וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגרי השר להגנת הסביבה: לשמור על עתיד ילדינו

קרנית גולדווסר

18.3.2013 / 11:30

התפקיד שמאפשר לגעת בכל אחד מאיתנו: בין הסדרת תעשייה לא מזהמת לפיתוח עירוניות חדשה, משימתו המרכזית של השר החדש היא להרגיל את אזרחי ישראל להתחשב גם במה שיישאר אחריהם

כשהתחלתי ללמוד, בשלהי המאה הקודמת, בפקולטה להנדסת איכות הסביבה בטכניון, הייתי צריכה להסביר לאנשים מה המשמעות של התואר. מעטים הבינו אז איך מתפרנסים מזה. היו פעמים שגם אותי התגובות האלה הצליחו לבלבל. מאז שסיימתי את לימודיי, העולם שינה פנים וצורה. התפתחנו בהרבה מאוד תחומים, גם בכל מה שקשור לאיכות הסביבה עשינו קפיצת דרך - ועדיין, יש הרבה לעשות ולשנות.

עכשיו, ערב הקמת הממשלה החדשה, התמונה הולכת ומתבהרת: מי ינהל לנו את הכסף, מי ילמד את ילדינו, מי ישמור עלינו ברחובות ובגבולות. לרגעים נראה היה שאנו גם יודעים מי יגן ויילחם עבורנו על משאבי הטבע ועל היכולת ליצור סביבה בריאה יותר.

לצערי, תפקיד השר להגנת הסביבה נחשב לפחות מבוקש. אפשר לנחש שהסיעות השונות לא ממש נלחמו עליו במהלך המשא ומתן הקואליציוני. ובכל זאת, אני מקווה שמבין 120 הנבחרים היו מי שחלמו וקיוו לקבל דווקא את התיק הזה. בכל זאת, זה התפקיד שבמסגרתו צריך לשמור עלינו ועל עתיד ילדינו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי יגן ויילחם עבורנו על משאבי הטבע ועל היכולת ליצור סביבה בריאה יותר. חוף פלמחים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אם תפקיד השר להגנת הסביבה אינו ג'וב מבוקש בכנסת ישראל, טמונות בו הרבה מאוד הזדמנויות. לפני הכל, זו ההזדמנות לגעת באנשים. ופוליטיקאי אמור לאהוב אנשים וציבור. התפקיד עוסק ונוגע במגוון רחב של תחומים שנוגעים לכולנו. הרי לא משנה איפה אנחנו גרים, תמיד הסביבה שלנו מעניינת אותנו. כלומר, כל החלטה של השר להגנת הסביבה במגוון נושאים - שטחים פתוחים, חופים, תעשייה (ולא רק התעשייה הכימית), טיפול בנושא העירוניות החדשה, בעלי החיים (אלו שבטבע ואלו שבבית), האוויר שאנו נושמים, הזבל שאנו מייצרים ועוד - נוגעת בציבור גדול. זה שבחר בו וזה שאולי יבחר בו יום אחד. זהו ציבור שמרגיש בדיוק מה עשו למענו, באילו מקרים הצליחו ובאילו מקומות טייחו ואף הזניחו. השר גלעד ארדן שסיים זה עתה את תפקידו, היה מסור לסביבה. הרגישו וראו את פועלו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

שפת הקיימות

ישנם נושאים סביבתיים שנוח יותר לפוליטיקאי לעסוק בהם, כי אלו תחומים שמייד רואים את התהליך ואפילו את התוצאות שלהם - כדוגמת זיהום אוויר או איסוף הפסולת. אולם ישנם תחומים שאנו פחות שמים עליהם דגש ומקבלים אותם כפי שהם, למשל אופן הטיפול באותה הפסולת או רגולציה בנושאי סביבה. אני מצפה מהשר החדש לעסוק גם בתחומים אלו.

ישנם נושאים סביבתיים שנוח יותר לפוליטיקאי לעסוק בהם, כי אלו תחומים שבהם מיד רואים את התהליך ואפילו את התוצאות. אולם ישנם תחומים שאנו פחות שמים עליהם דגש ומקבלים אותם כפי שהם. אני מצפה מהשר החדש לעסוק גם בתחומים אלו.

בשנים האחרונות עשינו דרך יפה בתחומי הסביבה. אנו מתחילים לדבר בשפת הקיימות. משמעות הדבר היא כי אנו לא רק בוחנים מה יש כאן ועכשיו, אלא גם מה יישאר אחרינו. ועל מנת שנוכל להיות צרכנים טובים יותר טוב יהיה אם יהיה בידינו מידע מהותי על המוצר בעת הרכישה, מעיין תו קיימות. אני כבר התרגלתי להציץ באותיות הקטנות בעת רכישת מוצרים. זה קורה, למשל, כשאני בוחרת את השמפו שלי, ובודקת שלא נוסה על בעלי חיים. וזה קורה גם כשאני מסתכלת על דגמי מכוניות, ובודקת את דרגת הזיהום שלהם. ברור לי שמהר מאוד יותר ויותר צרכנים יתייחסו ל"תו הקיימות", שעשוי לשנות את הרגלי הצריכה, וכנראה גם יהפוך אותנו לצרכנים נבונים יותר.

השר החדש יכול להביא עידן חדש גם בתחום החדשנות והפיתוח בתעשייה. תפקידו של השר להמשיך ולבנות את אחד המשאבים הטובים והחזקים שלנו, את יכולת המחשבה שלנו ואת הפיתוח. עידוד שכזה יכול למקסם את היכולות שלנו ולמצב אותנו במקום בטוח בשורה הראשונה בעולם בתחומים הקשורים לתעשייה. כמובן שרגולציה במידה הנכונה כפי שנעשה במדינות ה-OECD יכולה לסייע, בעוד רגולציית מוגברת תגביל ואף תשנע חלק מהמפעלים אל מחוץ למדינה.

אפשר להציע לשר החדש להגנת הסביבה עוד הרבה מאוד דברים, אבל לפני הכל אציע לו להיות גאה על הזכות שניתנה לו לבנות לנו את נוף העתיד, ולא להתאכזב לרגע על כך שלא קיבל תיק אחר. מהיכרותי אותו, אני משוכנעת שכך הוא מרגיש עכשיו, גאה ומאותגר.

אתגר לכל שר - לשאר המשרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully