וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: אובמה יביא לפריצת דרך בעניין אלי כהן?

15.3.2013 / 14:02

האם ייחשף קברו הסודי של המרגל הישראלי שהוצא להורג בתלייה ב-1965 בסוריה? אלמנתו, נדיה כהן, פנתה בקריאה לנשיא ארצות הברית לסייע בהשבת עצמותיו לאדמת ישראל

אלמנתו של אלי כהן, נדיה, פנתה בבקשה לקיים פגישה עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעת ביקורו בישראל אך נענתה בשלילה. בראיון מיוחד היא קוראת לאובמה לסייע באיתור המקום הסודי בו נקבר גדול מרגלי ישראל וחושפת כי מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים לאתר פיסות מידע אודותיו.

במאי 1962 לקח סרן (לוטנט) מועזה זהר אל דין, אחיינו של הרמטכ"ל הסורי באותם ימים, את כאמל אמין טאבת, הלא הוא אלי כהן, גדול מרגלי מדינת ישראל, אל "מפקדת החזית" של הצבא הסורי בעיירה קונטרה שברמת הגולן. כהן וזהר אל דין, שהיה המקור החשוב ביותר שלו, אכלו ושתו קפה במועדון הקצינים יחד עם סאלים ח'אתום, מפקד הקומנדו הסורי, ועם ראש מנהל הדלק ח'ליל עספור. יש טוענים שכהן הגיע אל אזור הגבול כדי לאתר - על פי בקשת המוסד - מידע אודות יעקב דביר, לוחם צה"ל שהשתתף ב"מבצע סנונית" (הקרוי גם "מבצע נוקייב"), פעולה משולבת של כוח חטיבת גולני ושל שייטת 13 נגד כפרים ומוצבים סוריים ברמת הגולן. במהלך הפעולה הופתעו לוחמי צה"ל מכוח סורי מאורגן ורב. שבעה לוחמי צה"ל נהרגו בפעולה, ושניים הוכרזו נעדרים. גופתו של אחד מהם הוחזרה במסגרת חילופי שבויים - אך דביר לא אותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אזור הגבול עם סוריה בו נבנית הגדר החדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באותו ביקור ב"מפקדת החזית" לא הצליח כהן לחשוף מידע אודות החייל הנעדר, אך עלה בידו לאסוף פרטים רבים על ההיערכות הסורית לאורך הגבול. יותר מחמישים שנה אחרי ביקורו של כהן במבנה העצום, החליטה נדיה כהן, אלמנתו, לבקר במקום שנמצא במרחק מאות מטרים מהגבול הסורי באזור המפורז האוסר על צה"ל להכניס אליו כוחות. "ידעתי שאלי ביקר בגבול הסורי-הישראלי אבל לא ידעתי אף פעם על עצם קיום המבנה הזה. המידע הגיע אלי ממדריך הטיולים גיל ברנר", סיפרה נדיה בראיון מרגש, "צמרמורת עברה לי בגוף. דרכתי על המדרגות שעליהן דרך בעלי. עצם המחשבה שבתוך המבנה הזה היה אלי, בלב ליבו של הצבא הסורי. צריך לראות את גודלו של המבנה כדי להבין. מבנה שממוקם כמעט שעתיים מהבית שלי בהרצליה".

נדיה ממאנת לפרט אודות החיפושים אחר מקום קבורתו של בעלה, אך סיפרה: "היו לנו הרבה תקופות של חושך ולאחרונה יש לנו תקווה עם נקודות אור. אני מקווה שבמהפך הזה בסוריה יצוץ מידע חדש. אני יזמתי פניות לכל מיני גורמים בכירים. אני לא רוצה לחשוף שמות אבל היו לאחרונה מגעים למרות הקושי. אני מאמינה שנפילה של אסד תחשוף את הסוד ומיקום הקבר יתברר לנו. אני יודעת שיש קבר ואני מלאת אמונה שיגיע הרגע שאדם אחד ירגיש חמלה ויגלה לנו את הסוד הגדול. זה עדיין לא קרה".

היא עוצרת לרגע את שטף הדיבור ומוסיפה פרט שהופך למרכז השיחה. "אני מבקשת לפגוש את נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעת ביקורו בישראל. פניתי לאחרונה למשרד ראש הממשלה אבל נאמר לי שזה לא יסתדר בעת ביקורו. עם זאת, הם אמרו שיחפשו לי מסגרת אחרת ליצור איתו קשר". נדיה מעידה כי התאכזבה מההחלטה, במיוחד משום שלדבריה יש לארצות הברית קשר למורדים בסוריה. "אני פונה לאובמה שיפעיל את קשריו והשפעתו על מנת לאתר את מקום קבורתו של אלי ולסייע בהבאתו לקבורה בישראל. הוא בהחלט האדם שיכול לסייע לנו".

מפקדת החזית: המבנה של הצבא הסורי מאות מטרים מהגבול בו ביקר גם המרגל הישראלי אלי כהן. אמיר בוחבוט, ספק 500
מפקדת החזית ששימשה את הצבא הסורי/ספק 500, אמיר בוחבוט

הקשר הישראלי למפקדת החזית הסורית

בשנת 1960 סיימו הסובייטים לבנות את בניין מפקדת החזית שישמש עבור הצבא הסורי כמפקדה העיקרית נגד ישראל בעיירה קונטרה. כיאה לארכיטקטורה סובייטית, המבנה שמהווה סמל לשלטון הוא גדול ממדים. הוא מורכב משלוש קומות כשאחת מהן חפורה עמוק בקרקע, ויש בו 300 חדרים צפופים בזה אחר זה. עד שנת 1967 ישבו בחדרים קצינים בכירים וזוטרים שחרשו מזימות נגד ישראל. במלחמת ששת הימים כבש צה"ל את המבנה והעביר אליו את מפקדת החטיבה המרחבית. חיילי צה"ל השאירו את חותמם על קירות המקום - עדות שנותרה עד עצם היום הזה. במלחמת יום הכיפורים הופגזה המפקדה על ידי הצבא הסורי ובתום המלחמה הפך המקום לאזור מפורז.

"בשאר אל אסד לא יפול. מג'דל שמס. רוצים לשחרר את הגולן".. אמיר בוחבוט, ספק 500
"מלחמת הגרפיטי" על גבי קירות המפקדה/ספק 500, אמיר בוחבוט

בחודשים האחרונים שימש המבנה כעין מתחם "קרבות" גרפיטי בין תומכי בשאר אסד ומתנגדיו. אף שמדובר באזור מפורז ניתן להגיע אליו בתיאום עם הצבא. לסיור במקום התלווה מדריך הטיולים גיל ברנר. הוא הצביע על הקיר המופצץ ועליו כתובת טרייה שרוססה בערבית על ידי תומכי אסד, "כלבי הגולן היו כאן. יום שישי. 3.8.12. בוגדים. משתפי פעולה וכלבים". עם הכניסה למבואה המרכזית פונים ימינה ובחדר השביעי מצד ימין מרוססת כתובת גדולה בערבית "בשאר אל אסד ייפול. מג'דל שמס רוצים לשחרר את הגולן". ברנר מצביע על המילה "לא" שהתווספה בצבע בעל גוון שונה כנראה על ידי תומכי אסד מקרב הדרוזים המתגוררים ברמת הגולן - שהפכה את המשמעות. בחדר המקביל רוססה כתובת פרי עטו של המשורר האלג'ירי אבי קאסם אל שאבי, שהתפרסם בכתיבת שירה לאומנית נגד השלטון הצרפתי בצפון אפריקה. אל שאבי תאר עם שמתנער מכבליו. בכתובת הגרפיטי נכתב, "אם עם יום אחד בחייו יקום - לא יתכן שלא יענה גורלו, לא יתכן שלילו לא ינצנץ ולא יתכן שכבליו לא ישברו".

לטענת ברנר, שיריו של אל שאבי אומצו על ידי הדרוזים ברמת הגולן במסגרת המחאה על מה שמתחולל בסוריה. כתובות הגרפיטי שמעטרות את המבנה בו התהלך אלי כהן, מייצגות את השסע ההולך ומתרחב בסוריה ואף בקרב הדרוזים בישראל שלחלקם יש משפחה מקרבה ראשונה בסוריה.

תרגום הגרפיטי מערבית לעברית : "כלבי הגולן היו כאן. יום שישי 3.8.12. בוגדים משתפי פעולה".. אמיר בוחבוט, ספק 500
תרגום הגרפיטי מערבית לעברית : "כלבי הגולן היו כאן. יום שישי 3.8.12. בוגדים משתפי פעולה"./ספק 500, אמיר בוחבוט

נשיא סוריה קונה אזרחים בדולרים

קמיל, דרוזי מרמת הגולן, הוא הסדרן שמכוון את העברת התפוחים מצד הישראלי לצד הסורי. "השנה אנחנו מוכרים למשטר הסורי כמות של 18,000 טון תפוחים מסוג 'גולדן קינג'", מסביר קמיל, "אני לא מתערב בקטע הפוליטי של 'למה קונים את זה מאתנו ולמה ישראל מאשרת'. מאז שנת 2005 מוכרים תפוחים באישור מערכת הביטחון בישראל לסוריה. זהו. יש לנו בתי קירור מתקדמים במג'דל שמס ובכפר מסעדה בהם מצטברים התפוחים כל השנה. ברגע שיש מספיק מעבירים אותו במחיר של 9 שקלים לק"ג. כן. זה מחיר טוב מאוד לחקלאים. מחיר מעולה. נציג של הממשלה הסורית משלם לנו בדולרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קמיל ליד המשאיות שמעבירות את התפוחים לצד הסורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אני מקשה על קמיל ושואל אותו איך הוא לוקח חלק במכירת תפוחים למשטר אסד שטובח באזרחים. קמיל מביט בי בחשדנות אבל לבסוף משיב, "אני מתקשר למשפחה שלי בסוריה כמעט כל שבוע. לא שואל יותר מדי. אני יודע שהם סובלים. יש חלק מהמשפחה שחיים במקומות שבהם הכל בסדר ויש כאלה שחיים במקום שבו יש רק בלגן. אבל לא הכול בגלל אסד. יש משוגעים שהגיעו מאפגניסטן ועירק. הם הביאו איתם רוע שלא היה בסוריה. אם אתה רוצה לחיות אתה צריך כל הזמן לחפש אחרי הצד הנורמלי של החיים ולהתפלל שיהיה טוב". תוך שהוא מדבר הוא מעביר מסמך לדיטה, נהג משאית בשירות הצלב האדום, שנערך להעביר את התפוחים שהוטענו לצד הסורי. עם חזרתו לצד הישראלי הוא עובר בידוק במעבר קונטרה על ידי כלבנית של יחידת עוקץ ותחת אבטחה של סיירת גולני שהוקפצה אל אזור עם חטיפת 20 חיילי אונדו"ף על ידי כוחות מורדים.

דיטה, עובד הצלב האדום שהעביר השבוע את התפוחים לסוריה.. אמיר בוחבוט, ספק 500
דיטה, עובד האו"ם שמעביר את המשלוח לסוריה/ספק 500, אמיר בוחבוט

מה קורה מתחת לאף של צה"ל

בצד הישראלי של מעבר קונטרה הסתובבו השבוע קציני אונדו"ף ללא קסדה ושכפ"ץ אך הקצינים שמגיעים מהצד הסורי ממוגנים וחמושים מכף רגל ועד ראש. "אני ישן בצד הישראלי", מספר מדרהי, קצין כוח או"ם, ילד הודו, "מי שישן בצד הסורי לא באמת ישן בלילה. עברו עלינו ימים קשים כשהחברים שלנו היו חטופים - אבל אחרי שהם שוחררו לירדן המתח ירד. זו תקופה לא רגילה ואני בגזרה הזו הרבה זמן. אני לא מכיר שום שינוי לגבי ההצבה שלנו אבל אם יהיה שינוי בפרישת הכוחות זה יהיה מהלך קיצוני". כעבור מספר ימים, כשפגשתי את מדרהי וחבריו על הגבול הסורי התפרסמה הידיעה בסוכנויות הידיעות הזרות כי האו"ם החליט לצמצם את הפעילות סביב הכפרים הסורים בשל המתיחות הגוברת בין הצבא הסורי למורדים ומחשש ששוב יחטפו חיילי או"ם.

אריק, נהג משאית מהקריות שמוביל את עמודי הברזל להקמת הגדר החדשה לאורך הגבול הסורי, טוען שהמצב החמיר בשבועות האחרונים. הוא מראה במכשיר הסלולרי שלו תמונות של מורדים שמתקרבים במרחק של עשרות מטרים מהגדר כשהם חמושים במקלעים, רובי קלאצ'ניקוב ומטולי אר.פי.ג'י. "רוב הזמן אנחנו מאובטחים על ידי חיילי צה"ל אבל לפעמים אנחנו לבד. אני כאן כי ראינו שוב קבוצה של מורדים. אני לא פחדתי אבל המנופאי התחיל לצעוק מפחד אז חזרנו למעבר עד שהצבא יגיע לאבטח אותנו". הוא העיד כי הגדר החדשה מהווה מכשול משמעותי יותר מהקיים, אך כי זה לא יספיק. "היא חסמה את המעבר גם לבעלי חיים. אפילו שועלים כבר לא עוברים", סיפר אריק והוסיף, "בנינו כבר 12 ק"מ של גדר - אבל אם המורדים ירצו לעבור את הגדר החדשה זו לא תהיה משימה קשה, הם יותר גרועים משועלים. הרוע האמיתי של הטרוריסטים בסוריה עוד לא הגיע לגבול. לך תעמוד באלוני הבשן, תתצפת על הצד הסורי ותראה איך הם נלחמים. פגזים נופלים על בתים של אזרחים. אין להם אלוהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully