וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידוש הירי הוא איתות לאובמה: לא תוכל להתעלם מעזה

במציאות הנפיצה של רצועת עזה, חידוש הירי היה עניין של זמן על אף ההתחייבות המפורשת של חמאס. מטח הרקטות לשדרות הוא סימן נוסף לכך שאובמה איבד את האמון בצד הפלסטיני

ירי הרקטות הבוקר (חמישי) מרצועת עזה לעבר שדרות לא צריך להפתיע אף אחד, בישראל או בשטחים. השקט היחסי שנשמר מאז סיום מבצע "עמוד ענן" מפתיע יותר. אולם, ניתן היה לשער שהביקור של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בישראל יגרור עמו ניסיונות שונים לפרובוקציה מצד אי אלו ארגונים פלסטיניים: קבוצות של "מחאה עממית" נוסח זאת שהקימה אתמול מאחז בשטח E1 המחבר בין ירושלים למעלה אדומים ולהבדיל, פעילי טרור בעזה ששיגרו הבוקר את מטח הרקטות לעבר שדרות.

ביקור אובמה בישראל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
בזמן ביקור אובמה: רקטות לדרום, פגיעה בחצר בשדרות
ביקור הנשיא אובמה בישראל: עדכונים שוטפים
החיוכים, הנטיעות והז’אקט: ביקור אובמה בתמונות
אובמה על הסוגיה האירנית: ”יש עוד זמן לפתרון המשבר”
אובמה בישראל, ועמו גם שיבושי התנועה

רקטה נפלה הבוקר בבית בשדרות, מרץ 2013. דייב בוימוביץ'
הבית שניזוק מנפילת הרקטה בשדרות, הבוקר/דייב בוימוביץ'

לפני שלושה ימים ביקרתי בעיר. נדמה ששדרות לומדת לחיות מחדש תחת שקט. שגרה. עיר ככל הערים. אולם במציאות הנפיצה של רצועת עזה, חידוש הירי היה עניין של זמן על אף ההתחייבות המפורשת של חמאס להפסיק את הירי. ייתכן מאוד שהשיגור הבוקר הוא חלק ממאבק הכוחות המתנהל בשבועות האחרונים בין חמאס לבין הצבא המצרי שמנסה בכל דרך אפשרית לפגוע בארגון בעזה, אם באמצעות סגירת מנהרות ההברחה או הכפשה כמעט יומיומית של ראשי חמאס בתקשורת המצרית.

הידיעה האחרונה שהכתה גלים בקהיר הייתה שכוחות הביטחון המצרים עצרו מבריחים שתכננו להכניס לעזה כמות גדולה של בד שאמורה הייתה לשמש לייצור מדים של הצבא והמשטרה המצריים, כדיי לסייע לפעילי טרור להתחפש לאנשי כוחות הביטחון המצרים. חמאס אינו רואה בעין יפה את סגירתן של מנהרות רבות כל כך וייתכן שהעלים עין מהמטח ששוגר הבוקר לעבר שדרות. אך זהו גם ניסיון של הארגונים הפלסטיניים בעזה להעביר מסר לנשיא האמריקאי ברק אובמה - אינך יכול להתעלם מבעיית עזה.

ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל. לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה מסייר בסוללת כיפת ברזל שהוצבה בנתב"ג לרגל ביקורו, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית

לאובמה, כמו גם ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שייפגש עמו הבוקר במוקטעה ברמאללה, נוח מאוד להתעלם מהמתרחש ברצועת עזה. כולם מדברים על פתרון שתי המדינות בעוד בעזה קמה לה מדינה פלסטינית איסלמית שנמצאת במצב של לחימה/הפסקת אש מול ישראל. פתרון הבעיה שנוצרה ברצועת עזה, נראה מורכב לאין שיעור בהשוואה למשימה הבלתי אפשרית של הגעה להסכם שלום בין הרשות וישראל.

היום הראשון של הביקור הותיר טעם רע ברשות

בינתיים ברמאללה צפויה היום קבלת פנים "חמה" לנשיא ברק אובמה. לצד בכירי הרשות שיקבלו אותו במוקטעה, צפויה להיערך במרכז העיר הפגנה נגד הביקור. אובמה יזכיר למחמוד עבאס את מחויבותו לפתרון שתי המדינות ולהקמת מדינה פלסטינית. עם זאת, נראה שעבור בכירי הרשות שהיו להם מראש ציפיות נמוכות מהביקור, התמונות והקולות מיום הביקור הראשון בישראל הותירו טעם רע במיוחד, כמעט צלקת.

מספיק לבחון את שלל התגובות שפורסמו בתקשורת הפלסטינית וברשתות החברתיות כדי להבין עד כמה איבד אובמה את האמון בצד הפלסטיני. עבור הפלסטינים, אובמה בחר לצדד בנתניהו ובישראל ונטש את הניסיון המלאכותי להיות מתווך הוגן. שוב ושוב מזכירים ברשות את גילויי הידידות המופלאה בין ראש ממשלת ישראל והנשיא האמריקאי, את הורדת הז'אקטים, את הביקור בקבר הרצל והסירוב החד משמעי לבקר בקברו של ערפאת. אובמה ייתקל במסך של עוינות בצד הפלסטיני, שיקשה עליו עוד יותר להביא את עבאס להסכים לחידוש המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים.

הבוקר פרסם ה"ניו יורק טיימס" דואר אלקטרוני שהגיע אליו, המעיד לכאורה על התגמשות של אבו מאזן בנושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות. לפי הדיווח, יו"ר הרשות מסכים להקפאה סודית של הבנייה ומבקש רק הסכמה ישראלית לכך שגבולות 67' יהוו בסיס למשא ומתן עתידי. אולם, זו עמדתו של עבאס כבר שנים. יו"ר הרשות ביקש יותר מפעם אחת להביא להקפאה, ולו חשאית, של הבנייה. אין כאן שום חידוש או גילויי גמישות. זו חזרה על אותן עמדות של אבו מאזן. ובכל מקרה, היומיים הקרובים עלולים לטמון בחובן עוד "הפתעות" נוסח המטח מהבוקר.

מחאה של פעילים פלסטינים בגדה בעת ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בישראל, מרץ 2013. AP
חיילי צה"ל משליטים סדר בהפגנה נגד ביקור אובמה בחברון, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully