וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומה עם העניים?

חזי שטרנליכט

3.4.2013 / 6:06

יש כמה וכמה אורות מהבהבים שהממשלה חייבת להתייחס אליהם והעולים בצורה בולטת בדו"ח בנק ישראל לסיכום השנה שעברה. מומלץ גם למי שלא מתעמקים בכל יום בכלכלה, לגלוש לאתר בנק ישראל ולקרוא לפחות את תקציב הדו"ח. חשוב במיוחד לשים לב גם לדברי הנגיד פישר אתמול. פישר העריך כי שר האוצר לפיד "לוקח בחשבון את הגירעון ומבין את עומקו," ובכך רמז כי לפיד יודע שיצטרך לבצע קיצוצים כואבים בתקציב המדינה. אך הוסיף, כעקיצה לפרשת ריקי כהן מחדרה, כי "מדברים הרבה על מעמד הביניים אך לא פחות חשוב לדבר על העניים בחברה". בדברים אלה מתח פישר ביקורת מרוכזת על הצעתו של לפיד להורות לפקידי האוצר להתחיל לטפל קודם כל במעמד הביניים.

הדו"ח נכתב בסימן שנת הגז הטבעי מתמר. התגלית צפויה לתרום למשק כ-1% צמיחה בשנה הקרובה. אלמלא אותה תגלית, היתה הצמיחה של המשק הישראלי קטנה ל-2.8%, ולא 3.8% כפי שחוזים לו כעת בבנק ישראל.

מסע"ת של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, ינואר 2013. טלי מאייר
יש לקוות שדבריו נפלו על אוזניים קשובות. פישר/טלי מאייר

הנגיד קרא אתמול להשקיע בתבונה את הכספים שיתקבלו בעתיד מהגז הטבעי, יש לקוות שדבריו נפלו על אוזניים קשובות. אם לא ננהג באחריות המתחייבת, יסבסדו כספי הגז הטבעי את הגורמים שרגילים לקחת את הכסף לעצמם - עובדי חברת החשמל, שהחברה "שלהם" צברה חובות של קרוב ל-80 מיליארד שקלים. אבל הם לא היחידים. יהיו הרבה שיעמדו בתור לקרן רווחי המס על שם תמר.

נקודה נוספת שבה נוגע הדו"ח של בנק ישראל היא הריכוזיות הרבה במבנה החיסכון הפנסיוני של הציבור. תיק הנכסים מושקע במעט מדי קבוצות, או במילים אחרות - אצל כמה טייקונים. חייבים לפזר אותו בצורה מאוזנת יותר.

אנחנו בעיצומו של ליקוי מאורות. הכספים חולקו בשנים האחרונות והלקחים טרם נלמדו. צריך להקים ועדת ששינסקי לניהול כספי הפנסיה. בד בבד צריך לבטל רגולציה מיותרת ומסורבלת המוטלת על מנהלי הפנסיה.

ולסיכום, כמה דברים שאמר פישר בנוגע לדו"ח, ומכיוון שמדובר באחד הכלכלנים המוערכים בעולם, אין מה להוסיף רבות עליהם: יש להפחית את יוקר המחיה על ידי הגברת התחרות במשק. הגברת התחרות על ידי הסרת חסמי הביורוקרטיה ופיקוח על המונופולים הם משימתה העליונה של כל ממשלה נבחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully