וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשן לבן: האפיפיור החדש - חורחה ברגוליו מארגנטינה

חגי סער, רומא

13.3.2013 / 20:10

הבמוס פאפאם: לראשונה אפיפיור מאמריקה, חורחה מריו ברגוליו מארגנטינה, בן 76. שיכונה מעתה פרנציסקוס. הוא נבחר למנהיג הכנסייה הקתולית בתום סבב הצבעה קצר יחסית

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

הבמוס פאפאם: ("יש לנו אפיפיור"), לראשונה מיבשת אמריקה ולראשונה מחוץ מאירופה זה כמעט אלף שנים. האפיפיור החדש וה-266 של הכנסיה הקתולית הוא חורחה מריו ברגוליו מארגנטינה, החשמן של בואנוס איירס. ברגוגליו, ישועי בן 76, יכונה מעתה האפיפיור פרנציסקוס - שם שטרם נבחר לאפיפיור. טקס ההשבעה יתקיים ב-19 במרץ.

ברגוליו בחר את השם פרנציסקוס כמחווה לפרנציסקוס מאסיזי, מייסד מסדר הפרנציסקנים בן המאה ה-13. הוא הוסמך לכמורה בגיל 32, כעשור אחרי שאיבד ריאה בשל מחלה קשה ואחרי שנטש את לימודי הכימיה. חרף ההתחלה המאוחרת הוא הוביל את קהילת הישועים המקומית במשך ארבע שנים, עד 1979.

ההכרזה הגיעה אמש (רביעי) בתום חמישה סבבי הצבעה. עשן לבן יצא מהארובה שמעל הקפלה הסיסטינית בוותיקן - סימן לכך שלפחות שני שלישים מ-115 הקרדינלים הבכירים של הכנסייה שהסתגרו בה הגיעו להסכמה על זהות האפיפיור. צלצולי פעמונים נשמעו במקום, וועשרות אלפי בני אדם שגדשו את כיכר פטרוס הקדוש דמעו ברגש.

האפיפיור החדש, חורחה מריו ברגוליו, פרנציסקוס הראשון. רויטרס
האפיפיור הראשון מיבשת אמריקה. פרנציסקוס הראשון/רויטרס

לפני שיצא אל המרפסת כדי לברך את ההמונים, נכנס האפיפיור פרנציסקוס ל"חדר הדמעות" לתפילת התייחדות אישית. מקום זה ידוע גם כחדר בו האפיפיור החדש יכול לפרוק את המתח הרב שהצטבר בזמן ההצבעה ולעכל את האחריות שהוטלה עליו, ממש לפני שהוא יוצא אל ה"מרפסת הקדושה" כדי לברך בפעם הראשונה את קהל המאמינים.

הישיבה הסודית והחשאית של הקרדינלים – החשמנים של הכנסייה - מכונה "קונקלבה" (נעול עם מפתח"). סבב ההצבעה הראשון הסתיים אתמול בערב מבלי שהושג רוב של שני שלישים מקולות הקרדינלים, כשהאות לכך היה עשן שחור שהיתמר מארובת הקפלה. הבוקר נערכו שני סבבי הצבעה נוספים, שגם הם הסתיימו ללא הכרעה, אך בסבב החמישי הושגה הסכמה בין המתאספים לגבי זהות האפיפיור. מדובר אפוא בסבב הצבעות קצר יחסית, שכן בפעם האחרונה שבה התכנסה מועצת הקרדינלים כדי, נבחר האפיפיור היוצא יוזף רצינגר – הלא הוא בנדיקטוס ה-16 - בתום 24 שעות בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אפיפיור חדש. רויטרס
ההמונים ממתינים בכיכר פטרוס הקדוש לאפיפיור פרנציסקוס, הערב/רויטרס

טקס הקונקלבה מתרחש כאשר הכנסייה נותרת יתומה מאביה, האפיפיור, שנפרד מהעולם הגשמי ובמותו נכנס לעולם הרוחני; אלא שהקונקלבה הנוכחית מתקיימת בעקבות הודעתו הדרמטית של האפיפיור היוצא, בנדיקטוס ה-16, שבחודש שעבר הדהים את העולם והודיע שלא ימשיך בתפקידו.

הקרדינלים שהתכנסו בוותיקן ביום שלישי נאספו לתפילה משותפת, וקראו לעזרה אלוהית בבחירת האפיפיור החדש, אשר יעמוד בראש הכנסייה שחבריה מונים כ-1.2 מיליארד בני אדם ברחבי העולם ושיעמוד בפני אחת התקופות הקשות ביותר בהיסטוריה של הקהילה הקתולית. הקרדינלים, בכובעים אדומים, נערכו בתפילתם לקראת ההתכנסות המסתורית, שיכולה כאמור להימשך מספר ימים. אנג'לו סודאנו האיטלקי, דיקן הקרדינלים, קרא לאחדות בכנסייה פגועת התככים והשערוריות, והורה לאנשיו לעבוד בשיתוף פעולה עם האפיפיור הבא. "אחיי, נתפלל שהאל יעניק לנו את היכולת לחזות מי יצליח לכהן בתפקיד האצילי הזה", אמר בדרשה שזכתה למחיאות כפיים נלהבות.

האפיפיור בנדיקטוס ה-16. GettyImages
האפיפיור בנדיקטוס ה-16. משגיח מרחוק על בחירת מחליפו/GettyImages

המועמדים שנותרו בחוץ: האיטלקי והגנאי, וזה שפרץ בבכי

בימים האחרונים עסקו רבים בחרושת ההימורים בנוגע למועמדים השונים לתפקיד האפיפיור, אך דווקא שמו של האפיפיור הנבחר לא נראה כבעל הסיכויים המבטיחים ביותר. בין השמות שהוגדרו כ"חמים" ביותר בלטו ארכיבישוף העיר מילאנו, אנג'לו סקולה האיטלקי, שזכה לאהדה גדולה בקרב הציבור האיטלקי, שקיווה לראות שוב אפיפיור מארץ המגף. סקולה זכה לתמיכה נרחבת גם בקרב הלובי הצרפתי והאמריקאי.

גם הארכיבישוף של ניו יורק, טימותי דולן, הנחשב לקרדינל תקשורתי וצבעוני למדי שנודע בחיבתו לבייסבול, היה מועמד בולט לתפקיד הכס הקדוש. דולן התבדח השבוע עם עיתונאים ואמר כי אם לא יחזור לניו יורק, הוא מבקש שישלחו לו חמאת בוטנים ממותג שקשה למצוא באיטליה. מועמד מוביל אחר ששמו הוזכר היה הברזילאי אודילו שורר, שזכה להעדפה בקרב ה"קוריה" (מועצת הפרלמנט) של הוותיקן בתור ממשיך משנתו של בנדיקטוס ה-16.

מועמד נוסף שהוזכר פעמים רבות היה פיטר טורקסון מגאנה, שבחירתו עשויה הייתה להיות מלאת משמעויות בהיותו האפיפיור השחור הראשון, מה שיהווה מסר של פתיחות וצעידה לכיוון של רפורמות ודיאלוג בעולם גלובלי עתיר באתגרים ובשאלות חדשות. עוד מתמודד שנחשב למעניין במיוחד היה הקרדינל הפיליפיני, אנטוניו טאגלה בן ה-55, מהקרדינלים הצעירים ביותר ש"רצו" לתפקיד. הוא זכה לפרסום כאשר נבחר פרץ בבכי כשנבחר לקרדינל. מספרים עליו כי בזמן המיסות שהוא מעביר, הוא גורם לקהל המאמינים לצחוק ולבכות בעת ובעונה אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully