וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגרי שר הבינוי והשיכון: הורדת מחירי הדיור

יהושע בריינר

18.3.2013 / 11:30

אורי אריאל מהאיחוד הלאומי יצטרך קודם כל לשכנע את המערכת שאינו מתכוון להיטיב רק עם ההתנחלויות. ואולי בעצם יצליח לגייס את השיטות המוכרות מהשטחים לטובת כלל הציבור?

אין ספק שמשימתו הגדולה של שר השיכון החדש, אורי אריאל, תהיה בראש ובראשונה להוריד את מחירי הדיור. אריאל נכנס למשרד בתקופה קשה מאוד. הציבור, שציפה שמחירי הדירות בישראל יירדו בעקבות המחאה החברתית של קיץ 2011, גילה כי המחירים לא רק שלא ירדו - אלא בחלק מהמקומות אף עלו.

בעניין זה יצטרך אריאל לעשות עבודת חריש עמוקה, שעיקרה, כך נראה - בנייה נרחבת יותר על מנת להגדיל את ההיצע. אריאל כבר הודיע כי את עיקר תכניות הבנייה יקצה לטובת הפריפריה ופחות למרכז הארץ. בעניין זה שם אריאל לנגד עיניו כמטרה לשחרר כמה שיותר קרקעות ממינהל מקרקעי ישראל, בעיקר באזורי הפריפריה, לטובת דיור לזוגות צעירים. על פי תכניתו, מדי שנה ייבנו 40 אלף יחידות דיור בנגב ובגליל, כשמרכז הארץ נשאר, לפחות כרגע, יעד משני.

בנייה בהתנחלות בגדה המערבית. רויטרס
החשש מוצדק. בנייה בהתנחלות בגדה/רויטרס

רבים חוששים כי אריאל, לשעבר ראש המועצה המקומית בבית אל, ידאג ראשית כל לענייני השיכון של המתנחלים ופחות ליישובים שבתוך הקו הירוק. בקרבתו של אריאל דוחים את החשש כי יקצה את משאבי המשרד לטובת הרחבת התנחלויות ומצביעים בין היתר על עבודתו של אריאל בפיתוח שכונות בנצרת עילית ועכו, ערים מעורבות של יהודים וערבים וכן בערד, שם זיהה צורך בחיזוק משמעותי של הקהילה המקומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"תכנית סודית" להורדת המחירים?

בחדרי חדרים מספרים בכירים בהתיישבות ביהודה ושומרון על תכנית סודית פרי יוזמתו של מזכ"ל תנועת "אמנה" הבונה את ההתנחלויות, זאב חבר (זמביש), שתוביל להורדה של מחירי הדיור. ייתכן מאוד שאריאל יסתייע בניסיון של חברי מועצת יש"ע כדוגמת פנחס ולרשטיין בפיתוח היישובים מעבר לקו הירוק, כדי לפתור את הבעיה שכיום מטרידה יותר מכל את הזוגות הצעירים. "אני מתכוון להיות שר השיכון של כולם", מבהיר אריאל, "והפתרון של מחירי הדיור לא נמצא ביהודה ושומרון אלא בפרירפיה".

מאבק מעניין לא פחות צפוי לאריאל בכל הקשור לסוגיית הריכוזיות במשק, שנוגעת לדבריו גם בענייני בניית דירות חדשות. בבית היהודי נערכים למאבק לא פשוט בהורדת חסמים בכל הקשור לחומרי הגלם. העובדה שבישראל קיים מפעל מלט אחד בלבד, המספק את חומרי הבנייה, מדכאת את התחרות ומביאה בפועל להוצאה כספית רבה יותר. בעניין זה צפוי לאריאל מאבק לא קל בטייקונים המחזיקים בבלעדיות בחלק מהשווקים.

כמו כן, כחלק מהמאבק במחירי הדיור, צפוי אריאל להתמודד גם עם מאבקים על שינוי הקריטריונים בפרויקטים של "מחיר למשתכן". בתקופתו של השר הקודם, אריאל אטיאס, ניתנה עדיפות ברורה לאוכלוסיה החרדית אבל כעת, בין היתר בעקבות דרישת "יש עתיד", הוחזר הסעיף של מיצוי כושר ההשתכרות, כלומר, יציאה לעבודה.

סוגייה נוספת שעומדת על הפרק היא קידום חוק התכנון והבנייה החדש ומאבק בביורוקרטיה של הוועדות לבנייה. המאבק בחסמים המינהליים שמערימים משרדי הממשלה צפוי להיות אחד הנושאים המרכזיים בהם יעסוק אריאל, כשבין היתר הוא מתכוון להפחית במחצית את התקופה שבה יכולים להגיש התנגדויות לתוכניות בנייה - דבר שיקצר משמעותית את ההליכים בוועדות. הוא יצטרך להירתם גם לניסיונות להביא לפינוי היסטורי של בסיסי צה"ל ומתקנים ביטחוניים במרכז הארץ, לטובת בניית דירות למגורים.

מאבק אחר שצפוי לאריאל הוא בעניין מינהל מקרקעי ישראל. ערב הבחירות הודיע ראש הממשלה על מינויו של השר לשעבר משה כחלון לתפקיד יו"ר המינהל, שבינתיים שינתה את שמה לרשות מקרקעי ישראל, בניסיון להפקיע את המוסד ממשרד השיכון. בהסכם הקואליציוני נכתב במפורש כי המשרד בראשותו של אריאל יכיל את את רמ"י וכן כי הבית היהודי יפעלו לבחירתו של כחלון לתפקיד אבל עדיין לא ברור מה תהיה חלוקת הסמכויות בין אריאל לכחלון ובעניין הזה עוד צפויים בוודאי מאבקים פנימיים והאם אכן יישאר המוסד הוותיק תחת משרד השיכון, כפי שנחתם בהסכם הקולאציוני.

אתגר לכל שר - לשאר המשרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully