וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגרי שר החקלאות: ליצור אמון עם עובדי האדמה

רמי שני

18.3.2013 / 11:30

כדי ליצור שקט במגזר, על השר להעמיד לרשות החקלאים אפשרות ליצור ביחד חזון לענף ולעמוד לצדם בקרב מול משרדים אחרים. אתגרים אחרים: שימוש במי קולחין ודאגה לחקלאים קטנים

לשר החקלאות הבא יש אתגר ראשוני, שאינו תלוי בעבודה השגרתית של המשרד: ליצור היכרות עם החקלאים. החומש האחרון אופיין בשורה של מאבקים על מחירי התוצרת, על מחירי התשומות והמים, על כוח אדם וקצת על אשראי ציבורי. כדי ליצור שקט תעשייתי במגזר, יהיה על השר להעמיד לרשות החקלאים אפשרות ליצור ביחד חזון לענף, שממנו ייגזרו פעולות המשרד והמשרדים הסמוכים אליו.

זה בסדר להגיע לקריית משרד החקלאות בבית דגן ממשפחה שבתוך הענף. כדי ליצור אמון בין אנשי הצווארון הלבן שלו לבין הלובשים בגדים בצבע כחול-גריז, יהיה על השר הנכנס, ככל הנראה יאיר שמיר, להראות נוכחות בכל מקום שבו לחקלאים יהיה מעמד נחות: בעימותים על ידיים עובדות מול משרד הפנים ורשויות ההגירה, במאבק על מחירי מים הוגנים מול משרד התשתיות ונציבות המים, בקרב על מחירי מטרה מול משרדי האוצר והתמ"ת.

עובדים בעומס החום בחממות פרחים מושב שדה יצחק, יולי 2012. שלומי גבאי
השר הבא יצטרך להתמודד בעימותים על ידיים עובדות מול משרד הפנים ורשויות ההגירה. שדה יצחק/שלומי גבאי

לצד אלו, שבחלקם יהיה על השר לעמוד לצד ממשלה קואליציונית לעומתית, הוא יצטרך לפעול ולמצוא פתרונות למספר תחומים, שכל אחד מהם הוא בבחינת מכשול ממוקש. למשל: החרמות שמוטלים על תוצרת ישראלית בחו"ל. חלק גדול מהיבולים מופנה ליצוא ומיוצר באיכויות נדרשות לשם כך. ארגוני המגדלים משקיעים סכומים ניכרים בתשתית השיווק באירופה וביבשות ומדינות אחרות. עד הסופר השכונתי באנטוורפן, שפילד, רוטרדם, ניס וערים אחרות, התוצרת נוסעת היטב. הבעיה מתחילה כשבין הספק המקומי למרכול, ניצבת הפגנת מחאה.

החקלאים עצמם מציבים לשר המיועד עוד כמה נושאים כאתגר לתקופת כהונתו. "צריך לשמור על אדמות הלאום מפני פלישות שונות", מסביר אורי נעמתי, מנכ"ל ארגון עובדי הפלחה. "צריך להביא לשימוש מורחב יותר במי קולחין, לעשות משהו עם בוצת שפכי דן, שיכולה להיות מנוצלת לחקלאות, השר או השרה צריכים יהיו לדאוג להחזיר לענף חקלאים שעזבו ובמקביל לדאוג לכך, שבעת שנים קשות לא יהיו החקלאים הקטנים טרף לחברות הגדולות. הקניבליזם הקיים היום בענף הוא לא טוב". נעמתי סבור עוד, שיש להרחיב את תחום ההנדסה הגנטית, על אף שישראל מוגדרת כנטולת הנדסה מהסוג הזה.

אך לפני כל אלו, האתגר המיידי של השר הוא הטיפול במכת הארבה. ראשית, עליו לעצור את הפלישה הנוכחית, ושנית ליצור הזדמנות לחידוש היחסים עם השכנה הגדולה מדרום-מערב, מצרים, כמנוף לשימור ערוצי ההידברות עם העולם הערבי, אליו מייצאת ישראל תשומות ותוצרת חקלאית באופן גלוי ובאופן סמוי.

אתגר לכל שר - לשאר המשרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully