אושוויץ ולימים היה חבר בצוות החוקרים של אייכמן. כמו כן, הששתף בו תת-אלוף (במיל') יצחק טולקה שבעברו היה פרטיזן, שרד ולחם בשואה, הגיע לארץ, הצטרף לפלמ"ח ולימים הפך לקצין החינוך הראשי של צה"ל. אל המשלחת צירף גנץ גם את את נועם גרשוני, שנפצע קשה במלחמת לבנון השנייה בהתנגשות מסוקים וזכה לאחר מכן במדליית זהב באולימפיאדת לונדון. גם גיבור ישראל, סגן-אלוף (במיל') דן זיו ויעקב מושיאשווילי, אביו של נתנאל לוחם גולני שנהרג בתקרית ירי ברצועת עזה ביוני 2012, השתתפו במצעד.

גנץ, בנה של ניצולת שואה, נחת כבר אתמול בפולין יחד עם משלחת של צה"ל. "ביום קר אך בהיר אי אפשר להבין ואי אפשר לגשר על הפער שבין השקט שמסביב והזוועה שהתרחשה לה בינות לצריפי המחנה ובתוכם, זוועה בלתי נתפסת", אמר בטקס שהתקיים אמש באושוויץ. "מדינת ישראל היא המבטח לאי-הישנותה של זוועה שכזו, וצה"ל הוא חומת המגן של הבית הלאומי, מקום מבטחים לכל העם היהודי". הרמטכ"ל הוסיף כי הוא גאה לעמוד בראש המשלחת של צה"ל. "בצנעה רבה, בכאב ובהרכנת ראש לזכר הנספים ומתוך כבוד לשורדים, לשאת באחריות ללימוד לקחי העבר ולהבטחת ביטחון העתיד", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא המדינה שמעון פרס, שנשאר בארץ, שלח מסר מוקלט למשתפי הצעדה שהוקרן מול 11 אלף בני נוער שצעדו גם הם במשלחת. "יש מצעדים שמודדים אותם לפי אורך הדרך. יש מצעדים שמודדים אותם לפי משך הזמן", פנה פרס לבני הנוער. "זה לא עניין של זיכרון או שכחה. דמם בדמינו זורם, רותח עד היום הזה. לא נירגע. המרחק הוא לא כל כך גדול, זה קרה לפני 74 שנים, זה חלק מהביוגרפיה שלנו, לא חלק מההיסטוריה שלנו. עד היום הזה לא מילאנו את מה שנגדע מאתנו. גודלו של העם היהודי היום הוא קטן ממה שהיה ערב המלחמה".

הנשיא הדגיש את חשיבות המצעד המסמל את זיכרון השואה ואת תקומתה של מדינת ישראל ואמר: "תצעדו, עם רגליכם ילך אתכם כל העם, הרכינו ראש לזכרם, הרימו ראש למראה מדינת ישראל. זה מצעד שאין דומה לו בשום עם".

הרמטכ"ל בני גנץ בביקור באושוויץ, אפריל 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
הרמטכ"ל בני גנץ בביקור באושוויץ, אפריל 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully