וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 3 נגד: תושבי פוקלנד בעד המשך השלטון הבריטי

12.3.2013 / 17:03

באיים הצביעו באופן שלא משתמע לשתי פנים: 99.8% תמכו בהמשך הסטטוס קוו. קמרון קרא לארגנטינה לכבד את רצון האזרחים: "פוקלנד הוא אי בריטי, וכך תושביו רוצים שהוא יישאר"

1,517 מול שלושה בלבד: תושבי איי פוקלנד הכריעו אתמול (שני) במשאל עם שנמשך יומיים על עתיד הריבונות באיים, וברוב של 99.8% הביעו תמיכה בהישארות תחת שלטון בריטניה. התושבים הצביעו במשאל שיזמה בריטניה בעיקר כדי לנטרל את תביעתה של ארגנטינה לשליטה באיים שבדרום האוקיינוס האטלנטי. ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, קרא היום לארגנטינה לכבד את רצון תושבי האיים, כפי שבא לידי ביטוי במשאל העם. קמרון הוסיף בריטניה תמיד תהיה שם כדי להגן על איי פוקלנד. "פוקלנד הוא אי בריטי, וכך תושביו רוצים שהוא ישאר. האנשים צריכים לדעת שתמיד נהיה שם כדי להגן עליהם", אמר קמרון. הרשויות בארגנטינה מצדן, טענו כי אין כל תוקף להצבעה.

חגיגות לאחר משאל העם באיי פוקלנד. רויטרס
חוגגים עם פרסום תוצאות משאל העם. איי פוקלנד, אמש/רויטרס

"זה המסר החזק ביותר שאנחנו יכולים לתת לעולם", סיפר רוג'ר אדוארדס מחבר הנבחרים של איי פוקלנד. "אנחנו לא רוצים לשנות את הסטטוס קוו. אין לנו רצון להפוך לקולוניה של ארגנטינה". רגשות לאומיים חזקים פרצו ברחבי האיים עם קבלת תוצאות האמת. 92% מהתושבים הגיעו להצביע במשאל, מהם 1,517 הצביעו בעד הישארותם תחת שלטון בריטי, לעומת שלושה תושבים בלבד שדרשו עצמאות.

אינטרסים צבאיים-אסטרטגיים וכלכליים

המתח הדיפלומטי בין בריטניה לארגנטינה על השליטה באיים, השוכנים 480 קילומטרים מחופה הדרומי של ארגנטינה, נמשך שנים רבות. ארגנטינה דורשת לשלוט באיים מאז 1833, אז כבשו אותם הבריטים מידי הספרדים שנסוגו מדרום אמריקה והעניקו לארגנטינה עצמאות. התביעה הארגנטינית לשלוט באיים מבוססת על שתי טענות: ראשית, ארגנטינה ירשה אותם מהספרדים כשזכתה בעצמאותה; שנית, הבריטים גירשו מהאיים אוכלוסייה ארגנטינית כשהשתלטו עליהם. עבור הבריטים, השליטה באיים היא בראש ובראשונה צורך צבאי-אסטרטגי. במהלך מלחמת העולם השנייה אף שימשו האיים כבסיס ימי חשוב של הצי הבריטי. כמו כן, לבריטים אינטרסים כלכליים במקום, בשל מצבורי הנפט הרבים שקיימים שם.

הדרישה לריבונות על האיים תפסה לאורך השנים מקום מרכזי במדיניות הדיפלומטית של ארגנטינה, ובאפריל 1982 אף פרצה מלחמה עקובה מדם בין ארגנטינה לבריטניה על השליטה באיים. מלחמת פוקלנד, שנמשכה עשרה שבועות, גבתה את חייהם של 650 ארגנטינאים ו-255 בריטים. למרות שבמהלך הלחימה הצליחה ארגנטינה להשתלט למשך זמן קצר על האיים, הסתיימה המלחמה כעברו כחודשיים בניצחונה של הממלכה המאוחדת, והאיים חזרו לריבונות בריטית.

המאבק בין ארגנטינה לבריטניה על הריבונות באיים התחדש בשנה האחרונה, כשבמוקדם עומד המאבק על ניצול משאבי טבע חדשים שהתגלו באיים, ובראשם נפט. בארגנטינה טוענים כי משאל העם, שמתקיים בתמיכה בריטית, הינו חלק מאותו מאבק, ונועד רק לשמש כלי ניגוח נוסף בין שתי המדינות. "הניסיון הבריטי לעורר מניפולציה במסגרת המאבק, על ידי תמיכה ברעיון משאל העם, נמצא בניגוד גמור לעמדתה של ארגנטינה", נטען בהודעה רשמית שפרסמו שלטונות ארגנטינה לקראת המשאל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully