וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלה חדשה: רגע בלי ציניות

ד"ר חיים שיין

19.3.2013 / 10:38

בשנות הגלות הארוכות פיתחו היהודים שני כלי נשק הגנתיים מובהקים, שאיפשרו להם לשרוד את השעבוד המתמשך - ציניות כלפי האחר והומור עצמי. אלה הפכו למעין טבע שני בישראליות המתחדשת. טבע שהוביל אצל רבים לאובדן אמון בנבחרים, במוסדות הממשל ובשלטון החוק.

עם השבעתה של ממשלה חדשה בירושלים, הריני מסיר מעלי את כיפת הברזל הוותיקה של הציניות וההומור, שוכח את מערכת הבחירות ואת מהלכי המו"מ הקואליציוני - ומתרגש. התרגשות אמיתית, גדולה וטבעית, הפורצת מעומקה של הנפש היהודית. התרגשות על הזכות לחיות כבן חורין במולדת ההיסטורית שלנו. חיים שאין בהם עול זרים, חיים של זקיפות קומה לאומית, חיים שיש בהם יכולת להגשים חזון אדיר לאנושות כולה.

הגלות שבה חי עמנו עיוותה את דמותו, הנמיכה את קומתו ופגמה באינסטינקטים הבריאים המצויים אצל עמים חופשיים. בכל מקום ובכל זמן היינו זורעים כור ולא קוצרים אפילו סאה. רוחות מצויות ושאינן מצויות פגעו בדורות שלמים של יהודים וכמעט לא השאירו מהם שורש וענף. היהודים מעולם לא התייאשו, ומתוך בחירה מודעת ומדהימה החליטו להמשיך להתקיים בכל מחיר.

בני משפחת אמי חיו בתחומי הקיסרות האוסטרו?הונגרית, בני משפחת אבי היו בני חסות של הצארים ברוסיה. אבי שירת בחיל הפרשים הליטאי, ואמי עמדה רועדת על הרמפה בבירקנאו בהמתנה לגזר דינו של רוצח ההמונים מנגלה. אני, נכדם ובנם, זוכה לחיות בישראל תחת ממשלה יהודית נבחרת, ששריה מחויבים אמונים למדינה ולחוקיה. ביום שבו מושבעת ממשלה חדשה מותר, ורצוי, להתעלות מעל לימי קטנות, להביט בעבר תוך כדי השפלת מבט ולהרים עיניים אל העתיד בתקווה גדולה.

בישראל מתגשמים חלומות של דורות. מיליוני עולים שבו הביתה, ארץ ישראל השלמה נבנית והולכת. למדינה הישגים אדירים בתחומי הביטחון, החינוך, התעשייה והמדע. ירושלים המאוחדת יפה וקוסמת מתמיד, וכבר יש רכבת קלה שמחברת בין קברי הצדיקים שבהר הרצל למחוזות הקודש והמקדש בואכה הר הבית. ישן וחדש משמשים בערבוביה בתקומת ישראל. גם הנשיא אובאמה מבין שישראל היא מעצמה עולמית, והוא מגיע לחזק ולהתחזק.

יש סמליות מיוחדת בהשבעת ממשלה בחודש ניסן, שבו נגאלו ישראל ממצרים ושבו עתידים להיגאל. חודש המשלב בין האביב המתחדש בטבע ליכולתם של היהודים להתנער, לתקן את הליכותיהם ולהתעודד. עוד מעט נסב לסדר הפסח ונקרא בקול רם ובוטח את ההגדה, המתארת את ניסי יציאת מצרים. הנס הגדול מכולם הוא היציאה מבית עבדים לאחר 400 שנה והעמידה כבני חורין במעמד הר סיני. נס שחזר על עצמו בימינו, כאשר שרידי חרב הצליחו לאסוף את השברים ואת העצמות היבשות שהיו מפוזרות על אדמת אירופה, להכריז על מדינה ומייד לצאת למלחמת הגנה עליה. ממשלה חדשה בישראל היא אחד הביטויים הריבוניים לרצון הבלתי פוסק לחיים, שיש ליהודים בשפע.

ברגע של התרוממות רוח חשוב לזכור כי לעם היהודי בעברו הרחוק היתה עצמאות מדינית. בפעם הראשונה אבדה העצמאות עקב ירידה מוסרית אל תהומות של עבודה זרה. בפעם השנייה עקב שנאת אחים, שפוררה את הלכידות הלאומית ופגעה אנושות ביכולת העמידה של היהודים מול האויבים. עצמאות ממלכתית יהודית אינה נתון טבעי. על הממשלה החדשה לעשות כל מאמץ כדי לחזק את התשתית המוסרית בחברה הישראלית, שכבר שנים מצויה במשבר, לפעול בנחישות לבניית האחדות הלאומית ולזכור כי שנאת אחים היא מרשם לאבדון. אפשר להתווכח, אבל אסור לשנוא. אפשר לא להסכים, אך מתוך כבוד הדדי והבנה היסטורית כי בני איש אחד אנחנו, גם אם מראנו, לבושנו ותפיסת עולמנו שונים.

האתגרים גדולים, המשימות אדירות. ייתן האל תושייה, עצה וגבורה לנבחרי העם להוביל את המדינה לקראת הגשמת חזון הנביאים, חזון המתגשם והולך לנגד עינינו ממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully