וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתיקה מכרסמת במעמד ארה"ב

דן מרגלית

27.3.2013 / 8:20

מומחים ופרשנים מסכימים ביניהם כי גורלו של בשאר אסד נחרץ. הוא לא ישרוד בתפקידו. ייתכן ששלטונו יגיע לקיצו באחת בירי מרובה של שומר ראשו או צלף, ואולי בהטמנת מטען חבלה בקרבתו, וייתכן שלמזלו ארצו תפוצל והוא יקים מדינה עלאווית באזור הצפון ויעמוד בראשה.

בינתיים מתנהלת הלחימה במלוא עוזה, וככל שהיא קרבה לרמת הגולן, כך פוגעים כדורים תועים או נתזי פגזים באתרים ישראליים. לפי שעה לא מדובר בירי מכוון, ולא תמיד ברור אם שוגר בידי צבא סוריה או המורדים. שתי ממשלותיו של בנימין נתניהו מגיבות במידה ובמתינות יחסית. לפני כמה ימים נורה טיל תמוז, שרמת דיוקו הגבוהה מעידה עד כמה אין ישראל מעוניינת בהרחבת הזירה.

הריסון חייב להיות הקו המרכזי המנחה את צה"ל. איראן מעוניינת לראות בהסתבכותה של ישראל בסוריה. אסור לשחק לידיה. הבעיה היא שמצבים כאלה עלולים להיגרם כמעט מאליהם. ירי בלתי מדויק ופגיעה המונית בלתי מתוכננת - וסידרת הגמול והאנטי?גמול עלולה לדרדר את ישראל לשדה קרב לא לה. במצב הדברים הנוכחי - כאשר הפגיעה בישראל אקראית, בניגוד לירי הזדוני בכוונת מכוון מעזה - המושג הבלגה, הזכור מימי המרד הערבי בשנות ה?30, אינו מילה גסה.
ישראל הודיעה לאורך כל מלחמת האזרחים מהו הקו האדום שלה, והוא העברת נשק מסוכן במיוחד מסוריה לחיזבאללה בלבנון. משנעשה ניסיון כזה, על פי פרסומים זרים היא סיכלה אותו בלי להותיר חתימה, וכך ראוי.

השתיקה האמריקנית מכרסמת במעמד ארה"ב באזור

לעומת זאת, האמריקנים הגדירו את הקו האדום שלהם בלשון אחרת. הם קבעו אותו בהקשר לנשק הכימי המצוי בכמויות גדולות בסוריה, בהודיעם כי השימוש בו הוא בבחינת חציית הקו הזה. בפעם הראשונה שנתגלו עקבות כימיים העלימו עין. היה קל לעצום עין. המידע הגיע באיחור מה, והחשש היה שנעשה בו שימוש באמצעות רימוני יד, ובאורח תיאורטי ייתכן כי היו אלה דווקא המורדים שהטילו אותו, אם כי הסיכוי לכך שואף לאפס.

בפעם שלאחר מכן נעשה שימוש בנשק כימי ממטוסים, ומכאן ואילך הוא מיוחס לאסד ולא ליריביו. מצד אחד מעיד הדבר עד כמה מצבו נואש אם נאלץ לשלוח ידו למחסן הנשק הכימי כדי לתקוף בחאלב, אבל מצד אחר השתיקה האמריקנית, המסתתרת מאחורי התירוץ שהיא בודקת את זהות היורים כאילו אין הדבר ברור - מכרסמת במעמדה של ארה"ב באזור.

המסקנה, שעלולים גורמים מקומיים בסוריה ובמדינות אחרות במזרח התיכון להסיק מכך לגבי התחייבויות אמריקניות אחרות, עלולה להיות הרת אסון.

וושינגטון תיטיב לעשות אם תבדוק כיצד אירע שגורמים חלשים יחסית, כאויבים במלחמת האזרחים הסורית, מרשים לעצמם להתעלם ממנה, אפילו לצפצף עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully